واحد علوم و تحقیقات شاهرود
دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روانشناسی (M.A)
گرایش : بالینی
عنوان :
رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی
استاد راهنما :
دکتر الهه محمد اسماعیل
پاییز 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده .1
فصل اول: کلیات
-1-1مقدمه.3
-2-1بیان مسئلهError! Bookmark not defined.
-3-1اهمیت و ضرورت تحقیق.12
-4-1اهداف تحقیق14
-5-1فرضیه تحقیق.14
-6-1 تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق15
1-6-1- هوش هیجانی.15
2-6-1 – باور غیر منطقی Error! Bookmark not defined.
3-6-1 – سلامت روان .Error! Bookmark not defined.
فصل دوم پیشینه پژوهش
-1-2مقدمه: Error! Bookmark not defined.
-2-2سلامت روان و تعریف آن. 21
-3-2 تعریف بهداشت روان در فرهنگهای مختلف. 26
-4-2 اصول بهداشت روانی 30
-5-2 خصوصیات افراد دارای سلامت روان Error! Bookmark not defined.
-6-2 عوامل موثر در تامین سلامت روان. 38
-7-2 نقش خانواده در تامین سلامت روان. 39
-8-2 نظریات مرتبط با سلامت روانی40
– نظریه زیگموند فروید 40
– نظریه الفرد ادلر41
– نظریه یونگ 42
– نظریه سالیوان 43
– نظریه راجرز .45
– نظریه الیس 46
9-2 – نظریه مبتنی بر شناخت درمانی .48
– نظریه گلاس 49
– نظریه اسکینر 50
– نظریه مازلو .51
– نظریه فروم 52
– نظریه موری .53
– نظریه اریکسون 54
– نظریه الیس 54
– 2-10باورهای غیرمنطقی .56
1-10-2 – تعریف باور و باورهای غیرمنطقی.60
2-10-2– انواع باورهای غیرمنطقی 61
3-10-2– خصوصیات باورهای منطقی 64
4-10-2 – طبقه بندی باور غیرمنطقی 65
1–11-2 هیجان و اجزای آن 71
2-11-2- اهمیت هیجان و ضرورت توجه به آن 74
3-11-2- هوش هیجانی و ریشه های تاریخی ان .74
4-11-2- هوش هیجانی و مقابله با استرس و سلامتی 81
5-11-2- اصطلاح شناسی هوش هیجانی 82
– هوش هیجانی و مفهوم روح زمان .82
– هوش هیجانی و مفهوم شخصیت .85
– هوش هیجانی و مفهوم توانایی ذهنی 89
6-11-2- مدلهای هوش هیجانی .92
– رویکرد توانایی( پردازش اطلاعات) .95
– رویکرد مختلط 111
– هوش هیجانی گلمن113
– مدل هوش هیجانی با- آن .119
– پیشینه تحقیق 122
الف) موارد مهمی از تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
ب) موارد مهمی از تحقیقات انجام شده در داخل کشور
فصل سوم طرح پژوهشی
-1-3طرح پژوهش 129
-2-3جامعه آماری 130
-3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 130
-4-3روش گردآوری اطلاعات. Error! Bookmark not defined.
-5-3ابزار گرداوری اطلاعات. 131
– پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن131
– پرسشنامه باور غیرمنطقی جونز133
– پرسشنامه سلامت عمومی.134
فصل چهارم تجزیه وتحلیل آماری
4-1- تحلیل توصیفی داده های پژوهش 137
4-2- تحلیل استنباطی دادههای پژوهش 141
4-3- آنالیز رگرسیون. Error! Bookmark not defined.
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری 146
5-2- محدودیتهای پژوهش 157
5-4- پیشنهادهای پژوهش 158
منابع ومآخذ. 159
فهرست منابع فارسی 159
فهرست منابع انگلیسی 167
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول1-4-میزان فراوانی و درصد مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل به تفکیک جنسیت معلمان مورد بررسی138
جدول 2-4-میانگین و انحراف استاندارد نمره کل سلامت به تفکیک جنسیت معلمان139
جدول 3-4-میانگین و انحراف استاندارد نمره کل هوش هیجانی به تفکیک جنسیت معلمان.139
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد باور های غیر منطقی به تفکیک جنسیت معلمان 140
جدول 5-4- نتایج ماتریس همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه باور های غیر منطقی و سلامت روان معلمان Error! Bookmark not defined.141
جدول 6-4- نتایج ماتریس همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه