پایان نامه کارشناسی ارشد MBA – مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی درباره وفاداری کارکنان ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع بررسی اثر وفاداری کارکنان بر سود آوری و بهره وری منابع انسانی به همراه پرسشنامه در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود بررسی اثر وفاداری کارکنان بر سود آوری و بهره وری منابع انسانی (مورد مطالعه: مجتمع آموزشی صالح) پایان نامهبرای دریافت درجه کارشناسی ارشد MBA – مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی چکیده: در سازمانهای امروزی کسب مزیت رقابتی سازمانها بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی آنها باشد، به دانش و استفاده از منابع انسانی که در اختیار آنها است، بستگی دارد. سازمانها برای بقا و حیات خود، در کسب و حفظ مزیت رقابتی، با یکدیگر به رقابت می پردازند، و در این خصوص، به کارگیری بهتر منابع انسانی از عوامل مهم افزایش توان رقابتپذیری سازمانها محسوب میشود.همچنین، در این دنیای پر رقابت،افزایش رضایت و تعهد کارکنان در قالب وفاداری به سازمان زمینه رشد وفاداری مشتریان را فراهم میسازد.در ضمن مدیریت منابع انسانی باید علاوه بر رسیدگی به امور متداول کارکنان این را در نظر داشته باشد که اتخاذ هر تصمیم بر سودآوری سازمان موثر است. به همین منظور، پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر وفاداری کارکنان بر سود آوری و بهره وری منابع انسانی، صورت گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی و مبتنی بر تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است و روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، کارکنان مجتمع آموزشی صالح بوده است و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه با فرمول کوکران، 169 نفر انتخاب شدند که در نهایت با توجه به ریزش پرسشنامه تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیات و تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل 8.54 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان از تاثیر مثبت وفاداری بر بهره وری نیروی انسانی و سود آوری دارد، همچنین فرضیات فرعی نیز تائید شدند. واژههای کلیدی: وفاداری، سود آوری، بهره وری نیروی انسانی فهرست مطالبچکیده: 2فصل اول. 8(کلیات تحقیق). 81-1 مقدمه : 91-2 بیان مسأله : 101-3 اهمیت و ضرورت تحقیق : 121-4 اهداف تحقیق : 131-4-1 اهداف اصلی : 131-4-2 اهداف فرعی : 131-5 فرضیه های تحقیق : 141-5-1 فرضیات اصلی : 141-5-2 فرضیات فرعی : 141-6 روش انجام پژوهش : 151-7 قلمرو تحقیق : 151-7-1 قلمرو موضوعی تحقیق: 151-7-2 قلمرو زمانی تحقیق: 151-7-3 قلمرو مکانی تحقیق: 161-8 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح : 161-8-1 تعاریف مفهومی تحقیق: 161-8-2 تعاریف عملیاتی تحقیق: 171-9 ساختار پژوهش: 17فصل دوم. 18(ادبیات پژوهش). 182-1 مقدمه : 192-2 بازارگرایی درونی (منابع انسانی) : 202-3 توسعه منابع انسانى : 242-4 وفاداری : 252-5 رویکردهای متفاوت به وفاداری : 252-5-1 رویکرد رفتاری : 262-5-2 رویکرد نگرشی : 262-6 مزایای وفاداری : 282-7 سطوح وفاداری : 292-8 وفاداری کارکنان : 302-9 مفهوم تعهد (وفاداری) : 342-10 تعهد سازمانی: 362-11 ابعاد تعهد سازمانی : 382-11-1 وابستگی عاطفی. 