دانشگاه آزاد اسلامی
واحد
گروه آموزشی روان شناسی
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M. A.”
گرایش: کودکان استثنایی
عنوان:
تأثیر بهکارگیری تختهی هوشمند بر انگیزش و پیشرفت خواندن دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری در پایه سوم
تابستان 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بهکارگیری تختهی هوشمند بر انگیزش و پیشرفت خواندن دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری در پایه سوم است. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانش آموزان پایه ی سوم شاغل به تحصیل شهرستان تربت حیدریه (40 دانش آموز) که به طور تصادفی در دوگروه آزمایش (20 نفر ) و کنترل (20 نفر ) در سال تحصیلی 93-92 می باشند و از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و به صورت تصادفی استفاده شده است. ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط گروه نمونه تکمیل و به کمک نرم افزار spss17مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. در مرحله نهایی داده های حاصل با بهره گرفتن از آمار توصیفی و آزمون تی دو نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و نتایج نشان داد که: استفاده از تخته هوشمند باعث افزایش انگیزش و پیشرفت خواندن در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری می گردد.
واژه های کلیدی: انگیزش، تخته ی هوشمند، خواندن، اختلال یادگیری
فهرست مطالب عنوان صفحه |
|
فصل اول: کلیات پژوهش | |
1-1 مقدمه | 2 |
1-2 بیان مسئله | 3 |
1-3 اهمیت و ضرورت موضوع | 5 |
1-4 اهداف تحقیق | 7 |
1-5 فرضیات 1-6متغیر مستقل و وابسته |
7 8 |
1-7 تعاریف متغیرها | 8 |
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش | |
2-1 مفهوم تخته هوشمند | 11 |
2-2 ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻧﻘﺎط ﻗﻮت اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺎﺑﻠﻮی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ | 11 |
2-3 اﻫﺪاف ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ | 12 |
2-4 انواع بردهای هوشمند | 13 |
2-5 ﭼﻨﺪ رﺳﺎﻧﻪ ای و آﻣﻮزش وﻳﮋه | 14 |
2-6 اشکالات استفاده از روش هوشمند سازی | 14 |
2-7 مفهوم انگیزش تحصیلی | 15 |
2-8 منشأ انگیزه پیشرفت | 23 |
2-9 نظریه انگیزه پیشرفت مک کللند | 25 |
2-10 انگیزه پیشرفت و ویژگیهای افراد با انگیزه پیشرفت بالا | 27 |
2-11 آموزش انگیزه پیشرفت | 29 |
2-12 کارکردها و ابعاد انگیزش | 31 |
2-13 مفهوم سواد خواندن | 33 |
2-14 اهمیت خواندن | 34 |
2-15 مفهوم اختلال یادگیری | 35 |
2-16 ویژگی های افراد ناتوان در یادگیری | 36 |
2-17 عوامل مؤثر در آموزش و یادگیری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری | 37 |
2-18 انواع اختلال یادگیری | 39 |
2-19 ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﻭﺯ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ | 40 |
2-20 نظریه های اختلال یادگیری | 40 |
2-21 تحقیقات انجام شده | 43 |
فصل سوم: روش شناسی پژوهش | |
3-1 مقدمه | 46 |
3-2 روش پژوهش | 46 |
3-3 جامعه آماری | 46 |
3-4 روش نمونه گیری | 46 |
3-5 ابزار پژوهش | 46 |
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات | 47 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها | |
4-1 توصیف داده ها | 49 |
4-2 تحلیل داده ها | 55 |
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری | |
5-1 مقدمه | 70 |
5-2 بررسی فرضیه ها | 70 |
5-3 بحث و نتیجه گیری | 71 |
5-4 محدودیت های پژوهش | 72 |
5-5 پیشنهادات پژوهش | 73 |
5-6 منابع و مأخذ | 74 |
