۲-۶-۱- انواع بارنامه ازجهت وضعیت وکمیت کالای موضوع حمل ۴۲ ۲-۶-۱-۱- بارنامه دریایی تمیزیاغیرمخدوش.۴۲ ۲-۶-۱-۲- بارنامه دریایی غیرتمییزیامخدوش (مشروط) ۴۵ ۲-۶-۲- انواع بارنامه دریایی ازجهت تعدد وسایل حمل ونقل۴۵ ۲-۶-۲-۱- بارنامه دریایی مستقیم.۴۵ ۲-۶-۲-۲- بارنامه دریایی غیرمستقیم یاسراسری۴۶ ۲-۶-۲-۳- بارنامه دریایی حمل ونقل مرکب یاترکیبی (فیاتا) ۴۸ ۲-۷- شرط پذیربودن بارنامه دریایی۵۲ ۲-۷-۱- شرط پارامونت.۵۳ ۲-۷-۲- شرط هیمالیا.۵۵ ۲-۷-۳- شرط دیمایس.۵۷ ۲-۷-۴- شرط حق ممتاز(حق حبس کالا) ۵۸ ۲-۷-۴-۱-شرایط اعمال حق ممتازه دریایی.۵۸ ۲-۷-۴-۲-دامنه اعمال حق ممتازه قراردادی۵۹ ۲-۷-۴-۳- محدود بودن حق ممتازه به کالای موضوع بارنامه دریایی.۶۰ ۲-۷-۴-۴- حق ممتازه واستیفاء دیون از محل آن۶۰ ۲-۷-۵-شرط غفلت۶۱ ۲-۷-۶-شرط معافیت از خسارات ناشی ازعدم قابلیت دریانوردی.۶۱ ۲-۷-۷- شرط کاسپیانا.۶۴ ۲-۷-۸- سایرشروط ضمن عقد دربارنامه۶۴ ۲-۷- تجاری بودن بارنامه دریایی۶۷ ۲-۸- وصف تجریدی بارنامه دریایی.۶۸ فصل سوم : آثار بارنامه دریایی ۳-۱- اثراثباتی بارنامه دریایی ۷۲ ۳-۱-۱- اثراثباتی بارنامه دریایی درکنوانسیون لاهه.۷۲ ۳-۱-۲- اثراثباتی بارنامه دریایی درحقوق انگلیس .۷۳ ۳-۱-۳- اثراثباتی بارنامه دریایی درحقوق آمریکا۷۶ ۳-۱-۴- اثراثباتی بارنامه دریایی در حقوق فرانسه.۷۶ ۳-۱-۵- اثراثباتی بارنامه دریایی درحقوق ایران.۷۶ ۳-۲- اثر بارنامه دریایی براشخاص ثالث۷۷ ۳-۳- اثر بارنامه دریایی در تعیین خسارت.۷۸ ۳-۳-۱- خسارت ناشی از تاخیردر تحویل کالا.۷۸ ۳-۳-۲- تلف شدن کل کالا.۸۱ ۳-۳-۳- تلف شدن قسمتی ازکالا.۸۲ ۳-۳-۴- خسارت به کالا۸۲ ۳-۴- اثر بارنامه دریایی بر اثبات ضرر.۸۳ ۳-۴-۱- دلیل ظاهری تحویل کالا منطبق بارنامه دریایی.۸۵ ۳-۴-۲- دلیل ظاهری به نفع فرستنده کالا۸۶ ۳-۴-۳- دلیل ظاهری مبنی بر تلف یاخسارت به کالا۸۸ ۳-۴-۴- رد دلیل ظاهری با دلیل مخالف ۸۹ ۳-۴-۵-رد دلیل ظاهری با درج رزروهای معتبر۸۹ نتیجهگیری۹۴ پیشنهادات۹۶ فهرست منابع۹۷ چکیده انگلیسی.۱۰۰ فهرست علائم اختصاری ق.ت.قانون تجارت ق.دقانون دریایی ق.مقانون مدنی ججلد صصفحه Cost Insurance Freight(CIF). سیف ّFree On Board(FOB).فوب New York Produce Exchange Time Charter(NYPE). نایپ Letter of Creadit(LC) ال.سی چکیده بارنامه دریایی به عنوان یکی از مهمترین اسناد در قرارداد حمل ونقل دریایی می باشد. بارنامه دریایی سندی است که مشخصات کامل بار در آن قید وتوسط فرمانده کشتی یا فردی که از طرف او برای این منظور تعیین شده امضاء می گردد به موجب آن حمل کننده متعهد می شود محموله کشتی را به متصدی حمل و به گیرنده کالا تحویل نماید. بارنامه دریایی دارای اوصاف و آثار متعددی در حقوق ایران واسناد بین المللی است از جمله دارای سندیت بوده و از قابلیت نقل و انتقال برخوردار می باشد. بارنامه دریایی به عنوان رسیدکالاو دلیل قرارداد حمل محسوب می گردد. بارنامه دریایی شرط پذیر بوده وطرفین شروط خود را از جمله در خصوص قانون حاکم بر روابط قرارداد، حق ممتاز وحق حبس در آن مشخص می نمایند.