برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
کلیات پژوهش 1
1-1 بیان مسأله. 2
2-1 سؤالهای پژوهش 6
3-1 تعریف متغیرهای پژوهش 7
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 8
1-2 تاریخچه سازه طرحواره. 9
2-2 تعریف یانگ از طرحواره. 10
3-2 ویژگیهای طرحوارههای ناسازگار اولیه. 11
4-2 ریشه های تحولی طرحوارهها 12
1-4-2 نیازهای هیجانی اساسی 12
2-4-2 تجارب اولیه زندگی 13
1-2-4-2 ناکامی ناگوار نیازها 13
2-2-4-2 آسیب دیدن و قربانی شدن 13
3-2-4-2 تجربه بیش از حد چیزهای خوب. 14
4-2-4-2 درونیسازی انتخابی یا همانندسازی با افراد مهم زندگی 14
3-4-2 خلق و خوی هیجانی 14
5-2 حوزههای طرحواره و طرحوارههای ناسازگار اولیه. 15
1-5-2 حوزه بریدگی و طرد. 15
2-5-2 حوزه خودگردانی و عملکرد مختل 16
3-5-2 حوزه محدودیتهای مختل 18
4-5-2 حوزه دیگر جهتمندی. 19
5-5-2 حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری. 20
6-2 عملکردهای طرحواره: 22
1-6-2 تداوم طرحواره. 22
2-6-2 بهبود طرحواره. 22
7-2 سبکها و پاسخهای مقابلهای ناسازگار 23
1-7-2 تسلیم طرحواره. 24
2-7-2 اجتناب از طرحواره. 24
3-7-2 جبران افراطی طرحواره. 25
8-2 اهمیت شناخت دقیق طرحوارهها و سبکهای مقابلهای. 26
9-2 حیطههای تأثیرگذاری طرحوارههای ناسازگار اولیه. 26
10-2 خانواده. 27
11-2 ازدواج 27
12-2 رضایت زناشویی 28
13-2 ابعاد رضایتمندی زناشویی 30
14-2 عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی 31
15-2 مروری کوتاه بر نظریه های زوجدرمانی و خانوادهدرمانی 35
1-15-2 مدلهای روانپویایی 35
2-15-2 نظریه آدلر. 35
3-15-2 دیدگاه ساختاری. 35
4-15-2 نظریه میاننسلی بوئن 36
5-15-2 رویکرد استراتژیک 36
6-15-2 رویکرد غنیسازی ارتباط 36
16-2 علائم خطرساز و مخرب در روابط زناشویی 37
18-2 تغییرات رضایت زناشویی در طول زمان 38
19-2 عوامل زمینهساز برای ازدواج سالم 39
20-2 سن مناسب ازدواج 40
21-2 علل ازدواج زودرس 41
22-2 عوارض ازدواج در سنین پایین 42
23-2 رویکردهایی جهت حل تعارضهای زناشویی (زوجدرمانی) 43
1-23-2 روان تحلیلی گروهی زوجها 43
2-23-2 درمان شناختی – رفتاری. 43
3-23-2 ایماگودرمانی 43
4-23-2 درمان مبتنی بر نظام عاطفی بوئن 44
5-23-2 نظریه دلبستگی 44
6-23-2 زوجدرمانی رفتاری تلفیقی 44
7-23-2 خانواده درمانی سیستمیک میلان 44
24-2 مدل طرحواره درمانی یانگ: 45
1-24-2 مرحله سنجش و آموزش 46
2-24-2 مرحله تغییر. 46
25-2 فرآیند دقیق سنجش و آموزش 46
1-25-2 ارزیابی اولیه. 46
2-25-2 سنجش مشکلات فعلی و مشخص کردن اهداف درمان 47
3-25-2 سنجش تناسب بیمار برای طرحواره درمانی 47
4-25-2 تمرکز بر تاریخچه زندگی 47
5-25-2 سنجش از طریق تصویرسازی ذهنی 48
26-2 یافته های پژوهشی داخلی و خارجی در خصوص موضوع. 48
27-2 جمعبندی و نتیجهگیری. 52
روششناسی پژوهش 54
1-3 مقدمه. 55
2-3 روش پژوهش 55
3-3 جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری. 55
4-3 ابزار گردآوری داده ها 56
1-4-3 فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره (SQ-SF) 56
2-4-3 پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ 57
3-4-3 پرسشنامه نشانه های اختلالات روانی (SCL – 90 – R). 59
5-3 فرایند اجرای پژوهش 60
6-3 شرح جلسات آموزش طرحواره درمانی 61
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 63