382-11-2 درک هزینه ها 382-12 وفاداری به سازمان (تعهد نسبت به سازمان) : 392-13 عوامل مؤثر بر وفاداری کارکنان : 402-13-1 امنیت شغلی : 402-13-2 ارائه پاداش های سخاوتمندانه : 422-13-3 آموزش های متنوع و گسترده : 432-14 نقش نیروی انسانی در سودآوری سازمانی : 452-15 بهره وری : 472-16 تعریف و مفهوم بهره وری : 492-17 عوامل مؤثر بر بهره وری : 522-17-1 عوامل برون زا : 522-17-2 عوامل درون زا : 532-17-2-1 نیروی انسانی : 532-17-2-2 تکنولوژی : 542-17-2-3 مدیریت : 552-17-2-4 روش های انجام کار : 552-18 بهره وری نیروی انسانی : 572-19 عوامل مؤثر بر افزایش بهره ورى نیروى انسانى : 582-20 راهکارهای ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در آموزش و پرورش : 602-20-1 آموزش : 602-20-2 انگیزش معلمان : 642-21 اهمیت و نقش نیروی انسانی در کارآمدی و بازده دستگاه آموزش و پرورش : 652-22 نقش انسان در بهبود بهرهوری و عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی : 662-23 شرایط لازم براى بهبود بهره ورى نیروى انسانى در سازمان ها : 682-23-1 ارتباط با کارمندان : 682-23-2 تعهد : 692-23-3 تداوم : 702-24 پیشینه تحقیق : 702-25 خلاصه و جمع بندی فصل دوم: 73فصل سوم. 74(روش تحقیق). 743-1 مقدمه : 753-2 نوع مطالعه و روش پژوهش: 753-3 جامعه و نمونه آماری مورد بررسی: 773-4 روش گردآوری داده ها و اطلاعات 793-5 روایی (اعتبار) و پایایی (اعتماد) ابزار سنجش : 823-5-1 روایی پرسشنامه: 823-5-2 پایایی پرسشنامه: 823-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها 843-7 فنون تحلیل توصیفی 843-8 فنون تحلیل استنباطی 84فصل چهارم. 85تجزیه و تحلیل یافته ها 854-1 مقدمه: 844-2 آمار توصیفی و آزمون نرمال بودن داده ها 854-2-1 جنسیت پاسخ دهندگان 854-2-3 تحصیلات پاسخدهندگان 864-2-4 سابقه کاری 874-2-5 آزمون نرمال بودن دادهها 884-3 تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش. 894-3-1 نیکویی برازش مدل. 904-3-2 شاخص میانگین مجذور خطاهای مدل (RMSEA): 914-2-2 رده سنی پاسخدهندگان 914-3-3 شاخص Goodness-of-Fit (GFI): 924-3-4 شاخص Adjusted GFI (AGFI): 924-3-5 شاخص Normed Fit Index (NFI): 924-4 تحلیل عاملی تائیدی متغیر مستقل تحقیق 934-5 تحلیل عاملی تائیدی متغیر های وابسته. 964-6 آزمون فرضیات اصلی تحقیق توسط تحلیل مسیر. 99فصل پنجم. 103نتیجه گیری 1035-1 مقدمه. 1045-2 تحلیل نتایج تحقیق 1045-2-1 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی 1055-2-5 نتیجه گیری و بحث دربارهی نتایج حاصل از فرضیات تحقیق 1065-2-5-1 نتیجه گیری و پیشنهادات در مورد فرضیات تحقیق: 1065-3-2 ارائه پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 1095-3-3 محدودیت های پژوهش. 1105-3-3- 1 محدودیت ذاتی پرسشنامه. 1105-3-3- 2 محدودیت تعمیم. 110منابع : 111الف) منابع فارسی 111ب) منابع لاتین: 117پیوست 1) پرسشنامه های تحقیق: 126الف ) پرسشنامه وفاداری 127ب) پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی آجیو. 127پیوست 2 (خروجی (SPSS: 131پیوست 3: خروجی نرم افزار لیزرل 8.54. 