تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی کارکنان با توجه به سابقه خدمت و سطح تحصیلات در صدا و سیمای مرکز گیلان
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی کارکنان با توجه به سابقه خدمت و سطح تحصیلات در صدا و سیمای مرکز گیلان است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش اجرا توصیفی است. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان صدا وسیمای استان گیلان که تعدادآنها 400 نفر است، بوده ، که از بین آنها نمونه ای به تعداد 119 نفر با بهره گرفتن از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شد. روش آزمون فرضیه ها استفاده از روش رگرسیون سلسله مراتبی با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 19 است. در نهایت نتایج حاصل از آزمون، نشان داد که بین رهبری خدمتگزار با توانمند سازی و همچنین اعتماد سازمانی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد ولی متغیرهای تعدیلگر سابقه خدمت وتحصیلات تاثیری برارتباط بین متغیرهای مذکور ندارند. رهبری خدمتگزار، اعتماد سازمانی، توانمندسازی کارکنان، سابقه خدمت، سطح تحصیلات
چکیده
واژههای کلیدی:
فصل اول
کلیات تحقیقسازمانهای دولتی معمولا به منظور اجرای وظایف قانونی در جهت نیل به اهداف دولت، اجرای برنامههای مصوب و ارائه خدمات به مردم تشکیل میشوند و به فعالیت میپردازند. با توجه به سازمانهای دولتی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. لذا تلاش در جهت بهبود عملکرد سازمانهای دولتی ضروری به نظر میرسد. در سازمانهای دولتی مهمترین و حساسترین نقشها را مدیران بر عهده دارند (الوانی و داناییفرد، 1380). محیطهای کسب وکار امروزی به محیطهای پر تغییر، پر شتاب، پر رقابت و پر از ابهام تبدیل شدهاند که بیش از پیش محیط دریایی طوفانی را ترسیم کرده و نقش ناخدا و رهبر و تصمیمات وی برای اداره سازمان را با اهمیتتر جلوه میدهند. رهبری یکی از مفاهیم اصلی در علوماجتماعی است که اندیشمندان زیادی از علوم مختلفی بدان پرداختهاند (قراییپور، 1387). سازمانها به دلیل آن که در دنیای پر شتاب عصر حاضر از قافله عقب نیفتند توجه خود را معطوف به رهبران سازمانی کردهاند و سعی در ایجاد تغییرات بنیادی دردرون سازمان دارند (نرگسیان، 1386). تئوریهای سنتی رهبری مبتنی بر سلسله مراتبی بودهاند که قدرتی در بالای سازمان وجود داشته که دستورات را از بالا به پایین سازمان دیکته میکردند و پیروان در سطوح پایینتر به عنوان یک عضو سازمان، ملزم به پیروی از این دستورات بودهاند. بعضی از این تئوریها و مدلهای رهبری عبارتند از: رهبری کاریزماتیک، تعاملی، تحول آفرین، معنوی و رهبری خدمتگزار (قلیپور و همکاران ، 1388). در سازمانها مدیران زیادی وجود دارند، اما موضوع اصلی محدود بودن تعداد افرادی است که نقشهای رهبری را بپذیرند و کار خود را به طور موثر انجام دهند. مدیرانی که بتوانند سبک رهبری خود را برای رسیدن به اهداف سازمانی با توجه به شرایط هماهنگ نمایند (نکویی مقدم و همکاران، 1386). در فصل نخست تحقیق بعد از بیان مساله ، به ضرورت واهمیت تحقیق پرداخته خواهد شد.سپس به سوالات واهداف تحقیق به همراه چهارچوب نظری تحقیق اشاره شده ودر نهایت با تعریف مفهومی وعملیاتی متغیرها وبیان قلمروتحقیق فصل به پایان خواهد رسید.در سازمانهای دولتی مهمترین و حساسترین نقشها را مدیران و رهبران سازمان ها برعهده دارند. رابینز (2004)، رهبری را عبارت از توانایی در اِعمال نفوذ یا اثرگذاری بر یک گروه، در جهت تامین هدف ها تعریف می کند. لاک واگنر (2001)، رهبری را فرایند برانگیختن دیگران به کنش در جهت هدفی مشترک می داند (شیرزاد و شعبانی، 1390). سبک های رهبری، الگوهای رفتاری هستند که توسط رهبر برای حل مسائل، هدایت و تدوین چشم اندازهای سازمانی بکار گرفته می شود Mahmood ,2010)&( Awan. اگر مدیران سازمانهای دولتی بتوانند شرایطی فراهم آورند که نیروهای بالقوه کارکنان را بالفعل کنند، مسلماّ عملکرد این سازمانها بهبود خواهد یافت، از این رو توانمندسازی کارکنان ضرورت مییابد. همچنین به منظور اینکه مدیران سازمانهای دولتی بتوانند به خوبی به وظایف و فعالیتهای محوله خود بپردازند بایستی کارکنان این احساس را داشته باشند که مدیرانشان قابل اعتمادند و این در حالی است که اعتماد در سازمانهای دولتی کشور ما در سطح پایینی قرار دارد. حال با توجه به بیتفاوتی کارکنان دولت و عدم اعتماد در سازمانهای دولتی و نظر به این که اعتماد و توانمندسازی از ویژگیهای موثر در رهبری خدمتگزار به شمار میروند و تاکید زیادی بر آنها شده است، به نظر میرسد که توسعه الگوی رهبری خدمتگزار میتواند راهحل مناسبی برای رفع این دو معضل اساسی در سازمانهای دولتی محسوب گردد (قلی پور و همکاران، 1388). رهبری خدمتگزار فرایندی است که با نفوذ درافراد، آنان رابه طور داوطلبانه وخود خواسته در راستای