پایان نامه ارشد MBA – مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی – تاثیر توانمندی های مدیریتی ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود پایان نامهبرای دریافت درجه کارشناسی ارشد MBA – مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی چکیده ما در عصری زندگی می کنیم که اطرافمان را سازمانهای بزرگ فرا گرفته اند و ابعاد گسترده ای از نیازهای جوامع را پوشش می دهند. این سازمانها بدون برخورداری از مدیران موثر و کارآمد قادر به ادامه حیات در دنیای حرفه ای و تخصصی امروز نمی باشند. مدیران به مثابه هماهنگ کنندگانی متفکر و توانمند هستند که با قدرت و سرعت عمل، انبوه فرآورده های انسانی و صنعتی را هماهنگ می سازند. مهارت های فنی، انسانی و ادراکی مدیران در موفقیت سازمانها برای پرورش و توسعه مهارتها، استعدادها و خلاقیت کارکنان در راستای اهداف سازمانی نقش بسیار موثری دارند چرا که نیروی انسانی کارآمد و اثربخش تنها عنصر بی رقیب و غیرقابل جایگزین در عصر رقابتی امروز است. آیا بالارفتن این مهارتها و تواناییها در مدیران به همراه برخوردهای سازنده، اثربخشی کارکنان را نیز بالا برده است؟ این پژوهش درنظر دارد تاثیر توانمندیهای مدیران بر اثربخشی کارکنان را در محیط های آموزشی به ویژه مدارس بررسی نماید. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی و مبتنی بر تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است و روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، کارکنان و مدیران مجتمع آموزشی صالح غرب تهران بوده است و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه با فرمول کوکران، 169 نفر انتخاب شدند که در نهایت با توجه به ریزش پرسشنامه تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیات و تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل 8.54 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان از تاثیر مثبت توانمندی های مدیریتی بر اثربخشی کارکنان دارد، همچنین فرضیات فرعی نیز تائید شدند. واژههای کلیدی: توانمندی های مدیریتی، اثربخشی کارکنان، توانمندی فنی، توانمندی ادراکی، توانمندی انسانی فهرست مطالبچکیده. 2فصل اول. 8(کلیات). 81- 1مقدمه 91-2 بیان مساله 111-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 131-4 فرضیات تحقیق. 131-4-1 فرضیه اصلی. 141-4-2 فرضیات فرعی. 141-5 هدف اساسی از انجام تحقیق. 141-5-1 هدف اصلی تحقیق. 141-5-2 اهداف فرعی از انجام تحقیق. 141-6 روش انجام پژوهش 141-7 قلمرو تحقیق. 151-7-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 151-7-2 قلمرو زمانی تحقیق. 151-7-3 قلمرو مکانی تحقیق. 161-8 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح. 161-8-1 تعاریف مفهومی متغیرهای تحقیق. 161-8-2 تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق. 16فصل دوم. 17(مبانی نظری). 172-1 بخش اول: مهارتهای (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران. 182-1-1 مدیریت 182-1-2 فراگرد مدیریت 192-1-3 انواع مدیران. 202-1-3-1 مدیران عالی. 212-1-3-2 مدیران میانی. 222-1-3-3 مدیران عملیاتی یا سرپرستان. 222-1-4 مهارت های مدیریت 242-1-5 انواع مهارتهای مدیریتی. 262-1-5-1 دسته بندی رابرت کاتز. 262-1-5-2 دسته بندی هنری مینزبرگ 272-1-5-3 دستهبندی هلدیگل و اسکولوم. 282-1-5-4 دسته بندی فایول. 