دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دانشکده مدیریت- گروه مدیریت دولتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
گرایش مدیریت منابع انسانی
عنوان:
بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس
استاد راهنما:
خانم دکتر زهرا برومند
استاد مشاور:
خانم دکتر خدیجه همای صالحی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات طرح تحقیق
مقدمه. 2
1-1 بیان مساله تحقیق 5
1-2 سابقه موضوع. 8
1-3 بیان اهمیت انجام تحقیق 9
1-4 بیان اهداف تحقیق. 11
1-5 چهارچوب نظری. 11
1-6 مدل تحقیق 13
1-7 فرضیهها یا سؤالهای تحقیق 15
1-8 روش تحقیق. 15
1-9 جامعه آماری مورد مطالعه . 15
1-10 برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری 16
1-11 قلمرو تحقیق 17
1-11-1 قلمرو موضوعی 17
1-11-2 قلمرو زمانی 17
1-11-3 قلمرو مکانی 17
1-12 روش و ابزار گردآوری داده ها . 17
1-13 روش تجزیه و تحلیل داده ها 18
1-14 تعاریف متغیر ها واصطلاحات تحقیق . 18
1-14-1 سرمایه اجتماعی. 19
1-15 ابعاد سرمایه اجتماعی. 19
1-16-1 تعالی سازمانی . 20
1-17-1 معیارهای تعالی سازمانی. 20
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
بخش اول 25
2-1 سرمایه اجتماعی 25
2-2 تعاریف سرمایه اجتماعی. 25
2-3 تمایز سرمایه اجتماعی با سایر سرمایه ها. 31
2-4 ابعاد سرمایه اجتماعی 32
2-4-1 بعد ساختاری . 32
2-4-2 بعد شناختی 32
2-4-3 بعد رابطه ای. 33
2-5 دیدگاه های مختلف سرمایه اجتماعی. 37
بخش دوم 40
2-6 تعالی سازمانی 40
2-7 تاریخچه تعالی سازمانی. 41
2-8 تعریف مدل تعالی سازمانی 42
2-9 تعریف مدل 43
2-10 تاریخچه شکل گیری بنیاد مدیریت کیفیت اروپا 44
2-11 انواع مدل های تعالی سازمانی. 46
2-12 مزایای مدل تعالی سازمانی 53
2-13 کاربردهای تعالی سازمانی 54
2-14 دلایل استفاده از مدل تعالی سازمانی. 54
2-15 معیارها و زیرمعیارهای تعالی سازمانی. 56
بخش سوم. 62
2-16 پیشینه تحقیق. 62
2-16-1 مطالعه های خارجی. 62
2-16-2 مطالعه های داخلی. 64
بخش چهارم. 68
2-17 تربیت مدرس. 68
2-17-1 مولفه های مأموریت دانشگاه 68
2-17-2 مأموریت دانشگاه 70
2-17-3 معاونتهای دانشگاه تربیت مدرس 70
2-17-4 حوزههای دانشگاه تربیت مدرس و زمینههای تدوین اهداف راهبردی. 71
2-17-5 اهداف راهبردی دانشگاه. 71
2-17-6 ارزش های محوری دانشگاه. 72
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه. 74
3-1 فرآیند تحقیق. 74
3-2 فرضیه های تحقیق 75
3-3 نوع و روش تحقیق 76
3-4 جامعه و نمونه آماری . 77
3-5 روشهای جمع آوری اطلاعات. 78
3-6 سنجش روایی پرسش نامه 80
3-7 سنجش پایایی پرسش نامه 82
3-8 قلمرو تحقیق. 84
3-9 روش تحلیل آماری. 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری دادهها
مقدمه 86
بخش اول: اطلاعات جمعیت شناختی. 86
4-1-1 جنسیت 86
4-1-2 سن 87
4-1-3 وضعیت تأهل 87
4-1-4 میزان تحصیلات. 88
4-1-5 سال فراغت از تحصیل. 89
4-1-6 رشته تحصیلی 90
4-1-7 سابقه کار 90
4-1-8 نوع استخدام 91
4-1-9 محل کار 91
بخش دوم. 93
4-2 توصیف متغیرها در راستای فرضیه های پژوهش 93
بخش سوم 97
4-3 تحلیل فرضیه های پژوهش 97
4-3-1 بررسی فرضیه اصلی. 100
4-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول 100
4-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم 105
4-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم. 106
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه. 109
5-1 نتایج و پیشنهاد های تحقیق 109
5-2 پیشنهادها 114
5-2-1 پیشنهاد برای محققین آتی. 114
5-3 محدودیت های تحقیق 115
منابع و مآخذ. 116
فصل اول: کلیات طرح تحقیق
مقدمه:
در جهان پر شتاب امروز، سازمان های زیادی برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی در تلاش هستند و برای تداوم حیات خود از الگوها و شیوه های مختلفی بهره می ببرند و مزیت رقابتی جدیدی کسب می نمایند تا از سقوط و واژگونی و خطرات ناشی از دگرگونی های سریع محیطی در امان بمانند.
در دیدگاه های سنتی مدیریت توسعه، سرمایه های اقتصادی، فیزیکی، و نیروی انسانی مهم ترین نقش را ایفا می کردند؛ برای توسعه در عصر حاضر به سرمایه اجتماعی بیشتر از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی نیازمندیم زیرا بدون این سرمایه استفاده بهینه از دیگر سرمایه ها امکان پذیر نیست. در گذشته سرمایه اجتماعی به صراحت مورد توجه قرار نمی گرفت، اما در حال حاضر، تغییرات پر شتاب محیطی، فناوری اطلاعات، نیازهای رو به رشد به اطلاعات و آموزش، نیازهای فزاینده به نوآوری و خلاقیت، و ضرورت پیشرفت مداوم سازمان، ایجاب می کند که رهبران سازمان ها، سرمایه اجتماعی را به منزله یک منبع ارزشمند سازمانی مورد توجه قرار دهند ( رحمانپور،1382، 80 ).