برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست صفجه
چکیده 1
فصل اول: طرح تحقیق
1-1-موضوع پژوهش 2
1-2-مقدمه 2
1-3- بیان مسأله 5
1-4-اهمیت و ضرورت پژوهش. 7
1-5-اهداف پژوهش 9
1-5-1-هدف کلی. 9
1-5-2-هدف جزئی. 9
1-6- فرضیه های تحقیق 10
1-7-متغیرهای پژوهش. 10
1-8-تعریف متغیرهای پژوهش. 11
1-8-1- آموزش مهارت های زندگی 11
1-8-2-سرسختی روان شناختی. 11
1-8-3-بهزیستی اجتماعی 11
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه 13
2-2- آموزش مهارت های زندگی. 15
2-2-1- تعریف. 15
2-2-2- موارد کاربرد مهارت های زندگی 15
2-2-3- تاریخچه 16
2-2-4- نظریه. 17
2-3- سرسختی روانشناختی 24
2-3-1- تعریف. 24
2-3-2- نظریه. 25
2-3-3- مولفههای سرسختی. 30
2-4- بهزیستی اجتماعی 33
2-4-1- تعریف. 33
2-4-2- نظریه. 35
2-4-3- شاخص های سلامت اجتماعی. 37
2-4-4- سازمان جهانی سلامت 38
2-4-5- حمایت اجتماعی. 39
2-5- پیشینه پژوهش. 41
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 46
3-2- روش پژوهش 46
3-3- روش گردآوری داده ها 46
3-4- جامعه و نمونه آماری. 47
3-5- روش نمونه گیری 47
3-6- ابزار پژوهش 47
3-6-1- مهارتهای زندگی. 47
3-6-2- پرسشنامه سرسختی روان شناختی 48
3-6-3- پرسشنامه بهزیستی اجتماعی. 48
3-7- روش های تجزیه و تحلیل آماری. 48
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- آمار توصیفی 50
4-2- آمار استنباطی. 51
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری. 58
5-2- نتیجه گیری کلی 61
5-3- پیشنهاد پژوهش. 62
5-3-1- پیشنهاد کاربردی. 62
5-3-2- پیشنهاد پژوهشی. 62
5-4- محدودیت پژوهش 63
منابع. 64
پیوست. 69
چکیده:
این پژوهش به هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر آشفتگی روانشناختی و تاب آوری در خانمهای خانه دار و شاغل و از نوع آزمایشی است. در این پژوهش روش جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که در این پژوهش از دو پرسشنامه «سرسختی روان شناختی» و «بهزیستی اجتماعی» در دو نوبت «پیش از ارائه برنامه آموزش مهارت زندگی» و «پس از ارائه برنامه آموزش مهارت زندگی» بر روی نمونه ها اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش خانمهای شاغل و خانه دار شهر رشت می باشند. در این تحقیق نمونه ها بر اساس نمونه گیری تصادفی از بین خانمهای شاغل و خانه دار شهر رشت در سال 1393 به دست آمد حجم نمونه عبارت است از 60 مادر (30 شاغل و 30 خانه دار) است که از دو دبستان شهید فهمیده و دبستان شهید فتحی پور انتخاب گردیدند. در این پژوهش از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی و با نرم افزار spss ورژن 20 بهره برده شد. در این پژوهش هر دو متغیر پارامتریک هستند. از این رو از آزمون های پارامتریک تحلیل کواریانس و T مستقل بهره برده شد. یافته ها نشان داد با اطمینان 99% می توان گفت آموزش مهارت های زندگی بر سرسختی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی در زنان اثربخش میباشد. هیچگونه تفاوت معناداری بین زنان شاغل و خانه دار در پیش آزمون و پس آزمون در زمینه بهزیستی اجتماعی وجود ندارد.
کلید واژه: اثربخشی، آموزش مهارتهای زندگی، آشفتگی روانشناختی، تاب آوری، زنان.
