دانشگاه آزاد اسلامی
واحدرشت
دانشکده مدیریت وحسابداری
گروه آموزشی مدیریت بازرگانی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجهکارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی
عنوان:
” بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در بورس اوراق بهادار تهران”
استاد راهنما:
دکتر محمّدطالقانی
استاد مشاور:
دکترابراهیم چیرانی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقّدمه 2
1-2بیان مسئله 2
1-3اهمیت وضرورت اجرای پژوهش. 3
1-4اهداف پژوهش 4
1-5فرضیه ها ی تحقیق. 5
1-6روش تحقیق 5
1-7قلمرو تحقیق 5
1-8ساختار تحقیق 6
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات
2-1 مقّدمه. 8
2-2 بخش اوّل: مبانی نظری مالی- رفتاری (عکس العمل سرمایه گذاران). 9
2-2-1 تاریخچه پیدایش مباحث مالی – رفتاری 9
2-2-2مفروضات رفتاری سرمایه گذاران. 11
2-2-3تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران 13
2-2-3-1تئوری چشم انداز. 13
2-2-3-2نظریه رفتارهای مبتنی بر تجربه و آزمون خطا. 16
2-2-3-3نظریه رفتار گلهای در بازارهای مالی 20
2-2-3-4دیدگاه معامله گران اختلال زا در مالیه. 20
2-2-4واکنش بیش از حد و واکنش کمتر از حد. 20
2-3بخش دوّم: مبانی نظری اعلامیههای سودنقدی. 23
2-3-1سود نقدی سهام 23
2-3-2مفهوم سود و کاربردهای آن. 24
2-3-3سود حسابداری و نحوه ی محاسبه آن. 25
2-3-4سود اقتصادی و نحوه محاسبه آن. 26
2-3-5مقایسه ی سود اقتصادی و سود حسابداری. 28
2-3-6عدم اطمینان جریانهای نقدی و سیاست تقسیم سود 30
2-3-7 نسبت سود انباشته به جمع حقوق صاحبان سهام و سیاست تقسیم سود. 33
2-3-8 فرصتهای سرمایهگذاری و سیاست تقسیم سود. 35
2-3-9 سودآوری و تقسیم سود. 37
2-4بخش سوّم- پیشینه تحقیقات انجام شده 39
2-4-1تحقیقات داخلی:. 39
2-4-2تحقیقات خارجی 41
فصل سوم: روش تحقیق
3-1مقّدمه 47
3-2روش تحقیق 47
3-3معرفی مدل های تحقیق. 49
3-4متغیرهای تحقیق و تعاریف عملیاتی متغیرها 49
3-5روششناسی تحقیق 54
3-6روشهای گردآوری اطلاعات. 55
3-7جامعه و نمونه آماری. 55
3-8روشهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها. 56
3-8-1 تحلیل آماری. 56
3-8-2 رگرسیون چند متغیره 57
3-8-3 ضریب تعیین و ضریب تعیین تصحیح شده. 58
3-8-4 مفروضات رگرسیون خطی. 58
3-8-5 آزمون استقلال خطاها 59
3-8-6 آزمون مناسب بودن مدل. 59
3-8-7 آزمون همخطی بین متغیر مستقل 60
3-8-8 آزمون معنادار بودن ضرایب 61
3-8-9 آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته. 61
3-9نرم افزار تحلیل آماری. 61
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1مقّدمه 63
4-2توصیف نمونه آماری. 64
4-3آمار توصیفی داده ها. 65
4-4آمار استنباطی 66
4-4-1تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون 66
4-4-2 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون 68
4-4-2-1 آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته. 68
4-4-2-2 آزمون استقلال خطاها. 69
4-4-2-3 ناهمسانی واریانس ها 70
4-4-2-4 آزمون هم خطی متغیرهای مستقل 71
4-5 آزمون فرضیات تحقیق. 73
4-5-1 آزمون فرضیه اول 73
4-5-2 آزمون فرضیه دوم 74
