واحد رشت
دانشکده تحصیلات تکمیلی – گروه مدیریت بازرگانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
عنوان
“ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی استان گیلان با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی دادهها”
استاد راهنما
مریم حسن زاده
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
ارزیابی عملکرد یک واحد تصمیم گیرنده در تقابل با واحدهای تصمیم گیرنده دیگر، فرآیندی رقابتی است که این ارزیابی توسط مدل های تحلیل پوششی داده ها به طور دقیق و منظم و با پیشنهاد راهکارهای بهبود در کارایی، ارائه می شود. پس از تعیین عملیاتی ورودی ها و خروجی های تحقیق، با بهره گرفتن از روش برنامه ریزی خطی ناپارامتریک (DEA)، کارایی فنی 32 شعبه از شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس و در حالت ورودی محور بررسی شده است. تحلیل پوششی داده ها (DEA) یک تکنیک غیرپارامتری برای اندازه گیری کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU) است که در آن امکان استفاده از چندین ورودی و چندین خروجی وجود دارد. در مدل DEA با تشکیل مدل های برنامه ریزی خطی مناسب، کارایی هریک از واحدهای تصمیم گیرنده محاسبه می شود. بر اساس نتایج بدست آمده از مدل بازدهی ثابت (CCR)، تعداد 9 شعبه (رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، خشک بیجار، صومعه سرا و رستم آباد) از 32 شعبه مورد بررسی از بین شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، کارا (کارایی برابر یک) بوده اند. اما زمانی که بازدهی متغیر باشد، علاوه بر شعبه های کارا در بازدهی ثابت، شعبه های تالش، فومن، رضوانشهر، لشت نشاء، زیبا کنار، مدیریت گیلان، لوشان و واجارگاه، نیز کارا می باشند و سایر شعبه ها در هر دو حالت بازدهی ثابت و بازدهی متغیر، غیر کارا می باشند. میانگین کارایی شعبه ها ی ناکارا برابر با 0.889 می باشد و این بدین معناست که شعبه های ناکارا به طور میانگین می توانند با 89 درصد از منابع خود، همان سطح جاری محصولات را داشته باشند.
کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، کارایی
فهرست مطالب
چکیده 4
فصل اول: کلیات تحقیق. 10
1-1مقدمه. 10
1-2 بیان مساله. 11
1-3 اهمیت موضوع و انگیزه انتخاب آن. 14
1-4 چهارچوب نظری پژوهش 15
1-5 اهداف تحقیق. 16
1-6 سوالات (فرضیه های) تحقیق. 17
1-7 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. 17
1-7-1) ارزیابی عملکرد 17
1-8 قلمرو تحقیق. 17
1-8-1قلمرو موضوعی. 17
1-8-2 قلمرو مکانی. 18
1-8-3 قلمرو زمانی. 18
فصل دوم: مروری برادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق. 19
2-1مقدمه. 19
2-2تعریف ارزیابی عملکرد 20
2-3 اهمیت ارزشیابی عملکرد 21
2-4 اهداف ارزیابی عملکرد 22
2-5 مزایا و معایب ارزیابی عملکرد 22
2-6 فرآیند ارزیابی عملکرد 24
2-7 اصول حاکم بر ارزیابی عملکرد 26
2-8 سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین. 27
2-9 ابعاد ارزیابی عملکرد 30
2-10 مفهوم کارایی و انواع آن. 31
2-10-1 انواع کارایی. 32
2-10-2 انواع کارایی از نظر فارل. 34
2-11 تفاوت بهره وری و کارایی. 36
2-12 روش های معمول در اندازه گیری کارایی. 39
2-12-1 روش های تحلیل نسبت 39
2-12-2 روش روند. 40
2-12-3 روش درصد. 40
2-12-4 روش مقایسه. 40
2-12-5 روش شاخص. 40
2-12-6 روش تحلیل مرزی 41
2-13 اندازگیری کارائی ازطریق تابع مرزی تصادفی. 45
2-13-1 مدل مرزی معین و آماری 45
2-13-2 تابع تولید مرزی تصادفی. 45
2-14 اندازه گیری کارایی به روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) 49
2-15 مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها 56
2-16 مفاهیم ورودی و خروجی. 57
ورودی ها و خروجی های تحقیق شامل. 58
پیشینه تحقیق. 58
فصل سوم: روش اجرای تحقیق. 66
3-1 مقدمه. 66
3-2 نوع تحقیق. 67
3-3جامعه تحقیق. 68
3-4 نمونه تحقیق. 68
3-5 روش جمع آوری اطلاعات 68
3-6 ابزار گردآوری اطلاعات 69
3-7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 70
3-8 فرایند تحقیق. 70
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها 71
3-9-1مدل های پایه ای تحلیل پوشی داده ها 72
مدل CCR. 72
مدل BCC 73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 74
4-1 مقدمه. 75
4-2 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 75
4-3 شناسایی نهاده ها و ستانده های تحقیق. 76
4-4 بررسی نتایج با مدل CCR 80
4-5 بررسی نتایج با مدل بازدهی متغیر نسبت به مقیاس(BCC) 82
4-5-1 بررسی کارایی مقیاس 83
4-6مجموعه مرجع. 86
4-7 مازاد عامل تولید(Is) و مازاد محصول(Os) 92
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 101
5-1 مقدمه. 101
5-2 پاسخ به پرسش های پژوهش. 102
5-3 نتیجه گیری 106
5-4 پیشنهاداتی بر مبنای یافته های پژوهش. 109
5-5 محدودیت های تحقیق. 110
5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 111
منابع. 111
پیوست 118
1مقدمه
عصر کنونی که محققان آن را فرامدرن نامیده اند، دارای ویژگی تغییر مداوم و پیچیدگی ساختارهاست. در چنین شرایطی، تنها مدیرانی می توانند با موفقیت عمل نمایند که اطلاعات مناسب و به روز و جامعی را از نحوه عملکرد سازمان خود داشته و تصمیمات درست و به موقعی را برای بهبود مداوم آن، متناسب با تغییرات موجود اتخاذ نمایند (صارمی و ملایی، 1382، 31). با گسترده تر شدن سازمان ها و افزایش دامنه نظارتی مدیران، ارزیابی و کنترل واحدهای سازمانی به ضرورتی برای مدیران تبدیل می شود (صالحی صادقیانی و همکاران، 1387، 75) که این امر، بدون ارزیابی کارایی شعب تحت نظارتشان امکان پذیر نیست. علاوه بر این، مدیریت بانک ها همواره با توجه به شرایط اقتصادی حال و آینده، مجبور به اصلاح و بهبود خدمات بانکی، ارزیابی، بودجه بندی، نوآوری در ارائه خدمات، رقابت با سایر بانک ها و در نهایت، افزایش کارایی در میان واحدهای تحت سرپرستی خود می باشند.
به این منظور لازم است از کارایی شعب خود اطلاع داشته باشند و علل کارایی و ناکارایی آنها را بررسی کنند و با برنامه ریزی مناسب به اصلاح و هدایت واحدهای ناکارا بپردازند. بدیهی است که با انجام این کار، می توان انتظار داشت که زیان های ناشی از عدم کارایی به حداقل ممکن برسد و در مجموع سیستم بانکی کشور کاراتر شود ( احمدپور، 1385، 2).
1-2 بیان مساله
در دهه های اخیر، رشد روز افزون جمعیت از یک سو و کمیابی منابع اولیه و نیز هزینه های بالای فن آوری های نوین از سوی دیگر، باعث شده است تا راهکارهای استفاده بهتر از منابع موجود، مورد توجه واحدهای اقتصادی قرار گیرد. بر این اساس، شناخت مفهوم کارایی و اندازه گیری میزان آن در سازمان ها و بنگاه های اقتصادی امری ضروری به نظر می رسد. مسلما بدون در دست داشتن الگویی برای ارزیابی فعالیت های صورت گرفته، بسیاری از منابع موجود هدر رفته و رسیدن به اهداف و برنامه های سازمانی نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد.