برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اوّل: کلیّات تحقیق 2
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 4
1-3 سوال های تحقیق 5
1-4 چهارچوب نظری 6
1-5 اهداف و ضرورت انجام تحقیق 8
1-6 روش تحقیق 9
1-7 جامعه مورد مطالعه. 10
1-8 روش گردآوری اطلاعات. 10
1-9 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 10
1-10 قلمرو تحقیق 10
1-11 محدودیت های تحقیق 11
1-12 تعاریف و اصطلاحات تحقیق 11
فصل دوّم: ادبیّات تحقیق 13
2-1 مقدمه. 14
2-2 کارایی 15
2-3 انواع کارایی 16
2-4 رویکرد های تعیین میزان کارایی 16
2-5 تاریخچه مدل های تحلیل پوششی داده ها 17
2-6 انواع مدل های DEA 19
2-6-1 مدل CCR 19
2-6-2 مدل BCC 23
2-6-3 مدل جمعی 26
2-7 بازده به مقیاس. 27
2-8 مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها 28
2-9 رتبه بندی واحد های کارا 28
2-10 روش اندرسون – پترسون (A & P) 29
2-11 پیشینه تحقیق 30
فصل سوم : روش اجرای تحقیق 39
3-1 مقدمه. 40
3-2 روش تحقیق 40
3-3 جامعه آماری 41
3-4 ابزار گردآوری داده ها 41
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 42
3-5-1 روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) 42
3-5-1-1 چگونگی عملکرد DEA 42
3-5-1-2 مدل CCR 43
3-5-2 روش اندرسون – پترسون (A & P) 46
3-6 متغیر های ورودی و خروجی 47
3-7 داده های جمع آوری شده 48
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 52
4-1 مقدمه. 53
4-2 حل مدل مضربی CCR ورودی محور (CCR-I) 53
4-2-1 نمونه هایی از حل CCR-I مضربی 53
4-2-1-1 ارزیابی کارایی گروه آموزشی پرستاری 53
4-2-1-2 ارزیابی کارایی گروه آموزشی تربیت بدنی 56
4-2-2 تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از حل مدل CCR-I 58
4-2-2-1 محاسبه امتیاز کارایی 58
4-2-2-2 شناسایی گروه های مرجع. 59
4-2-2-3 ساختن واحد های مجازی 60
4-3 حل مدل مضربی CCR خروجی محور (CCR-O) 65
4-3-1 نمونه هایی از حل CCR-O مضربی 65
4-3-1-1 ارزیابی کارایی گروه آموزشی پرستاری 65
4-3-1-2 ارزیابی کارایی گروه آموزشی تربیت بدنی 68
4-3-2 تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از حل مدل CCR-O 70
4-3-2-1 محاسبه امتیاز کارایی 70
4-3-2-2 شناسایی گروه های مرجع. 71
4-2-2-3 ساختن واحد های مجازی 72
4-4 رتبه بندی واحد ها 74
4-4-1 رتبه بندی واحد های ناکارآ 74
4-4-2 رتبه بندی واحد های کارآ با بهره گرفتن از روش اندرسون- پترسون. 75
4-4-3 رتبه بندی تمام گروه های آموزشی 76
فصل پنجم : نتیجه گیری 77
5-1 مقدمه. 78
5-2 نتایج حاصل شده از تحقیق 78
5-3 پاسخ به سوالات تحقیق 79
5-4 بحث و نتیجه گیری 81
5-5 پیشنهاد ها بر اساس نتایج تحقیق 81
5-6 پیشنهاد ها برای تحقیقات آتی 82
فهرست منابع: 83
چکیده
بهبود عملکرد هدفی است که همه سازمان ها به دنبال آن هستند. برای رسیدن به این هدف باید شناخت کافی از توانایی ها و نقاط قوّت و ضعف خود و رقیبان داشته باشند، از اینرو لازم است به طور پیوسته عملکرد سازمان خود را ارزیابی نمایند. به همین دلیل امروزه اندازه گیری و ارزیابی کارآیی وظیفه مهمّی برای واحدهای تصمیم گیرنده به شمار می آید. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت) نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با بررسی و ارزیابی کارآیی گروه های آموزشی آن می توان نقاط قوّت و ضعف آن ها را شناسایی نموده و پیشنهاد هایی برای بهبود عملکرد آن ها ارائه نمود. بنابراین، این تحقیق به ارزیابی کارآیی نسبی گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سطح کارشناسی و در سال 1392 می پردازد که شامل 14 واحد می باشند.
در این پژوهش از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)، مدل CCR-I و CCR-O برای ارزیابی کارآیی نسبی گروه های آموزشی و از روش اندرسون–پترسون (AP) برای رتبه بندی آن ها استفاده می شود و تعداد دانشجویان موجود و تعداد اعضای هیأت علمی به عنوان ورودی و تعداد فارغ التحصیلان و تعداد کار های پژوهشی به عنوان خروجی در نظر گرفته می شوند. DEA روشی مناسب برای تعیین کارآیی نسبی مجموعه ای از واحدهای سازمانی است که دارای ورودی ها و خروجی های چندگانه اند.
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که از 14 واحد 5 واحد کارآ و 9 واحد ناکارآ هستند. بالاترین امتیاز کارایی 1 و کمترین 0.33 و میانگین 0.67 است. کارآ ترین واحد ها به ترتیب گروه مهندسی کشاورزی، حسابداری، مدیریت صنعتی، تربیت بدنی و جغرافیا هستند و ضعیف ترین واحد گروه فیزیک می باشد.
کلمات کلیدی: کارآیی نسبی، گروه های آموزشی، تحلیل پوششی داده ها(DEA)، اندرسون-پترسون(AP)
1-1 مقدمه
بهبود عملکرد هدفی است که همه سازمان ها به دنبال آن هستند. برای رسیدن به این هدف باید شناخت کافی از توانایی ها و نقاط قوّت و ضعف خود و رقیبان داشته باشند، از اینرو لازم است به طور پیوسته عملکرد سازمان خود را ارزیابی نمایند. به همین دلیل امروزه اندازه گیری و ارزیابی کارآیی وظیفه مهمّی برای واحدهای تصمیم گیرنده به شمار می آید. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت) نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با بررسی و ارزیابی کارآیی گروه های آموزشی آن می توان نقاط قوّت و ضعف آن ها را شناسایی نموده و پیشنهاد هایی برای بهبود عملکرد آن ها ارائه نمود. امروزه یکی از پذیرفته شده ترین روش ها برای ارزیابی عملکرد و اندازه گیری کارایی نسبی، روش “تحلیل پوششی داده ها ” می باشد. به کمک این مدل می توان واحد های کارا و ناکارا را از هم تفکیک نمود. واحدهای ناکارآ با توجّه به امتیاز به دست آمده قابل رتبه بندی می باشند اما واحدهای کارآ را با بهره گرفتن از مدل های کلاسیک نمی توان