282-1-5-5 دسته بندی رابینز 292-1-6 مهارت های سهگانه مدیریت 312-1-6-1 مهارت های انسانی. 312-1-6-1-1 مهارت های انسانی مدیران. 332-1-6-2 مهارت های فنی. 352-1-6-3 مهارت های ادراکی. 372-1-7 دلیل تاکید بر رفتار. 402-1-8 توسعه مهارت های انسانی. 412-1-9 مبانی مهارت های انسانی. 422-1-10 ارزش نسبی مهارت ها 442-1-11 تعیین هدف برای واکنش های رودررو. 452-2 بخش دوم: اثربخشی 462-2-1 تعریف اثربخشی. 462-2-2 معیارها و مقیاسهای اثربخشی سازمانی. 462-2-3 مدلهای اثربخشی سازمانی. 502-2-3-1 مدل هدف 502-2-3-2 مدل سیستمی. 512-2-3-3 مدل ذینفعان استراتژیک 512-2-3-4 مدل ارزشهای رقابتی. 522-2-3-5 مدل عدم اثربخشی. 532-2-4 ادغام معیارهای اثربخشی. 542-2-5 مفهوم اثربخشی در مدیریت 552-2-6 ارزیابی اثربخشی آموزش 552-2-6-1 ارزشیابی. 562-2-7 اثربخشی منابع انسانی. 572-2-8 هدف و ضرورت اثربخشی. 582-3 بخش سوم: پیشینه تحقیقات 592-3-1 تحقیقات انجام شده در داخل. 592-3-2 تحقیقات انجام شده در خارج. 632-4 جمع بندی فصل دوم 67فصل سوم 68(روش تحقیق). 683-1 مقدمه 693-2 نوع مطالعه و روش پژوهش 703-3 جامعه و نمونه آماری مورد بررسی 713-4 روش گردآوری داده ها و اطلاعات 743-5 روایی (اعتبار) و پایایی (اعتماد) ابزار سنجش 753-5-1 روایی پرسشنامه. 753-5-2 پایایی پرسشنامه. 763-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 773-7 فنون تحلیل توصیفی 773-8 فنون تحلیل استنباطی 77فصل چهارم 78تجزیه و تحلیل یافته ها. 784-1 مقدمه 794-2 آمار توصیفی و آزمون نرمال بودن داده ها. 794-2-1 تفکیک جنسیتی پاسخ دهندگان. 804-2-2 رده سنی پاسخدهندگان. 814-2-3 تحصیلات پاسخدهندگان. 824-2-4 سابقه کاری 834-2-5 آزمون نرمال بودن دادهها 844-3 تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش 854-3-1 نیکویی برازش مدل. 854-3-2 شاخص میانگین مجذور خطاهای مدل (RMSEA) 864-3-3 شاخص Goodness-of-Fit (GFI) 864-3-4 شاخص Adjusted GFI (AGFI) 864-3-5 شاخص Normed Fit Index (NFI) 874-4 تحلیل عاملی تائیدی متغیر مستقل تحقیق. 874-5 تحلیل عاملی تائیدی متغیر وابسته 904-6 آزمون فرضیات اصلی تحقیق توسط تحلیل مسیر 93فصل پنجم 97نتیجه گیری 975-1 مقدمه 985-2 تحلیل نتایج تحقیق. 985-2-1 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی. 995-3 نتیجه گیری و بحث دربارهی نتایج حاصل از فرضیات تحقیق. 995-3-1 نتیجه گیری و پیشنهادات در مورد فرضیات تحقیق. 1005-3-2 ارائه پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 1025-3-3 محدودیت های پژوهش 1025-3-3-1 محدودیت ذاتی پرسشنامه. 1025-3-3-2 محدودیت تعمیم. 102فهرست منابع. 103الف)منابع فارسی 103ب) منابع لاتین. 108پیوست 1 – پرسشنامه 111پیوست 2 – خروجی SPSS 115پیوست 3: خروجی نرم افزار لیزرل 8.54. 117 فصل اول (کلیات) 1- 1مقدمه بعد از انقلاب صنعتی، دانش مدیریت به طور رسمی در مراکز آموزشی تدریس و در سازمان های صنعتی و خدماتی به کار گرفته شد. دانش مدیریت به شکل امروزی آن، از ابتدای قرن بیستم توسعه یافت. امروزه اهمیت مدیریت در موفقیت سازمان ها بر کسی پوشیده نیست. مدیران مسئول به کارگیری منابع انسانی برای تأمین اهداف سازمانی هستند.