دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد
رشته مدیریت اجرایی)گرایش بازاریابی و صادرات(
عنوان :
بررسی میزان بازارگرایی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی اردبیل و رابطه آن با عملکرد سازمانی
استاد راهنما :
دکتر حسین علی پور
استاد مشاور:
دکتر صدرالدین ستاری
تابستان 91
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
فهرست جداول
جدول 2-1 دیدگاه های بازارگرایی. 19
جدول 2-2 بازارگرایی از دیدگاه ترکیبی لافرتی. 26
جدول 2-3 چهارچوب مفهومی فرهنگ چند لایه ای. 32
جدول 2-4 دیدگاه کلی بازارگرایی. 34
جدول 4-1 آمار توصیفی ابعاد معرف بازارگرایی نارور و اسلاتر. 61
جدول 4-2 آمار توصیفی ابعاد معرف بازارگرایی کهلی و جاورسکی. 62
جدول 4-3 آمار توصیفی ابعاد معرف بازارگرایی عملکرد سازمانی. 62
جدول 4-4 آزمون کولموگروف- اسمیرنوف 63
جدول 4-5 آزمون تی. 63
جدول 4-6 آزمون همبستگی بازارگرایی رفتاری و عملکرد سازمانی. 64
جدول 4-7 آزمون همبستگی بازارگرایی فرهنگی و عملکرد سازمانی. 65
جدول 4-8 آزمون همبستگی مشتری گرایی و عملکرد سازمانی. 65
جدول 4-9 آزمون همبستگی رقیب گرایی و عملکرد سازمانی. 66
جدول 4-10 آزمون همبستگی هماهنگی بین بخشی و عملکرد سازمانی. 66
جدول 4-11 آزمون همبستگی هماهنگی بین بخشی و عملکرد سازمانی. 66
جدول 4-12 آزمون همبستگی انتشار اطلاعات و عملکرد سازمانی. 67
جدول 4-13 آزمون همبستگی پاسخگویی و عملکرد سازمانی مثبت 67
فهرست شکل ها
شکل 2-1 اصطلاحات مهم در بازاریابی. 14
شکل 2-2 مدل سینک و تاتل. 38
شکل 2-3 مدل ماتریس عملکرد 39
شکل 2-4 مدل هرم عملکرد 40
شکل 2-5 مدل کارت امتیازی متوازن. 41
شکل 2-6 مدل تحلیل ذینفعان. 43
شکل 2-7 مدل چارچوب مدوری و استیپل. 45
چکیده
بازارگرایی و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. شرکت ها به منظور افزایش میزان عملکرد سازمانی، فعالیت ها و تلاش های بسیاری را انجام می دهند که با توجه به مطالعات گذشته، بازارگرایی یکی از این موارد است.
در پژوهش حاضر، ابتدا به بررسی میزان بازارگرایی از نظر دو دیدگاه رفتاری و فرهنگی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی اردبیل پرداخته و سپس ارتباط این بازارگرایی ها با عملکرد سازمانی در شرکت های مذکور، مورد مطالعه قرارگرفته است.
در دیدگاه رفتاری، بازارگرایی از نظر ابعاد مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین بخشی مورد مطالعه قرار می گیرد. دیدگاه فرهنگی، بازارگرایی را از نظر ابعاد تولید اطلاعات، نشر اطلاعات و پاسخگویی مورد مطالعه قرار می دهد.
جامعه آماری مورد مطالعه تعداد 98 شرکت بود که با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد 75 شرکت به عنوان حجم نمونه انتخاب شد و از میان آنان 63 شرکت به پرسشنامه پاسخ دادند.
میزان بازارگرایی با بهره گرفتن از پاسخ های دریافتی از مدیران شرکت های مذکور به پرسشنامه های معروف و استاندارد MARKOR (کهلی – جاورسکی) و MKTOR (نارور – اسلاتر) و آزمون تی تک متغیره اندازه گیری شده است. به منظور سنجش رابطه بازارگرایی رفتاری و فرهنگی با عملکرد سازمانی، آزمون همبستگی مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان بازارگرایی در شرکت های مذکور بالاتر از حد متوسط بوده و در حد مطلوبی قرار دارد. ارتباط بازارگرایی رفتاری و فرهنگی با عملکرد سازمانی به طور مجزا از طریق آزمون همبستگی اندازه گیری شد و نتیجه آن ارتباط مثبت و معنی دار هر دو دیدگاه بازارگرایی با عملکرد سازمانی است.
ایجاد اطلاعات، نشر اطلاعات و پاسخگویی، ابعاد بازارگرایی رفتاری با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری دارند. همچنین در میان ابعاد بازارگرایی فرهنگی، مشتری گرایی و هماهنگی بین بخشی ارتباط مثبت و معنی داری با عملکرد سازمانی دارند اما بعد رقیب گرایی، رابطه معنی داری با عملکرد سازمانی ندارد ولی رابطه ی آنها مثبت است.