4-5-3 آزمون فرضیه سوم. 76
4-5-4 آزمون فرضیه چهارم 77
4-5-5 آزمون فرضیه پنجم 79
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه 82
5- 2 خلاصه پژوهش. 82
5-3 نتیجه گیری 84
5-3-1نتیجه گیری از فرضیه اول 84
5-3-2 نتیجه گیری از فرضیه دوم 85
5-3-3نتیجه گیری از فرضیه سوم. 86
5-3-4نتیجه گیری از فرضیه چهارم 87
5-3-5نتیجه گیری از فرضیه پنجم 88
5-4محدودیتهای پژوهش. 89
5-5پیشنهادات برای استفاده از نتایج پژوهش 89
5-6توصیه برای تحقیقات آتی 90
منابع و مأخذ. 92
ضمائم و پیوست ها 97
1مقّدمه
در تحقیقات مالی ارتباط مثبت بین تغییر سود نقدی و بازده سهام پیرامون روزهای اعلان توزیع سود نقدی به خوبی مستند شده است. (آرونی و سواری[1]، 1980؛ آسکیت و مولینز[2]، 1986). پژوهش گران بر این باورند که سود نقدی همانند سود گزارش شده، اطلاعاتی در باره جریان نقدی آتی شرکت فراهم می کند. پرداخت سود نقدی به طور منظّم به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای پیش بینی جریان نقدی آتی مورد توجّه سرمایه گذاران قرار می گیرد (بنارتزی و دیگران[3]، 1997؛ اسکینر[4]، 2003). تغییر سود نقدی به افرادی که در بازار سرمایه مشارکت دارند کمک می کند تا پیش بینی های خود از جریان نقدی آتی را مورد ارزیابی مجّدد قرار داده و بر این اساس قیمت سهام شرکت ها را تغییر دهند.
با توجّه به موارد گفته شده، در این فصل به بررسی کلیّات تحقیق پرداخته شده است. ابتدا مساله اصلی تحقیق بیان می گردد و سپس اهمیت و ضرورت تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه به اهداف اساسی تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، روش گردآوری اطلاعات و قلمرو تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز ساختار کلّی پژوهش بیان می گردد.
1-2بیان مسئله
در بازارهای کارآ در شکل قوی، اوراق بهادار به شکل صحیحی قیمت گذاری شده و منعکس کننده تمام اطلاعات مربوط و موجود در بازار اعم از اطلاعات محرمانه و اطلاعات در دسترس عموم می باشد. همچنین فرض می شود که همه اطلاعات به طور رایگان و بدون محدودیت در دسترس همه سرمایه گذاران در بازار سرمایه قرار می گیرد. در صورت وجود چنین اطلاعاتی، افرادی که به این اطلاعات دسترسی دارند می توانند از آن در جهت پیش بینی قیمت سهام استفاده و بازدهی غیر عادی کسب کنند. در واقع برای اینکه گروهی بازده اضافی پایداری بدست آورند، بایستی به طور مداوم اطلاعات محرمانه ای را داشته باشند یا توانایی خاصی برای کسب بازده غیرعادی مداوم بر مبنای اطلاعات عمومی، نسبت به دیگر سرمایه گذاران، داشته باشند (راعی، تلنگی، 1387: 506) صورت های مالی منتشر شده توسط شرکت ها، محتوای اطلاعاتی دارند. یکی از مشخصه های بازار کارآ در شکل قوی این است که قیمت سهام در هر لحظه از زمان منعکس کننده ارزش ذاتی سهام با توجّه به اطلاعات موجود و مربوط در بازار بوده و بازده غیرعادی در این بازار وجود ندارد. بنابراین در صورتی که بتوان این بازده غیرعادی را در بازار کاهش داد، میزان کارآیی بازار بیشتر می گردد. کاهش این بازده اضافی نیز صرفاً از طریق شناسایی عوامل مرتبط با ایجاد آن امکان پذیر است (Aksu, 2003).