فصل اول
کلیات پژوهش
- موضوع:
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سرسختی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی
در خانمهای خانه دار و شاغل
- مقدمه:
مهارتهای زندگی عبارت است از مجموعهای از تواناییها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم میآورند. پژوهشهای متعدد و گستردهای تأثیر مثبت آموزش مهارتهای زندگی را در کاهش سوء مصرف مواد، پیشگیری از رفتارهای خشونتآمیز، تقویت اتکا به نفس، افزایش مهارتهای مقابله با فشارها و استرسها، برقراری روابط مثبت و مؤثر اجتماعی و . نشان دادهاند (مک دانالد و همکاران، 1991).
آدمی در مسیر تکاملی خود مالک منابع و وسائلی برای زندگی مؤثر است، اوست که میتواند خود را در زمان حال تجربه کند و گذشته و آینده را از طریق به یاد آوردن و پیش بینی وقایع به تجربه در آورد.
خداوند متعال نیز آدمی را آگاه و مسئول آفریده است تا بتواند از طریق آگاهی های خود ، قادر به انتخاب باشد و مسئولیت رفتارهای نهان و آشکار خود را بپذیرد و توانائی آن را به دست آورد که پاسخ های مناسبی به محرک های درونی و بیرونی خود ارائه نماید و به عنوان موجودی متکامل شامل جسم، هیجانات، افکار، احساسات و ادراکات در محیطی مناسب به اصلاح و تعادل رفتار خود بکوشد و خود را به شکوفائی برساند (آقازاده، 1379).
برای دستیابی به فضائل، موانع و دردها و رنجهای فراوانی در برابر انسان است. اگر آدمی بتواند بر مشکلات خود فائق آید و از سدهای پیش راه بگذرد، نگهداشتن و پایداری فضیلتهای به دست آمده را آسان از دست نمی دهد و چنان چه فرزندان ما به این حکمت زیبا در کسب فضائل آگاه شوند قطعاً در بردباری و شکیبائی ها استوارتر خواهند بود. نقش مشاور نیز در این مسیر تکاملی نقشی حساس و مؤثر است، آگاه کردن آدمی به چگونگی مقابله و مبارزه با مشکلات، پشتیبانی و حمایت از مراجعان و تقویت روحیه و بالا بردن ظرفیت های احساسی و روانی آنان از نکات ممتاز کارکرد او در کمک به کسب فضائل است و تلاش های او در جهت تقویت خود باوری، اعتماد به نفس و استقلال زمینه های تکامل و تقرب آدمی را به منبع والای پاکی ها فراهم خواهد نمود (آقازاده، 1379).
مهارت های زندگی عبارتند از: مجموعه ای از توانائی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند، این توانائی ها فرد را قادر می سازند که مسئولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست ها ، انتظارات و مشکلات روزانه ، به ویژه در روابط بین فردی به شکل مؤثری روبرو شود. انسان در تعاملات حیاتی خود با محیط اجتماعی واجد صفاتی خاص می شود . مهم ترین تأثیراتی که محیط زندگی بر رفتار به جای می گذارد از طریق احساسات و عواطف است و همین ها است که نگرش آدمی را تحت تأثیر قرار داده، تغییراتی اساسی را رقم خواهد زد و نهایتاً در این تعاملات آدمی تجربیاتی را کسب می کند که پس از تکرار و تمرین رفتارها ، مهارت هائی را به وجود می آورد. پژوهشگران معتقدند تعدادی از مهارت های کسب شده پایه فعالیت های مربوط به ارتقای بهداشت روان را سبب خواهد شد (حسینی، 1363).
مهارتهای زندگی شخص را قادر می سازند تا دانش ، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانائی های واقعی و عینی تبدیل کند و بتواند از این توانائی ها در استفاده صحیح تر نیروهای خود بهره گیرد و زندگی مثبت و شادابی را برای خود فراهم سازد.
شخصی که از مهارتهای زندگی در مراوده و ارتباط با دیگران کمک می گیرد به احراز موفقیتهای ذیل نائل خواهد شد
الف: قدرت تحمل نسبت به نظرات مختلف و احساس امنیت نسبت به گفتار دیگران
ب: انجام بموقع کار با توجه به شرایط زمان و مکان
ج: برنامه ریزی و کوشش در امور مفید و دوری از هر کار بی فایده
د: راز داری و کنترل گفتار
هـ : برداشت واقع بینانه از جهان و عبرت آموزی از وقایع تاریخ