ضمائم و پیوست ها | |
پرسشنامه |
فهرست مطالب عنوان صفحه |
|
نمودار2-1. انواع اختلال یادگیری |
39 |
جدول شماره 4-1: میانگین و انحراف معیار پیشرفت خواندن |
49 |
نمودار شماره 4-1 نمایش نمرات پیشرفت خواندن پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش |
50 |
نمودار شماره 4-2 نمایش نمرات پیشرفت خواندن پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل |
50 |
جدول شماره 4-3: میانگین و انحراف معیار انگیزش تحصیلی |
51 |
نمودار شماره 4-3 نمایش نمرات انگیزش درونی پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش |
52 |
نمودار شماره 4-4نمایش نمرات انگیزش درونی پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل |
52 |
نمودار شماره 4-5 نمایش نمرات انگیزش بیرونی پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش |
53 |
نمودار شماره 4-6نمایش نمرات انگیزش بیرونی پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل |
53 |
نمودار شماره 4-7 نمایش نمرات بی انگیزگی پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش |
54 |
نمودار شماره 4-8 نمایش نمرات بی انگیزگی پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل |
54 |
جدول 4-5نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (نرمال بودن توزیع متغیر) |
55 |
جدول 4-6نتایج آزمون تی-تست برای مقایسه تفاوت میانگین استفاده از تخته هوشمند بر سرعت خواندن برحسب گروه آزمایش و کنترل |
56 |
جدول شماره 4-7 خلاصه نتایج آزمون تحلیل کوواریانس افزایش سرعت خواندن |
57 |
جدول شماره 4-8 میانگین تعدیلشده در تحلیل کوواریانس افزایش سرعت خواندن |
57 |
جدول 4-9 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (نرمال بودن توزیع متغیر) |
58 |
جدول 4-10 نتایج آزمون تی-تست برای مقایسه تفاوت میانگین درک مطلب برحسب گروه آزمایش و کنترل |
59 |
جدول شماره 4-11 خلاصه نتایج آزمون تحلیل کوواریانس افزایش درک مطلب |
59 |
جدول شماره 4-12 میانگینهای تعدیلشده در تحلیل کوواریانس افزایش درک مطلب |
60 |
جدول 4-13 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (نرمال بودن توزیع متغیر) |
61 |
جدول 4-14 نتایج آزمون تی-تست برای مقایسه تفاوت میانگین استفاده از تخته هوشمند بر رمزگشایی کلمات برحسب گروه آزمایش و کنترل |
61 |
جدول شماره 4-15خلاصه نتایج آزمون تحلیل کوواریانس افزایش رمزگشایی کلمات |
62 |
جدول شماره 4-16 میانگین تعدیلشده در تحلیل کوواریانس افزایش رمزگشایی کلمات |
62 |
جدول 4-17 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (نرمال بودن توزیع متغیر) |
63 |
جدول 4-18نتایج آزمون تی-تست برای مقایسه تفاوت میانگین انگیزش درونی برحسب گروه آزمایش و کنترل |
64 |
جدول 4-19 نتایج آزمون تی-تست برای مقایسه تفاوت میانگین انگیزش بیرونی برحسب گروه آزمایش و کنترل |
64 |
جدول 4-20 نتایج آزمون تی-تست برای مقایسه تفاوت میانگین بی انگیزگی برحسب گروه آزمایش و کنترل |
65 |
جدول شماره 4-21 خلاصه نتایج آزمون تحلیل کوواریانس افزایش انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی و بی انگیزگی) |
66 |
جدول شماره 4-22 میانگینهای تعدیلشده در تحلیل کوواریانس افزایش انگیزش تحصیلی(درونی، بیرونی و بی انگیزگی) |
67 |
جدول شماره 4-23 نتایج تحلیل واریانس چند متغیره اثر تخته هوشمند بر انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی و بی انگیزگی) |
67 |
جدول شماره 4-24 نتایج تحلیل واریانس چند متغیره اثر تخته هوشمند بر انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی و بی انگیزگی) |
68 |
فصل اول
کلیات تحقیق