پایان نامه اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر عملکرد خانواده
عنوان:
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر عملکرد خانواده و زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره
آبان ماه1393
فهرست مطالب صفحه | |
چکیده | 1 |
فصل یکم: مقدمه | |
مقدمه | 2 |
بیان مسأله | 3 |
اهمیت و ضرورت | 5 |
اهداف پژوهش. | 6 |
هدف اصلی | 6 |
اهداف ویژه | 7 |
فرضیههای پژوهش. | 7 |
تعریف متغیرها | 7 |
فصل دوم: پیشینه پژوهش | |
بخش اول: گستره نظری مربوط به عملکرد خانواده | 10 |
خانواده. | 10 |
رویکردها و دیدگاههای تبیین خانواده. | 11 |
رویکردساختاری . |
13 |
خانواده گسسته . |
13 |
خانواده به هم تنیده. |
13 |
خانوادههای بیمار گون . | 14 |
طرح سه محوری. | 14 |
محور 1- بد کارکردی رشدی خانواده | 15 |
محور 2- بد کارکردی نظام خانواده | 15 |
محور 3- بد کارکردی گروه خانواده | 16 |
دیدگاه راهبردی. | 16 |
مدلهایی برای ارزیابی خانوادهها | 17 |
رویکرد ساختاری در ارزیابی خانواده | 17 |
مدل مک مستر در مورد کار کرد خانواده . | 17 |
مدل فرایند کارکرد خانواده. | 18 |
نقشها | 19 |
دخالت عاطفی | 19 |
بخش دوم: ارتباطات، تعاریف و مدلهای آن. | 20 |
ارتباط: تعاریف و مفاهیم. | 20 |
انواع ارتباط | 21 |
اهمیت ارتباط | 21 |
ویژگی های ارتباط. | 23 |
حوزههای ارتباطی. | 23 |
نظریههای ارتباط. | 24 |
نظریه ارتباط واتزلاویک . | 25 |
نظریه ارتباطی سالیوان . | 26 |
نظریه تحلیل ارتباط محاوره ای برن . | 27 |
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا | 27 |
مدلهای ارتباطی . | 28 |
مدلارسطو | 28 |
مدل هارلود لاسول . | 28 |
مدل دیوید برلو | 28 |
انواع ارتباط | 30 |
ارتباط کلامی | 31 |
ارتباط غیر کلامی. | 31 |
انواع ارتباط غیر کلامی. | 31 |
ظاهر فیزیکی. | 31 |
بیان چهره . | 32 |
تماس چشمی . | 32 |
لمس و تماس بدنی . | 32 |
صدا . | 32 |
زمان و فضا | 32 |
محیط . | 32 |
فاصله . | 33 |
مهارت برقراری روابط بین فردی موثر | 33 |
حوزه های مهارت برقراری روابط بیـن فردی موثر | 33 |
اعتماد کردن به یکدیگر . | 33 |
برقراری ارتباط روشن و عاری از ابهام | 34 |
پذیرش و حمایت یکدیگر | 34 |
حل تعارض ها و مشکلات موجود در روابط بین فردی | 35 |
الگوهای ارتباطی خانواده | 35 |
خانواده توافق کننده. | 36 |
خانواده کثرت گرا. | 36 |
خانواده حمایتگر | 36 |
خانواده بیقید. | 36 |
بخش چهارم: پیشینه پژوهش. | 37 |
الف) تحقیقات انجام شده داخل کشور | 37 |
ب) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور | 39 |
فصل سوم: روش پژوهش | |
مقدمه | 43 |
روش پژوهش | 43 |
جامعه آماری | 43 |
نمونه و روش نمونه گیری. | 43 |
روش جمع آوری اطلاعات | 43 |
ابزار سنجش خانواده (FAD) | 43 |
روش اجرا | 48 |
روش تجزیه و تحلیل دادهها | 48 |
فصل چهارم: یافته های پژوهش | |
یافته های پژوهش | 50 |
الف) یافته های توصیفی. | 50 |
ب)تحلیل فرضیه های پژوهش. | 54 |
الف. فرضیه اصلی. | 55 |
ب. فرضیه های فرعی. | 55 |
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری | |
بحث و نتیجه گیری | 63 |
بحث و تبیین | 63 |
محدودیتها. | 69 |
پیشنهادات | 70 |
پیشنهادهای کاربردی. | 70 |
پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی | 70 |
فهرست منابع. | 72 |
منابع فارسی. | 72 |
منابع لاتین | 75 |
پیوستها | 77 |
چکیده انگلیسی. | 79 |