پایان نامه اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر بهبود سبک مقابله در دختران کمرو پایه ششم ارسال شده در 3 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات یزد پایان نامه کارشناسی ارشد (.M.A) رشته مشاوره و راهنمایی عنوان تحقیق : اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر بهبود سبک مقابله در دختران کمرو پایه ششم استاد مشاور: دکتر محمد حسین فلاح یخدانی 1393 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده . 1 فصل اول (مقدمه و کلیات پژوهش) مقدمه . 3 بیان مسئله 4 اهمیت و ضرورت پژوهش 7 اهداف تحقیق . 8 فرضیه های پژوهش . 9 معرفی متغیرها و تعریف آنها 9 1-6-1- تعریف مفهومی . 9 1-6-2- تعریف عملیاتی . 10 فصل دوم (گستره نظری و پیشینه پژوهش) 2-1- مقدمه 12 2-2- پیشینه نظری 13 2-2-1- کمرویی 13 2-2-1-1- تأثیر کمرویی بر تحول شناختی . 14 2-2-1-2- علل کمرویی . 15 2-2-1-3- خانواده و فرزندان کمرو 15 2-2-1-4- کناره گیری . 17 2-2-1-5- گوشه گیری 19 2-2-2- مقابله 20 2-2-2-1- بررسی تاریخ شکل گیری مقابله 22 2-2-2-2- شناسایی انواع مهارتهای مقابله 24 2-2-2-3- نظریه های مقابله . 30 2-2-2-4- چهارچوب مفهومی جامع در رابطه با مقابله 33 2-2-2-5- مقابله به عنوان فرآیند 37 2-2-3- راهبرد شناختی – رفتاری 40 2-2-3-1- روش های درمانی شناختی- رفتاری . 40 2-2-3-2- تلفیق رویکردهای شناختی- رفتاری . 41 2-2-3-3- رفتار درمانی . 43 2-2-3-4- شناخت درمانی . 45 2-2-3-5- مطابقت دادن تکنیک های باز سازی شناختی برای درمانجویان نوجوان . 51 2-2-3-6- فرآیند بازسازی شناختی 52 2-2-3-7- تکنیک های درمانی باز سازی شناختی 53 2-2-3-8- تکنیک های ضد خجالت 57 2-2-3-9- بازبینی عملکرد . 60 2-3-10- رفتارهای مخرب . 60 2-3- پیشینه تحقیقات . 61 2-3-1- تحقیقات داخلی انجام شده . 61 2-3-2- تحقیقات خارجی انجام شده . 65 2-4- جمع بندی پیشینه 68 فصل سوم (روش تحقیق) 3-1- روش تحقیق 72 3-2- طرح پژوهش . 72 3-3- جامعه آماری . 72 3-4- نمونه و روش نمونه گیری . 72 3-5- ابزار اندازه گیری . 73 3-5-1- پرسش نامه کمرویی 73 3-5-2- پرسش نامه راهبردهای مقابله ای نوجوانان 73 3-6- روش اجرای پژوهش 74 3-6-1- طرح مداخله (بسته آموزشی) 74 3-7- روش آماری تحلیل داده ها 76 فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها) 4-1- یافته های توصیفی تحقیق 78 4-2- آزمون فرضیات تحقیق 88 فصل پنجم (نتیجه گیری وپیشنهادات) 5-1- بحث و نتیجه گیری . 111 5-2- محدودیت های پژوهش 117 5-3- پیشنهادات . 117 5-3-1- پیشنهادات نظری . 117 5-3-2- پیشنهادات کاربردی 117 منابع منابع فارسی 119 منابع انگلیسی 124 پیوست طرح مداخله ای (بسته آموزشی) 127 پرسش نامه 151 چکیده انگلیسی . 161 مقدمه یکی از مسائل موجود در ایجاد روابط عاطفی و بین فردی که در سال های اخیر مورد توجه روان شناسان و مشاوران خانواده قرار گرفته است ، پدیده ی کمرویی است. کمرویی مشکلی است که از گذشته تا کنون به جهات بسیار مختلف دامنگیر افراد مختلف بوده و هست. این مشکل به دلایل متعدد مورد توجه قرار نگرفته است و عامه مردم کمتر از آن به عنوان یک معضل ومشکل یاد می کنند. غافل از این که انزوا طلبی و کمرویی در بطن جامعه فرد را با مشکلات زیادی اعم از عدم توانایی ایجاد رابطه با دیگران و به تبع آن ناتوانی در یادگیری و کسب آگاهی ها و مهارت های مختلف مواجه می کند شاید از دلایلی که والدین و حتی معلمان مدارس به این مشکل توجه نمی کنند ، برداشت غلطی است که از عملکرد افراد خجالتی دارند. این باور نادرست که کودک کمرو مؤدب است ، درد سر ایجاد نمی کند و تربیت او راحت تر است موجب متقاعد شدن والدین شده که کمرویی و گوشه گیری اجتماعی را به عنوان یک مشکل ندانسته و به این ترتیب از مشکلاتی که کودک در آینده با آن مواجه خواهد شد غافل بمانند(افروز ، 1376). انسان موجودی است دو بعدی و بعد روانی و جسمانی او همیشه در حال تعامل اند و بر یکدیگر اثر می گذارند. انسان ها در مراحل مختلف زندگی خود از نظر روانی تغییر می کنند. ورود به دوره راهنمایی برای دانش آموزان همزمان با ورود آنها به دوره نوجوانی می باشد. دوره ای خاص و حساس از زندگی که به واسطه اهمیت تغییرات گسترده روانی افراد در آن ، مورد توجه بسیاری از محققان بوده است. نوجوان به خاطر تغییرات جسمانی سریع ، هم از نظر روانی و هم از نظر اجتماعی شرایط جدیدی را تجربه می کند و وظیفه سنگینی برای سازگاری با این تغییرات و یکپارچه کردن وجود خود و دست یابی به خویشتن پنداری مثبت دارد تا بتواند به هویت دست یابد. و اگر نتوانست به هویت ، خود دست یابد و نداند کیست و چه توانایی هایی دارد ، با سر در گمی در هویت رو به رو شده و پیامد این وقایع ، ایجاد تزلزل در اعمال و رفتار وی خواهد بود (گنجی 1380) در زمان های گذشته دوره نوجوانی چندان بارز نبود اما در دوره کنونی به علت افزایش فاصله دوران بلوغ جسمانی تا رسیدن به آستانه بزرگسالی و دست یافتن به نماد های رشد یافتگی (مثل استقلال مالی ، اتمام تحصیلات و یافتن شغل و.) در سنین با لاتر ، دوره نوجوانی را از اهمیت خاصی برخوردار کرده است (ماسن [1]و دیگران ، ترجمه یا سا ئی ، 1374). راتر [2](1980) گزارش نمود حدود چهل درصد از نوجوانان افسرده اند و هر چند یک بار احساس غمگینی و بی ارزشی و بد بینی نسبت به آینده دارند (به نقل از ماسن و همکاران ، ترجمه ادامه خواندن