برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه1
بیان مسئله.4
ضرورت و اهمیت پژوهش.7
قلمرو پژوهش.7
بازه زمانی پژوهش8
فرضیات تحقیق.8
متغیرهای پژوهش8
تعاریف نظری 9
تعاریف عملیاتی10
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
مفهوم زمان11
تاریخچه مختصر زمان.14
علل اتلاف زمان15
مدیریت زمان17
اصول مدیریت زمان24
دیدگاه های مدیریت زمان25
مدیریت زمان و مهارتهای تحصیلی.27
فشارهای روانی.33
تعادل میان کار وزندگی خصوصی33
خلاقیت وزایندگی شخصی.33
خودتنظیمی.38
ویژگیهای خودتنظیمی40
مروری برمبانی نظری پژوهش خودتنظیمی تحصیلی.40
ویژگیهای یادگیرندگان خودتنظیم.41
منابع خودتنظیمی44
تعیین کننده های شخصی44
تعیین کننده های رفتاری.44
تعیین کننده های محیطی.45
دیدگاه ها و نظریه های خودتنظیمی.45.
دیدگاه های کنشگر درباره یادگیری خودتنظیمی46
دیدگاه های پدیدارشناسانه درباره یادگیری خودتنظیمی46
دیدگاه های پردازش اطلاعات درباره یادگیری خودتنظیمی.47
تقسیم بندی یادگیری خودتنظیمی مبتنی برنظریه ویگوتسکی.47
نظریه یادگیری شناختی اجتماعی درباره یادگیری خودتنظیمی48
الگوی یادگیری خودتنظیم پینتریچ49
راهبردهای شناختی یادگیری.50
راهبردهای مدیریت منابع51
الگوی باتلر ووین.51
الگوی کارور و شی یر52
الگوی کرنو.53
الگوی بوکارتس54
نظریه شناختی اجتماعی بندورا.55
تعریف انگیزش56
جایگاه انگیزش در روان شناسی57
موضوعات مهم روانشناسی انگیزش.57
فرایند انگیزش57
انواع انگیزش58
سلسله مراتب انگیزه ها59
سطوح انگیزش59
انگیزش درونی.59
انگیزش بیرونی.59
فرایندهای شناختی اجتماعی در نظریه بندورا.60
دیدگاه سیفرت درباره انگیزش61
دیدگاه دسی ورایان درباره انگیزش61
دیدگاه والرند درباره خرده مقیاسهای انگیزش درونی.63
اهمیت سنجش انگیزش64
تحقیقات انجام شده درداخل کشور.65
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور.68
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق75
جامعه ی آماری.75
نمونه ی آماری.75
روش نمونه گیری 75
ابزار پژوهش.76
روایی و اعتبار آزمونها77
روش نمره گذاری.77
روش اجرا.78
فرایند آموزش.78
روش تجزیه و تحلیل داده ها.80
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
آزمون تحلیل کوواریانس80
آزمون فرضیه ها81
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری و تبیین و جمع بندی
نتایج حاصل از توصیف داده ها110
بحث و تفسیر نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ها110
نتیجه گیری.121 محدودیتها125
پیشنهادات.125
فهرست منابع
پیوستها
پیوست 1 : پرسشنامه یادگیری خود تنظیم پینتریچ
پیوست 2: بسته آموزشی
چکیده ی انگلیسی
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف اثر بخشی آموزش مدیریت زمان بر خود تنظیمی یادگیری دانش آموزان سال چهارم دبیرستان اجرا گردیده است .روش این پژوهش،شبه آزمایشی ازنوع پیش آزمون پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و گواه است.جامعه آماری همه دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان ساوجبلاغ در سال تحصیلی 94-93می باشد که بر اساس آمار 1254 نفر می باشند.حجم نمونه در این تحقیق دوگروه12 نفری است ، که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل بسته آموزشی مدیریت زمان و پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری ( پینتریچ ودی گروت، 1990). داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازآزمون تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر در سطح P<0/05معنی داری مورد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفت . نتایج نشان داد آموزش مهارت مدیریت زمان سبب افزایش باورهای انگیزشی ، راهبردهای شناختی وفراشناختی شد ودارای ماندگاری اثر است .
کلید واژه ها:
مدیریت زمان،خودتنظیمی یادگیری
مقدمه :
ویژگی تعیین کننده دوران حاضر و آینده وجود تحولات و تغییرات سریع، بدیع و شگرف در تمام زمینهها میباشد که این امـــر به سرعت باعث دگرگونیهای وسیع و فراگیر در جوامع و سازمانها میگردد. این تحولات در آینده دارای اهمیت و سرعت زیادی خواهد بود. در حقیقت «تغییر» یگانه واقعیت پایدار در زندگی آینده محسوب خواهدشد.بدین معنی که همه چیز دگرگون خواهد گردید و قانون تغییر بر بسیاری از پدیدههای جوامع حاکم و محیط خواهد شد. این تغییر در علوم نظری که علم مـــدیریت نیز شاخهای از آن است، شتاب و عمق بیشتری خواهد داشت. چرا که در این علوم ایده و اندیشه افراد تعیین کننده است بر خلاف علوم تجربی که از ثبات و قطعیت بیشتری برخوردار است. ( برایان تریسی،2014).
ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و دﺳﺖ اﻧﺪرﻛﺎران ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺑﺤﺚ ﺟﺪﻳﺪی را ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان « ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ » ﻣﻄﺮح ﻣﻲ کنند.در این نــگرش جــدید یکی از شروط ﻻزم ﺑﺮای اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻣﺪﻳﺮان ،ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻣﺎن است و ﺣﺘﻲ ﺑـﺮﺧﻲ ﻛﻠﻴﺪ ﺧﻮدراﻫﺒﺮی و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ را ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻣﺎن ﻣﻲ داﻧﻨﺪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻋﻘﻴﺪه صاحب ﻧﻈﺮان، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻣﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺪف ،اوﻟﻮﻳﺖ ﮔﺬاری، ﺗﻌﻴﻴﻦ الویت ها واﺳﺘﻔﺎده مناﺳﺐ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻣﻜﺎن اﻧﺘﻘﺎل آن از ﻓﺮدی ﺑﻪ ﻓﺮد دﻳﮕﺮوجود ندارد.(سروش افجه،1992) .
تبحر در بکارگیری ﻣﻬﺎرت ﻓﺮدی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻣﺎن، ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﻲ ﺑﺮای ﻣــﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻏــﻴﺮﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻛﻨﺘﺮل، اداره و ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ زﻣﺎن اﺷﺎره دارد .اﻓﺮادی ﻛﻪ دارای اﻳﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻛـــﺮدن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﺎ ﺣـﺎلت خود، موفق عمل می کنند .(زالی،1996). ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﺴﺐ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ها و ﻣﻬﺎرت هایی اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻃﻮل دوره ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺴﺐ ﻣﻲ ﮔﺮدد و درﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻫﺎ و ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ راﻫﻨﻤﺎی اﻓﺮاد است .بدون شک یکی از ارزشمند تر ین و کمیاب ترین سرمایه های انسان وقت است. برخلاف پول؛ فرصت ها یا مقام ، زمان هیچ تبعیض و تفاوتی بین اشخاص قائل نمی شود. به نحوی که هر کس در شبانه روز 24 ساعت زمان دارد، نه کمتر و نه بیشتر. “این عـبارت یکی از عبارت هایی است که در اغلب متون مرتبط با زمان یا درباره زمان دیده می شود. این عبارت کاملا درست است و هـیچ شکی در آن نیست. از همه مهم تر این است که همه افراد کاملا درباره درستی آن اطمینان دارند. ولی چرا فقط تعداد کمی از افراد در طول عمر خود به خواسته های خود می رسند و اکثرا همچنان در جای خود درجا می زنند؟ (کلی[1]،2003)
راز این مسئله در چگونگی استفاده از این زمان محدود و یکسان و چگونگی پاسخگویی به محرک ها و فرصت هایی است که محیط برای افراد ایجاد می کند.این راز در مهارتی نهفته است که اکتسابی است و هر کس که اختیار کند می تــواند با کمی تلاش آن را به دست آورد. اما مهم تر از این مهارت خواستن است. خواستن برای شروع کردن و برداشتن اولین قدم. اولین قدم همیشه مهم ترین قدم بوده است. منظور از مدیریت زمان متوقف کردن زمان وتحت کنترل در آوردن آن نیست بلکه ،مدیریت زمان به این معنی است که افرادبــیاموزند تا بــتوانند از زمانی که هم اکنون در اختیاردارند به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند و به اهــدافی که در زندگی دارند ، ازجمله مـوفقیت تحصیلی دست یابند .ارزش مدیریت زمان در کنترل زمان در هــر لحظه نیست. بلکه شیوه هایی است که با توسل بدانها می توان شرایط زندگی را بهبود بخشید. (لوتار[2]،2002).
یادگیری خود تنظیم ،با بهره گیری از کیفیتی خــاص می تواند معلم را در رسالتش یاری و او رابه سوی اهداف مورد نظرش سوق دهد.به ویژه به وی در زمینه ایجاد مدیریت مطلوب کلاسی کمک خواهد کرد.بنابراین ، هـرگاه معلم از یک طرز تفکر قوی ، مبتنی بر شناخت ها وآگاهی های لازم برخوردار باشد ، می تواند در ایجاد روابط انسانی مطلوب با دانش آموزان خود موفق باشد واهداف عالی مورد نظر خود را دنبال کند .آموختن مهارتهای خود تنظیمی زمینه ساز کسب موفقیت در تمام مراحل زندگی است ،