پایان نامه ارشد رشته مدیریت اجرایی: بررسی اثر سرمایه فکری بر تصمیمات سرمایهگذارای سهامداران شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه علوم و فنون مازندران پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی MBA عنوان/موضوع: بررسی اثر سرمایه فکری بر تصمیمات سرمایهگذارای سهامداران شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران استاد راهنما: جناب آقای دکتر یحیی زاده فر استاد مشاور: جناب آقای دکتر جعفری صمیمی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: 1 فصل اول(کلیات تحقیق)1 1-1 مقدمه 2 1-2 بیان مسئله 4 1-3 اهمیت مسئله .5 1-4 اهداف پژوهش 5 1-5 قلمرو تحقیق .5 1-5-1 قلمرو زمانی 5 1-5-2 قلمرو مکانی .6 1-5-3 قلمرو موضوعی .6 1-6 پرسشها و فرضیات تحقیق .6 1-7 کاربردهای پژوهش 6 2 فصل دوم(ادبیات و پیشینه تحقیق) .8 2-1 مقدمه 9 2-1-1 داراییهای معنوی و سرمایه فکری 9 2-2 تاریخچه شکلگیری مسائل مرتبط با سرمایه فکری .10 2-3 اجزای سرمایه فکری .12 2-4 تعاریفی از سرمایه فکری 15 2-5 سنجش سرمایه فکری .18 2-5-1 دلایل سنجش سرمایه فکری .18 2-6 اندازهگیری داراییهای دانشی و سرمایه فکری .22 2-7 مدلهای اندازهگیری سرمایه فکری 23 2-7-1 روشهای مستقیم سرمایه فکری .23 2-7-3 روشهای بازده داراییها .24 2-7-4 روشهای کارتهای امتیازد .25 2-8 انواع ارزش بازار سهام .30 2-8-1 ارزش بازار سهام 30 2-8-2 ارزش اسمی .31 2-8-3 ارزش دفتری 31 2-8-4 ارزش ذاتی .31 2-8-5 ارزش انحلال .31 2-9 پیشینه تحقیق .32 3 فصل سوم(روش تحقیق) .39 3-1 روش تحقیق .40 3-2 طرح مسئله و هدف تحقیق 42 3-2-1 فرضیات پژوهش .42 3-3 روش گردآوری اطلاعات 42 3-4 جامعه آماری 43 3-5 قلمرو تحقیق 43 3-5-1 قلمرو موضوعی 43 3-5-2 قلمرو مکانی .44 3-5-3 قلمرو زمانی 44 3-6 مهرفی مدلهای مورد استفاده 44 3-7 متغیرهای تحقیق 44 3-7-1 متغیر مستقل .44 3-7-2 متغیر وابسته 45 3-7-3 متغیر کنترلی 45 3-8 تشریح مدل مورد استفاده .45 3-9 روشهای آماری و آزمون فرضیهها .50 3-10 نرم افزارهای رایانهای مورد استفاده .56 3-11 اعتبار درونی و برونی تحقیق .57 3-12 بررسی فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک 57 3-12-1 وجود خود همبستگی .59 4 فصل چهارم(محاسبات و یافتههای تحقیق) 63 4-1 مقدمه 64 4-2 آمار توصیفی دادهها .65 4-3 آزمون مانایی دادههای ترکیبی 65 4-4 آزمون فرضیهها .66 5 فصل پنجم(نتیجهگیری و پیشنهادات) 73 5-1 خلاصه تحقیق .74 5-2 نتیجهگیری 75 5-3 مقایسه با تحقیقهای مشابه 75 5-4 محدودیتهای تحقیق .77 5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی .78 پیوستها و ضمائم 79 اطلاعات آماری شرکتهای مورد بررسی در پژوهش 80 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از محاسبه ویژگیهای آماری متغیرها99 خروجیهای نرمافزار Eviews حاصل از آزمون مانایی متغیرها 99 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر برای الگوی 1 .102 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن برای الگوی 1 .102 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد الگوی 1 با بهره گرفتن از روش اثرات تصادفی .103 3-12-2 وجود ناهمسانی واریانس .60 3-12-3 آزمون F و آزمون هاسمن .61 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر برای الگوی 2 .104 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن برای الگوی 2 104 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد الگوی 2 با بهره گرفتن از روش اثرات تصادفی .105 منابع و مآخذ .106 منابع و مآخذ فارسی .107 منابع و مآخذ لاتین 108 چکیده: در پژوهش انجام شده سعی بر این بوده که به سوالی اصلی پاسخ داده شود. آیا سرمایهگذاران، سرمایه فکری را به عنوان عاملی تاثیر گذار بر ارزش بازار شرکت ها در زمان اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری خود در نظر میگیرند؟ برای وصول به این مهم سعی شده با در نظرگیری اطلاعات مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار در بازه زمانی سالهای 1387 الی 1391 به بررسی مدل رگرسیون پیشنهادی با نام VAIC(ارزش افزوده سرمایه فکری) بپردازیم. که با بررسی رگرسیون خطی مطرح شده در این مدل با بهره گرفتن از نرم افزار اقتصادسنجی EVEIWS نتیجه بر این شد که در بازه زمانی مورد بررسی سرمایه فکری به صورت مجموعهای از اجزای سرمایه انسانی؛ سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری(سرمایه ارتباطی) با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام منتشره رابطه مثبت و معناداری دارد که به تبع آن میتوان نتیجه گرفت که در این بازه زمانی تصمیمات سرمایهگذاری سهامداران با میزان سرمایه فکری در خدمت سازمانها نسبت مثبت و معناداری خواهد داشت. در نتیجه میتوان نتیجهگیری نمود که سرمایهگذاران حاضر در بازار بورس اوراق بهادار تهران به سرمایه فکری به عنوان عاملی تأثیرگذار بر پتانسیل شرکتها برای سودآوری توجه دارند. فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- مقدمه امروزه در مطالعه دانش محور اقتصاد و فرآیندهای مالی شرکتها و موسسات علاوه بر دارایی مشهود دسته دیگری از داراییها نیز تحت عنوان داراییهایی نامشهود یا معنوی ارزشگذاری و ثبت میشوند. یکی از مهمترین و کاربردیترین داراییهای معنوی، دارایی فکری یا سرمایه فکری است. سرمایه فکری اطلاعات و دانشی است که برای دارنده آن مزیت رقابتی را به ارمغان می آورد. با افزایش رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژی، سیستمهای حسابداری سنتی با مشکلاتی روبرو شده اند. یکی از این مشکلات اساسی، عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن سرمایههای فکری در صورتهای مالی شرکتها است. در عصر جدید، تنها با تکیه بر سرمایههای فیزیکی و داراییهای مشهود نمیتوان به کارآیی و بهرهوری رسید، بلکه در بدبینانهترین حالت تولید نیز، بایستی سرمایههای فکری را مد نظر قرار داد تا ازاین طریق بتوان بر مزیتهای رقابتی شرکتها افزود. به تعبیری، سرمایههای فکری به عنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیکترین سرمایهی سازمانهای عصر حاضر مطرح میباشد. لذا سازمانهای دانشمحور، جهت کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظاممند سرمایههای فکری خودخواهند بود.سرمایه فکری را میتوان به عنوان داشتن دانش، تولید دانش و اینکه چگونه این پروسه باعث ایجاد مزیتهای اجتماعی و اقتصادی میشود، معنی کرد. معمولأ سرمایه فکری را به صورت سرمایه غیر ملموس معنی میکنند. اگر چه باید گفت که سرمایه فکری به صورت کامل قابل تشخیص نیست به این علت که در صورت های مالی به صورت مستقیم تاثیر گذار نیست و یا تاثیرمستقیم آن قابل تشخیص نیست. در نتیجه جزء داراییهای غیر مشهود محسوب می شود. در کل سرمایه فکری را در بیشتر مراجع به سه جزء تقسیم نمودهاند: سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری یا ارتباطی و سرمایه انسانی. ادامه مطلب