جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی بالینی(M.A)
عنوان
بررسی رابطه بین نگرش مذهبی با سلامت روانی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه
استاد راهنما
دکتر حسن امیری
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل یکم: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
1-4- اهدف پژوهش. 6
1-4-1- هدف اصلی. 6
1-4-2- اهداف فرعی. 6
1-5- فرضیه های تحقیق. 7
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی. 7
1-6-1- تعاریف مفهومی. 7
1-6-2- تعاریف عملیاتی. 7
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مذهب از نظر لغوی. 9
تاریخچه ادیان و مذاهب 9
اصول آثار نگرش مذهبی بر باورها 10
1- اصل توحید. 10
2- اصل نبوت 10
3- اصل معاد 11
دیدگاه های روانشناسان غربی در مورد مذهب 11
مذهب و نوجوانی. 17
مذهب به عنوان عامل پیشگیری. 19
ضرورت نگرش مذهبی. 19
مزایای نگرش مذهبی. 21
1- خوش بینی. 21
2- توکل. 21
3- تسلیم در برابر اراده الهی. 22
4- شادکامی. 23
سلامت روان. 25
مفهوم سلامت روان. 25
تاریخچه سلامت روان. 26
اهمیت سلامت روان. 27
جنبه های مختلف سلامت روان. 28
مولفه های مثبت در سلامت روانی. 30
سلامت روان از دیدگاه روان شناسان. 30
مدل های سلامت روان. 42
الگوی سلامت روانی کامل. 43
پیشینه ی پژوهشی. 53
الف) پیشینیه داخلی پژوهش. 53
ب) پیشینه خارجی پژوهش. 54
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- طرح پژوهش. 57
3-2-معرفی متغیر ها 57
3-3-جامعه ی آماری. 57
3-4-نمونه و روش نمونه گیری. 57
3-5-ابزار پژوهش. 57
1- پرسشنامه سلامت روانی (GHQ-28 ) گلدبرگ : 57
اعتبار و پایایی پرسش نامه 58
2- پرسشنامه نگرش مذهبی براهنی (گلریز و براهنی، 1353): 59
3-6- شیوه اجرا 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- روش تجزیه و تحلیل داده ها 62
4-2- یافته های توصیفی. 62
4-3- یافته های استنباطی. 63
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
بحث و تفسیر نتایج. 68
محدودیت های پژوهش. 73
پیشنهادات پژوهشی. 73
منابع . 74
ضمائم 80
فهرست جداول
چکیده
نقش متغیرهای شناختی، شخصیتی و اجتماعی در تبیین رابطه بین نگرش مذهبی و سلامت روانی از اهمیت ویژهای برخوردار است، اما کمتر به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است؛ بدین منظور در این پژوهش به بررسی رابطه نگرش مذهبی و سلامت روانی پرداخته شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی بوده و فرضیه اصلی تحقیق این است که بین نگرش مذهبی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی رابطه وجود دارد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی 360 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند و به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. آزمون نگرش مذهبی براهنی و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) برای سنجش ملاک های سلامت، شامل جسمی سازی، اضطراب و بی خوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد و داده های به دست آمده با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین