پایان نامه ارشد رشته مدیریت اجرایی: بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی عنوان: بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی مطالعه موردی بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل استاد راهنما: دکتر حبیب ابراهیم پور برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: چکیده. 1 فصل اول: کلیات تحقیق بیان مسئله. 3 اهمیت و ضرورت تحقیق 4 پیشینه تحقیق 5 اهداف تحقیق 7 سوال تحقیق 7 فرضیه های تحقیق 7 تعریف واژه ها. 8 فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات موضوعی 2-1- مقدمه. 20 2-2- مبانی نظری 20 2-2-1- حاکمیت بالینی 20 2-2-2- حاکمیت خدمات بالینی 21 2-2-3- اجزای کلیدی حاکمیت بالینی 22 2-2-4- مشارکت بیمار و جامعه. 22 2-2-5- آموزش و مهارت آموزی 24 2-2-6- مدیریت خطروایمنی بیمار. 26 2-2-6- انواع خطاها .26 2-2-6-1- خطاهای مرحله برنامه ریزی 27 2-2-6-2- خطاهای مرحله اجرا .27 2-2-6-3- خطای فعال / خطای مخفی 29 2-2-6-4- خطاهای عمدی / سهوی 30 2-2-6-5- مدیریت خطر و مراحل آن 30 2-2-7- استفاده از اطلاعات. 32 2-2-8- اثربخشی بالینی 33 2-2-8-1- راهنماهای بالینی 36 2-2-9- ممیزی بالینی 37 2-2-9-1- چرخه انجام ممیزی بالینی 38 2-2-10- مدیریت کارکنان 38 2-2-10-1- رهبری در سطح فردی و شغلی 40 2-2-11- تعهد مدیریت. 41 2-2-12- تعهد سیستمی 42 2-2-13- فضای باز و آزمایشگری 43 2-2-14- انتقال و یکپارچه سازی دانش 43 2-2-15- مدل مفهومی تحقیق 44 2-2-16- پیشینه تحقیق 45 فصل سوم: روش اجرای تحقیق 3-1- مقدمه. 48 3-2- روش تحقیق 48 3-3- جامعه آماری 48 3-4- روش نمونه گیری 48 3-5- حجم نمونه. 49 3-6- ابزار پژوهش 49 3-7- روایی و پایایی پرسشنامه .49 3-8- گردآوری داده ها. 50 3-8-1- روش کتابخانه ای 50 3-8-2- روش میدانی 50 3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها. 50 3-9-1- روش رگرسیون 50 3-9-1-1- رگرسیون چندگانه. 50 3-9-1-2- رگرسیون گام به گام. 51 فصل چهارم: یافته های تحقیق 4-1- یافته های توصیفی 53 4-2- یافته های استنباطی (تحلیل فرضیات) 57 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 5-1- نتیجه گیری 70 5-1-1- نتایج حاصل از یافته های توصیفی 70 5-1-2- نتایج تحلیل فرضیات. 70 5-2- محدودیت های تحقیق 71 5-3- پیشنهادات. 71 5-4- پیشنهاد برای محققان آتی در زمینه قابلیت یادگیری سازمانی و اجرای حاکمیت بالینی 72 منابع فارسی 73 منابع انگلیسی 74 پیوست ها .75 چکیده: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل میباشد. با توجه به اهمیت قابلیت یادگیری سازمانی که شامل ابعاد تعهد مدیدیت، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری وانتقال و یکپارجگی دانش میباشد و تاثیر آن بر اجرای حاکمیت بالینی، در این پایان نامه سعی شده است با بهره گرفتن از یک مدل معادلات ساختاری میزان تاثیر هر یک از ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی براجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان سبلان اردبیل اندازه گیری شود تا نقاط قوت و ضعف بیمارستان سبلان مشخص شود که با بهره گرفتن از روش توصیفی و ابزار پرسشنامه در بین کارکنان درمان بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل به روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد که تمام ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی تاثیر معنا داری دارد همچنین بیشترین تاثیر به ترتیب شامل تعهد مدیریت ، دید سیستمی ، فضای باز و آزمایشگری وانتقال و یکپارچه سازی دانش است. فصل اول: کلیات تحقیق بیان مسئله حاکمیت بالینی نیازمند آن است که توسط فرهنگی که برای یادگیری مداوم ارزش قایل شده و آن را کلید موفقیت در مسیر ارتقای کیفیت میداند، پایهریزی شود.سازمانی می تواند ادعا کند که توانایی اجرای حاکمیت بالینی را دارد که یکی از اجزای مهم (مدیریت خطر) این چهارچوب را تحت کنترل داشته باشد ولی برای مدیریت خطر نیازمند کارکنانی مجرب و دارای دانش و مهارت کافی است .آموزش، مهارتآموزی و توسعه دانش پرسنلی و یادگیری سازمانی یک فرایند ادغام یافته در حاکمیت بالینی است. این امر نه فقط به پرسنل برای ارتقای مهارتهایشان کمک می کند بلکه باعث کمک و حمایت از آن ها برای انجام کار به شیوه های مختلف میشود. هدف کلیه برنامه های آموزشی کارکنان شامل موارد زیر است: ایجاد فرصت رشد و توسعه عادلانه مهارت و دانش کلیه کارکنان سازمان در زمینه شغلی و کاری خود فراهم کردن برنامه های مختلف آموزشی داخل و یا خارج سازمانی برگزاری برنامه های آموزشی مورد نیاز با توجه به نیازسنجی های انجام شده توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی یا [1]CPDلازمه هر سازمانی است که میخواهد حاکمیت بالینی را به اجرا در آورد. توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی عبارت است از فرایند یادگیری مداوم برای تمام افراد و تیمهای حرفهای، که بتوانند تواناییهای خود در مواجهه با نیازهای بیماران، گسترش داده و به ارائه خدمات سلامت بپردازند. اساس «توسعه دانش و مهارت شغلی» یا CPD آن است که مختص کارکنان بالینی مانند پزشکان نیست. شواهد متعددی، اهمیت نیاز سنجی را قبل از طرحریزی و اجرای برنامه های آموزشی، نشان میدهد، برای آموزش افراد، تدریس صرف دستورالعملها کافی نیست بلکه فعالیتهایی که آنان را تشویق به مشارکت، بحث و کارعملی کند، موثرتر است. توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی ( CPD ) زمانی است که یادگیری دارای خصوصیات زیر باشد: دانش پذیر، آشنایی قبلی با مطلب داشته باشد. براساس نیاز سنجی انجام شده از فرد، برنامه ریزی شود. بر محور مشکلات او بنا شود. مشارکت فعال فرد را در طی آموزش در برداشته باشد. از منابع خود دانش پذیر، استفاده کرده و براساس تجربیات او ارائه شود. شامل بازخوردهای به موقع و مرتبط باشد. وقتی ارائه شود که فرد نیاز به دانستن آن را حس و تجربه کرده باشد. با خود ارزیابی همراه باشد. یکی از ابزارهای توسعه مستمر دانش و مهارتهای شغلی (CPD) برنامه توسعه فردی یا PDP [2] است. برنامه توسعه فردی (PDP) به پزشکان و پرستاران و کارکنان سلامت این امکان را میدهد که قدمهایی را که برای رسیدن به اهداف و موفقیتهای شغلی برداشتهاند، ثبت نمایند (وزارت بهداشت، 1390). ادامه مطلب