برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش | . | 3 |
1-1) مقدمه | . | 4 |
2-1) بیان مسئله | . | 11 |
3-1) اهمیت و ضرورت پژوهش | . | 10 |
4-1) اهداف پژوهش | . | 11 |
5-1) فرضیات پژوهش | . | 12 |
6-1) تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم | . | 12 |
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش | . | 15 |
1-2) پیشینه نظری | . | 16 |
1-1-2) پدیده مصرف مواد مخدر و اعتیاد | . | 16 |
6-1-2) انگیزه های شروع مصرف مواد | . | 20 |
8-1-2) انواع مواد مخدر | . | 23 |
9-1-2) باورهای غیر منطقی | . | 26 |
12-1-2) طبقه بندی باورهای غیر منطقی | . | 32 |
13-1-2) تاب آوری | . | 34 |
14-1-2) انواع تاب آوری | . | 34 |
17-1-2) استرس | . | 36 |
20-1-2) مدیریت استرس | . | 40 |
23-1-2) طرح کلی برنامه آموزشی | . | 43 |
2-2) پیشینه تجربی پژوهش | . | 44 |
1-2-2) پژوهش های خارجی | . | 44 |
2-2-2) پژوهش های داخلی | . | 46 |
فصل سوم: روش پژوهش | . | 49 |
1-3) طرح پژوهش | . | 50 |
3-3) نمونه و روش نمونه گیری | . | 50 |
4-3) ملاک های ورود افراد به دوره آموزشی | . | 51 |
5-3) ملاک های خروج افراد از دوره آموزشی | . | 51 |
6-3) جامعه مورد پژوهش | . | 51 |
7-3) نمونه پژوهش | . | 51 |
8-3) ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع آوری داده ها | . | 52 |
9-3) روش اجرای پژوهش | . | 56 |
10-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها | . | 56 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها | . | 57 |
1-1)فرضیه اول | . | 63 |
2-4) فرضیه دوم | . | 69 |
فصل پنجم) بحث و نتیجه گیری | . | 73 |
1-5)خلاصه | . | 74 |
2-5) بحث و نتیجه گیری | . | 75 |
3-5) محدودیت ها | . | 81 |
4-5) پیشنهاد ها | . | 81 |
منابع فارسی | . | 82 |
منابع انگلیسی | 87 | |
پیوست ها | 90 |
مقدمه
امروزه وابستگی به مواد در میان فراگیرترین بحران های اجتماعی و سلامتی قرار گرفته و موج تخریب کننده آن بر کلیه زمینه های اجتماعی،
اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانی و تربیتی اثر گذاشته است.اعتیاد بعد از بحران هسته ای، جمعیت و محیط زیست چهارمین بحران بشریت است که میلیون ها نفر را به صورت مستقیم در جهان گرفتار کرده است. در ایران نیز اعتیاد در سال های اخیر روند روبه رشدی داشته است. اعتیاد در عصر حاضر پس از فقر و بیکاری سومین آسیب اجتماعی ایران است.
اعتیاد از واژه لاتین addictus به معانی ترک کردن، علاقمند بودن به چیزی یا کسی، اختصاص دادن به، تسلیم شدن آمده است (کامنسکی، 2004 ).
مسئله اعتیاد امری است که از دیرباز گریبان گیر بشر بوده و به صورت های گوناگون وجود داشته است و به همین جهت مردم بیشتر جوامع با آن کم و بیش آشنایی دارند. اعتیاد به مواد مخدر گرچه از قدیم وجود داشته ولی این مسئله چهره خود را در قرن اخیر به صورت مشخص تر و در سطح بسیار وسیع تری نمایان ساخته است. سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 (به نقل از برون-میلر[1]، 2009) گزارش کرده که استفاده از مواد مخدر روان گردان به طور قابل ملاحظه ای تهدیدی جدی برای سلامت اجتماع و بافت اقتصادی خانواده ها، جوامع و ملت هاست. اعتیاد به مواد مخدر امروزه یکی از معضلات اساسی زندگی بشری به شمار می رود. افزایش مواد مخدر طی قرن گذشته، نگرانی روز افزونی را برای جوامع در پی داشته است. در دهه های اخیر، جهان با آمار تکان دهنده ای از شیوع این پدیده در سطح جامعه و خصوصا در میان جمعیت جوان و نوجوان مواجه بوده است (ملازاده، و عاشورایی، 1388). طی یک قرن گذشته بطور جدی بر پیشگیری و کنترل مواد مخدر تاکید شده است و این اقدام همچنان ادامه دارد، این امر به نوبه خود بیانگر عمق مسئله اعتیاد و مواد مخدر در جهان است. مسئله زمانی حائز اهمیت بیشتر می شود که بدانیم ایران از موقعیت ژئوپلیتکی خاص (مثل هم مرزی با افغانستان و همسایه های غربی به عنوان کانال ورود مواد به اروپا) برخوردار است.
دانشمندان رشته های گوناگون علمی در توجیه علل پدیده اعتیاد نظرها و دیدگاه های مختلفی دارند، مثلا دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه شناسان در توجیه علل اعتیاد بیشتر به عوامل محیطی-اجتماعی و فرهنگی مانند:فقر، بیسوادی، بیکاری و . توجه دارند. دانشمندان علوم زیست شناسی و فیزیولوژیست ها در توجیه علل اعتیاد به عوامل بدنی و زیستی و گیرنده های موجود در مغز انسان بیشتر توجه می کنند.
در مورد مسئله اعتیاد دانشمندان روانشناسی نیز نظریه های گوناگونی دارند. با توجه به اینکه در طبقه بندی های اختلالات روانی، اعتیاد به مواد مخدر نیز جزء اختلالات روانی محسوب گردیده و نظریه های متفاوتی در مورد اعتیاد ابراز گردیده است. در مورد علل اختلالات روانی و شیوه های درمان آن ها در مشاوره و رواندرمانی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. یکی از این دیدگاه های مشاوره و روان درمانی که در مورد بیشتر اختلالات روانی و نیز اعتیاد نظریه هایی را ارائه نموده است، نظریه عقلانی-عاطفی[2] آلبرت الیس[3]می باشد. الیس معتقد است که توسل به باور های غیر منطقی به اضطراب و ناراحتی روانی منجر می شود، در نگرش و برداشت های خویش شدیدا بر اجبار، الزام، و وظیفه تاکید دارد و خود را بی نهایت به واقع امر خاصی مقید می کند. بنابراین اگر فرد خود را از این قید ها برهاند به احتمال قوی جهت سلامت نقش و رشد شخصیت حرکت خواهد کرد (امین خوئی، 1377 ).
الیس (1995) در مورد مشکلات رفتاری و روانی معتقد است که بسیاری از ناراحتی های مردم و زندگی عاطفی نامنظم آنها ریشه در انواع عقاید غیر منطقی و غیر واقعی در مورد خود و جهان پیرامون آنها دارد. از نظر او مشکلات روانی نتیجه شناخت های