ارائه یافتهها 64
1-4 مقدمه. 65
2-4 اطلاعات جمعیت شناختی 65
1-2-4 مدت زمان ازدواج 65
2-2-4 سن 66
3-4 مقایسه سلامت جسمانی و روانی گروه آزمایش و کنترل قبل از آموزش 66
4-4 آمار استنباطی 68
بحث و نتیجهگیری. 81
1-5 مقدمه. 82
2-5 خلاصه و تحلیلی از نتایج توصیفی 82
3-5 تبیین نتایج 82
1-3-5 سوال اول 82
2-3-5 سؤال دوم. 83
3-3-5 سؤال سوم. 84
4-3-5 سؤال چهارم. 85
5-3-5 سؤال پنجم 86
6-3-5 سؤال ششم 86
7-3-5 سؤال هفتم 87
8-3-5 سؤال هشتم 88
4-5 محدودیتهای پژوهش 90
5-5 پیشنهادهای پژوهشی 90
6-5 پیشنهادهای کاربردی. 90
منابع فارسی 92
منابع انگلیسی 95
پیوستها 97
چکیده
طرحوارهها بهعنوان نقشه انتزاعی شناختی در نظر گرفته میشوند که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسأله است و هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی بر فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی دانش آموزان متأهل دوره متوسطه شهر قاین است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. نمونه شامل 30 دانشآموز دختر متأهل است که بهصورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه، با بهره گرفتن از پرسشنامههای فرم کوتاه طرحواره یانگ و رضایت زناشویی انریچ در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ارزیابی شدند. گروه آزمایش مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی را طی 8 جلسه دریافت کرد. دادههای بهدست آمده با روش تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته های این پژوهش، نشاندهنده تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل است. به بیان دیگر، آموزش موجب کاهش فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه و افزایش رضایت زناشویی شده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میتوان با اجرای مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی، فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه را کاهش و میزان رضایت زناشویی را افزایش داد.
واژههای کلیدی: سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، رضایت زناشویی.
1-1 بیان مسأله
واژه طرحواره[1] در روانشناسی و بهطور گستردهتر در حوزه شناختی، تاریخچهای غنی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی، طرحواره را بهصورت قالبی در نظر میگیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل میگیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند. طرحوارهها بهعنوان نقشه انتزاعی شناختی در نظر گرفته میشوند که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسأله است. زمانی که نیاز خاصی ارضا نشود، طرحواره ناسازگاری در آن حیطه ایجاد میشود (یانگ، کلوسکو[2] و ویشار[3]، 1389).
یکی از نظریههایی که مکانیزمهای زیربنایی در پدیدآیی رفتارهای ضداجتماعی را تبیین می کند، نظریه طرحوارههای ناسازگار اولیه[4] است. یانگ[5] معتقد است که طرحوارههای ناسازگار اولیه، قدیمیترین مؤلفههای شناختی و باورها و احساسات غیرشرطی درباره خودمان هستند. طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوها یا درونمایههای عمیق و فراگیری هستند که از خاطرات، هیجانها، شناختوارهها و احساسات بدنی تشکیل شده اند، در دوره کودکی یا نوجوانی شکل گرفتهاند، در مسیر زندگی تداوم