اهداف هر سازمان فلسفه وجودی آن سازمان محسوب می شود. به منظور تحقق اهداف نیاز به یک تلاش گروهی است. پیچیدگی کار جمعی ، مدیریت نظام گونه را به وجود آورده است. اثربخشی و کارآیی به عنوان دو هدف مهم در تمامی سازمانها نیازمند تدابیری است که مدیران آنها را اتخاذ می کنند. از طرفی محدودیت منابع و تغییرات محیطی در عرصه های مختلف داخلی و خارجی اهمیت مدیریت را بیش از پیش مشخص می نماید. بدیهی است پیدایش سازمانها و توسعه آنها نتیجه وجود مدیریت است و سازمان و مدیریت لازم و ملزم یکدیگر هستند. (جوادین و امیرکبیری، 1380). موضوع مهارتهای مدیریتی از جمله مسائلی است که از ابتدای تکوین مدیریت تا به امروز مورد توجه بوده و به شیوه های مختلف به آن پرداخته شده است. مهارتهایی که برای مدیران لازم است به سه دسته مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی تقسیم شده است. ( کتز، 1375 : 96 ). اثربخشی میزان موفقیت سیستم در حصول به اهداف و انجام وظایف تعریف شده است. اثربخشی میزان تکمیل کارهای صحیح را نشان می دهد. (طاهری، 1384 : 17). میزان اثربخشی ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیر دارد و هنگامی که مدیر در جهت تحقق اهداف و نتایج مطلوب سازمان باشد، می گوییم اثربخشی تحقق یافته است. ( علاقه بند، 1375: 168 ).دوبرین، مدیریت را فرآیند به کارگیری منابع سازمانی برای تحقق اهداف سازمانی از طریق کارکردهای برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل می داند. (دوبرین، 1994: 5 ) عده ای مدیریت را فرآیند اداره و هماهنگی منابع به صورت اثربخش و کارآرا و تلاش جهت رسیدن به اهداف سازمان تعریف کرده اند.مدیریت در بسیاری از کشورهای درحال توسعه حائز اهمیت شایانی است. بررسی کارشناسان توسعه اقتصادی نشان داده است که فراهم نمودن تکنولوژی و پول، به تنهایی توسعه و رشد را پدید نمی آورد. تا زمانی که نیاموزیم چگونه می توان از منابع انسانی به درستی استفاده کرد و آنها را مدیریت نمود، تکنولوژی و تبعات آن بیهوده و گاه دست و پاگیر است.هر سازمانی، در سه سطح مجزا لیکن متداخل عمل می کند که هرکدام از این سطوح نیازمند ترکیب مهارتهای مدیریتی متفاوت هستند. این سطوح مدیریت شامل سطح عملیاتی ، سطح مدیریتی و سطح استراتژی می باشد. فهم سطوح سه گانه مدیریت می تواند در فهم تمرکز فعالیتها در سطوح مختلف در یک سازمان کمک نماید.رشد روزافزون و توسعه دانش مدیریت موجب شده تا بزرگترین سازمان ها در دورترین نقاط جهان به بهترین نحو اداره شوند. توانمندشدن سازمان ها، مستلزم توانمند بودن اجزای آن است. به عبارت دیگر ساختار و نیروی انسانی مناسب و مجرب و آکاه به مسائل سازمانی و همچنین دانش مدیریت از ضروریات اصلی هر سازمان است و بدیهی است سازمانی که بتواند ساختار خود را با شرایط پیچیده موجود تنظیم کند و از توانمندی ها و مهارت های مدیریتی خود به بهترین نحو استفاده نماید، عمکلرد و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر سازمان ها از خود نشان می دهد.عملکرد سازمانی درگرو مدیریت اثرگذار و استفاده از روندهای مدیریتی است ، این همان قضاوتی است که کارکنان در سازمان در قبال مدیریت می کنند ( بزرمن و مور، 2012). این قضاوت ممکن است با رضایت شغلی، روندهای مهم سازمانی و سنجیده شود، اما به هر حال برای آنها اقتصاد و ماموریت سازمان اهمیت دارد و این مساله در سطح فردی و سازمانی سنجیده می شود ( هورنگرن[1]، 2012). از طرفی نقش مدیر، مهارتها و توانایی های وی که از جنبه های مختلف بر کارکنان تاثیر می گذارد از جمله مواردی است که می بایست در نظر گرفته شود ( چایلد و کیزر[2]، 2013). در این فصل بر آنیم تا به بررسی تاثیر توانمندی های مدیریتی بر اثربخشی کارکنان بپردازیم. ادامه مطلب