پایان نامه ارشد رشته مدیریت اجرایی: بررسی اثر بخشی دوره های اموزشی کار افرینی بر روی دانش کسب و کار، انگیزش و رغبت شغلی دانشجویان ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه پیام نور دانشکده علوم انسانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسیارشد در رشتۀ مدیریت اجرایی (MBA) عنوان پایاننامه: بررسی اثر بخشی دوره های اموزشی کار افرینی بر روی دانش کسب و کار، انگیزش و رغبت شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در سال 1389 استاد راهنما: دکتر مجتبی رفیعی استاد مشاور: دکترنصراله عرفانی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: فصل اول. 1 1-1-مقدمه .2 1-2- بیان مساله. 2 1-3-اهمیت و ضرورت مسئله. 3 1-4-اهداف تحقیق 4 1-6-فرضیههای تحقیق 4 1-12-متغیرها و تعریف عملیاتی آنها. 5 فصل دوم. 7 ادبیات و پیشینه پژوهش 7 2-1-مقدمه. 8 2-2- بخش اول: کارآفرینی 9 2-2-1-کارآفرینی چیست؟ 9 2- 2-2-تعاریف کارآفرین. 10 2-2-3-کارآفرین کیست 11 2-2-4- کارآفرینی سازمانی. 12 2-2-5- چارچوب کارآفرینی سازمانی. 13 2-2-5-1-آموزش کارآفرینی سازمانی.14 2-2-5-2-پرورش کارآفرینان سازمانی.15 2-2-5-3-ابعاد ساختاری کارآفرینی سازمانی.17 2-2-6- عوامل تسهیل کننده در رشد کارآفرینی. 19 2-2-7-اهمیت فرهنگ در توسعه کارآفرینی. 20 2-2-8-یک کارآفرین باید چه مهارتهایی داشته باشد؟.21 2-2-9-چرا باید کارآفرینی را آموخت؟ 22 2-2-10-خلاقیت، نوآوری و کار آفرینی. 23 2-2-11-فرآیند خلاقیت 24 2-2-12- انواع کارآفرینی. 25 2-2-13-آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها. 26 2-2-14-مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی. 28 2-2-15- ویژگی های مؤثر فناوری اطلاعات در کارآفرینی. 30 2-2-16-آشنایی بامنافع اقتصادی کارآفرینی دانشگاهی. 32 2-2-17- آموزش کار آفرینی و نقش مراکز علمی دانشگاهی. 34 2-2-18-چالشهای آموزش کار آفرینی 37 2-2-19- پرورش گروهی از جوانان مستعد کار آفرین 39 2-2-20-برنامههای کارآفرینی در دانشگاهها و کشورهای مختلف. 41 2-2-20-1- اندونزی. 41 2-2-20-2-اتریش. 43 2-2-21-وضعیت شاخصهای کارآفرینی در ایران. 50 2-2-22- موانع حرکت کارآفرینی در ایران 53 2-3-بخش دوم : دانش کسب و کار. 56 2-3-1-دانش به عنوان منبع. 56 2-3-2-دانش و قابلیتها. 57 2-3-3-حوزه های دانش کسب و کار 58 2-4-بخش سوم : رغبت شغلی 60 2-4-1- رغبت شغلی یا رضایت شغلی. 60 2-4-2-آزمون رغبت سنجی چیست؟ 61 2-5-بخش چهارم انگیزش. 69 2-5-1-انگیزش شغلی. 69 2-6- پیشینه تحقیق 72 2-7- جمع بندی 74 فصل سوم روش شناسی تحقیق 77 3-1- مقدمه. 78 3-2-روش پژوهش 79 3-3- جامعه آماری 79 3-4- روش نمونه گیری و تعداد نمونه. 80 3-5-ابزارهای جمعآوری اطلاعات. 80 3-6-تعیین اعتبار درونی(روایی) و بیرونی(پایایی) ابزار جمعآوری اطلاعات 84 3-7-روش تجزیه تحلیل اطلاعات. 84 3-8-روند اجرا و چگونگی گردآوری داده ها .85 فصل چهارم یافته های پژوهش 86 4-1-مقدمه. 87 4-2 توصیف یافته ها. 87 4-2- میزان دانش کسب و کار دانشجویان: .89 4-3-میزان انگیزش شغلی دانشجویان:. 90 4-4-میزان رغبت شغلی دانشجویان:.93 4-5-تحلیل یافته ها:.95 4-5-1-فرضیه اول:. 95 4-5-2-فرضیه دوم:. 96 4-5-3-فرضیه سوم:. 98 فصل پنجم بحث و نتیجه گیری 102 5-1-مقدمه. 103 5-1-نتیجهگیری. 103 5-2-بحث در نتایج 103 5-3-محدودیتهای تحقیق 112 5-4-پیشنهادات کاربردی و پژوهشی 113 1-4-5.پیشنهاد های پژوهشی:. 113 2-4-5.پیشنهادهای کاربردی. 113 منابع فارسی 115 منابع لاتین 117 پیوست ها. 118 چکیده: با توجه به تحولات سریع و مستمر محیط بینالمللی، گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و مواجهه اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی، “کارآفرینی” یکی از مباحث اساسی در خصوص راهکارهای مختلف برای تسریع فرآیند رشد و توسعه پایدار و رفاه اقتصادی است. کارآفرینی با ایجاد شغل و کسب و کار جدید و تولید ثروت همراه است. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزشهای کارآفرینی بر دانش کسب و کار، انگیزش شغلی، و رغبت شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان انجام شده است. روش انجام این تحقیق علی- مقایسهای است. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز همدان که در دوههای آموزش کارآفرینی شرکت کردهاند، تشکیل میدهند که تعداد آنان 300 نفر است. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه110 نفر تعیین گردید، افراد گروه نمونه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس 110 نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان که از لحاظ جنسیت و رشته تحصیلی با گروه نمونه مطابقت داشتند ولی در دورههای آموزش کارآفرینی شرکت نکرده بودند، انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته دانش کسب و کار، پرسشنامه استاندارد انگیزش شغلی جونز و فیفر، و پرسشنامه استاندارد رغبت سنج جان هالند استفاده شد. دادهها با بهره گرفتن از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون پارامتری t برای گروههای مستقل به وسیله نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج بیانگر آن است که بین میزان دانش کسب و کار افراد گروه نمونه با میانگین 1/17 با میزان دانش کسب و کار افراد گروه کنترل با میانگین 75/6 تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین بین میزان انگیزش شغلی افراد گروه نمونه با میانگین 28/36 با میزان انگیزش شغلی افراد گروه کنترل با میانگین 28/29 نیز تفاوت معنیداری وجود دارد. در ضمن بین رغبت شغلی دانشجویان رشتههای علوم ریاضی، خدمات، صنعت و کشاورزی برای گروه آموزش دیده به ترتیب با میانگینهای 57/5، 89/4، 75/4 و 87/4 و گروه آموزش ندیده به ترتیب با میانگینهای 86/4، 43/4، 16/4 و41/4 تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی در مورد دانشجویان آموزش دیده دو رشته علوم تجربی و علوم انسانی با میانگینهای 33/6 و 44/6 و آموزش ندیده با میانگینهای 37/6 و 47/6 تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی موجب افزایش میزان دانش کسب و کار، انگیزش شغلی و رغبت شغلی دانشجویان شرکت کننده در این دورهها شده است. از این رو پیشنهاد میشود دورههای آموزش کارآفرینی به طور مستمر ادامه یابد. ادامه مطلب