133 فصل اول (کلیات تحقیق) 1-1 مقدمه : منابع انسانی، دارایی هایی حیاتی هستند. افزایش حقوق دیگر برای تامین نیاز مردم امروز کافی نیست و سازمان ها باید مجموعه ای از مزایا و برنامه های آموزشی را ارائه دهند تا راه ارتقاء آنها در مسیر دستیابی به وفاداری کارکنان هموار شود. وفاداری کارکنان یکی از موضوعاتی است که امروزه از دیدگاه بسیاری از مدیران به ویژه در بخش خدمات، به علت فضای رقابتی حاکم بر آن، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نکته بسیار مهم توجه در صنایع خدماتی، نقش مؤثر کارکنان در خلق ارزش است؛ به گونه ای که می توان گفت حفظ و نگهداری مشتریان وفادار، بدون کارکنان راضی و وفادار امکانپذیر نیست، چرا که کارکنان وفادار، خدمات را با کیفیت بالاتری ارائه می کنند و در جلب رضایت مشتری و وفادار نمودن آنها سهم بسزایی دارند. یک مشتری وفادار علاوه بر آنکه بارها و بارها جهت خرید محصولات و یا استفاده از خدمات به سازمان مورد علاقه خویش رجوع می کند، به عنوان یک عامل مضاعف در زمینه تبلیغ محصولات و خدمات سازمان، از طریق توصیه و سفارش به خویشاوندان، دوستان و یا سایر مردم، نقشی حائز اهمیت در ارتقاء میزان سودآوری و بهبود تصویر سازمان در ذهن مشتریان بالقوه ایفا می نماید (دادخواه، 1388، 52). از طرفی وفاداری منابع انسانی در یک سازمان بر نحوه ارائه خدمات آنها موثر است به نحوی که عملکرد فردی آنها را بهبود می دهد و در نتیجه بر عملکرد سازمان نیز موثر است ( یی[1] و همکاران، 2010). ارائه خدمات بهتر توسط کارکنان، اگر چه منجر به رضایت ارباب رجوع در آن سازمان می شود اما صرفا این رضایت برای سازمان کافی نمی باشد زیرا سازمان بدون رضایت منابع انسانی، نیروهای داخلی و در نتیجه، مزیت رقابتی خود را از دست می دهد ( طالقانی و همکاران، 1392). در این فصل، بعد از بیان و تشریح مساله، ساختار پژوهش به صورت خلاصه بررسی می شود. 1-2 بیان مسأله : رضایت و وفاداری کارکنان، تضمین کننده وفاداری مشتریان به سازمان می باشد یعنی تمامی بخش های سازمان مشتری گرا خواهند شد و خود را در برابر مشتری و ارباب رجوع موظف و وفادار می دانند. توجه صرف به بخش بازاریابی در خدمت رسانی به مشتری کافی نمی باشد و برای رسیدن به وفاداری مشتری باید تمامی بخش های سازمان در این راستا آموزش ببینند و سازمان نیز، رضایت کارمندان خود را تأمین کرده تا با وفاداری همراه با تعهد کارکنان به سازمان، رضایت مشتری و وفاداری مشتریان را در پی داشته باشد (جوانمرد و سلطان زاده،1388) مدلی تحت عنوان زنجیره خدمت و سود ارائه کردند که نشان می دهد چگونه کیفیت خدمات باعث افزایش وفاداری و رضایت کارکنان و بهره وری آنان میشود و در نتیجه افزایش رضایت مشتری را بوجود میآورد تا حدی که به وفاداری و در نتیجه سودآوری شرکتها منجر می شود.مفهوم وفاداری کارکنان، به میزان دلبستگی شغلی و سازمانی آنان به اهداف، عملکرد و مجموعه سیاست های کلی حاکم بر سازمان اشاره دارد (سلطانی،1382). وظیفه اصلی مدیریت منابع انسانی رسیدگی به امور مربوط به کارکنان است و مسئولان و متخصصان امور پرسنلی، وقت و نیروی زیادی صرف آن می کنند. اما پرداختن به این امور، تنها وظیفه مدیریت منابع انسانی نیست و تصمیم گیری ها و عملکرد مسئولان امور پرسنلی اغلب به طور مستقیم در سودبخشی سازمان، تأثیر می گذارد. سودآوری سازمان ها تابعی از درآمدها و هزینه های سازمان می باشد. درآمد سازمان به قیمت و مقدار فروش محصول بستگی دارد و هزینه های سازمان تابعی از ارزش نهاده ها و منابع به کار رفته در تولید محصولات سازمان می باشد (پیرنیاکان،1391). این امر سبب شده است که در کلیه کشورها بهره وری و استفاده صحیح و هر چه بهتر و مناسبتر از مجموع عوامل تولید (اعم از کالا و خدمات) به اولویتی ملی تبدیل شود و همه جوامع به این باور برسند که تداوم حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بهره وری ممکن نیست (حسینی و رضایی،1390). ادامه مطلب