بارنامه دریایی دارای ویژگی دوگانه مدنی وتجاری بوده و وصف غالب این سند وصف تجاری می باشد وقابلیت انتقال به ثالث را دارد و مشمول وصف تجریدی می گردد. بارنامه دریایی دارای آثار اثباتی است وبعنوان دلیل قطعی مفاد قرارداد حمل محسوب می گردد. اثر و حجیت بارنامه دریایی در حقوق ایران و اسناد بین المللی فقط به طرفین قرارداد نیست بلکه در مقابل اشخاص ثالث مانند گیرنده کالا و یا بیمه کننده کالا استناد پذیر است .زیان دیده با ورود ضرر ، نقض تعهد و رابط سببیت از طریق بارنامه دریایی، ورود ضرر را اثبات و میزان خسارت را مشخص می نماید. کلیدواژه: بارنامه دریایی، حقوق دریایی، قرارداد،کنوانسیون، اسناد بین المللی، وصف تجاری. مقدمه بارنامه دریایی یکی از مهمترین اسناد حقوق دریایی بوده و در مسیر نیازمندیهای بشری ایجاد و به تدریج نظام حقوقی خاصی برآن حاکم شده است. مزایای گسترش روابط اقتصادی ومبادلات تجاری باعث افزایش روز افزون اهمیت بارنامه دریایی گردیده است به طوریکه در عرف تجارت بین المللی درمقابل اسناد تنظیمی توسط مقامات دولتی (اسنادرسمی) دارای ارزش یکسان می باشد. بارنامه دریایی از نظر ادله اثبات دعوی دارای خصوصیات مخصوص به خود بوده و به واسطه وصف تجاری آن از ارجحیت روشنی نسبت به اسناد مدنی برخورداراست . بارنامه دریایی گواهی مالکیت محسوب و بانکها آن را به عنوان وثیقه جهت پرداخت وام مورد پذیرش قرار می دهند .انتقال کالای موضوع بارنامه دریایی بوسیله ظهرنویسی از قرن هیجدهم میلادی آغاز واستفاده از بارنامه دریایی قابل انتقال متداول شد.امکان استفاده بارنامه دریایی به وسیله ظهر نویسی باعث شد این سند به عنوان سندی معتبر وجزء اسناد تجاری محسوب گردد. به لحاظ افزایش چشمگیر مسئولیت مالکان کشتی آنها متمایل به بیمه نمودن مسئولیت خود نزد شرکتهای بیمه شده وبدین ترتیب بیمه گران با تثبیت موقعیت بارنامه دریایی آن را شاخص برای بیمه نمودن کالای مستقر در کشتی قرار دادند. بارنامه دریایی دارای اثر اثباتی است بنابراین چنانچه میان فرستنده کالا وخریدار به دلیل تحویل ندادن کالا اختلافی بروز کند فرستنده کالا می تواند به استناد بارنامه دریایی ثابت کند که تعهد خود را انجام داده است. اثبات هریک از این وقایع با مراجعه به بارنامه دریایی واستناد به آن امکانپذیر است . اثر بارنامه دریایی فقط منحصر به طرفین قرارداد نیست بلکه می توان آن را به اشخاص ثالث نظیر گیرنده کالا یا بیمه کننده کالا وغیره سرایت دارد.اثر بارنامه دریایی در تعیین خسارت واثبات ضرر دیگر ملزم به اثبات نقض تعهد و رابط سببیت بین نقض تعهد و ضرر نیست چرا که به صرف اثبات ضرر وجود این دو رکن مفروض بوده واماره مسئولیت به ضرر متصدی حمل ایجاد می گردد. تعداد صفحه : ۱۰۶ ادامه مطلب
پایان نامه ارشد:بارنامه به عنوان یک سند تجاری در حقوق ایران و اسناد بین الملل دارای اوصاف حقوقی وصف تجاری، وصف تجریدی ، قابلیت انتقال