دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
(M.A(
مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
عنوان :
بررسی چرخه مدیریت دانش با رویکرد فازی در شرکت مادر تخصصی توانیر
استاد راهنما:
دکتر حمیدرضا بهرامی
استاد مشاور:
دکتر مجید رستمی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالبعنوان
فصل اول 1-1 مقدمه 1-2 بیان مسأله پژوهش |
صفحه
3 4 |
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. | 5 |
1-4 اهداف پژوهش | 6 |
1-5 سوال های پژوهش. | 7 |
1-6 فرضیه های پژوهش | 7 |
1-7 مدل تحلیلی تحقیق. | 8 |
1-8 چارچوب نظری تحقیق. | 10 |
1-9تعریف عملیاتی متغرها . | 11 |
1-10 قلمرو پژوهش | 12 |
فصل دوم | |
2- 1مقدمه | 13 |
2-2 مدیریت دانش چیست | 14 |
2-3 تاریخچه | 15 |
2-4 تعاریف مدیریت دانش | 19 |
2-5 تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط. | 22 |
2 -5-1 داده | 22 |
2-5-2 اطلاعات | 23 |
2-5-3 دانش | 23 |
2-6 انواع دانش. | 24 |
2-6-1 دانش صریح | 24 |
2-6-2 دانش ضمنی | 25 |
2-7 چرخه دانش | 27 |
2-8 چرخه سیستم مدیریت دانش | 28 |
2-9 اهداف مدیریت دانش | 29 |
2-10 نیاز به مدیریت دانش | 31 |
2-11 روش های مدیریت دانش. | 31 |
2-12 الزامات سیستم های مدیریت دانش | 32 |
2-13 مزایای مدیریت دانش. | 34 |
2-14 منافع مدیریت دانش. | 35 |
2-15 برنامه های مدیریت دانش و روند تولید دانش. | 38 |
2-16 آموزش مدیریت دانش | 39 |
2-17 نقش دانش در مدیریت دانش. | 40 |
2-18 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش. | 41 |
2-19 منابع دانش | 44 |
2-20 دسته بندی ابزارهای مدیریت دانش | 44 |
2-21 اصول مدیریت دانش | 46 |
2-22 اجرای مدیریت دانش. | 48 |
2-23 چالشهای پیش روی مدیریت دانش | 51 |
2-24 اهمیت و ضرورت دانش در سازمانهای دولتی. | 52 |
2-25 مزایای سازمان متاثر از مدیریت دانش | 54 |
2-26 موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها. | 56 |
2-27 چارچوبی برای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی. | 58 |
2-28 پیشنهادهایی در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش | 59 |
2-28-1 حوزه منابع انسانی | 59 |
2-28-2 حوزه ساختار سازمانی | 60 |
2-28-3 حوزه فرهنگ سازمانی | 61 |
2-28-4 حوزه فناوری اطلاعات . | 61 |
2-28-5 حوزه فرآیندها . | 62 |
2-28-6 حوزه عوامل برون سازمانی . | 62 |
2-29 راهکارهای لازم جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان | 63 |
2-30 چه گروهی عهده دار مدیریت دانش در سازمان می باشند | 64 |
2-31 ارزیابی اثربخش مدیریت دانش . | 66 |
2-32 موافقان و مخالفان مدیریت دانش در سازمانهای دولتی . | 66 |
2-33 سوابق تحقیقاتی . | 67 |
2-34 شرکت مادر تخصصی توانیر. | 71 |
2-35 صنعت برق و مدیریت دانش | 72 |
2-35-1 هدف . | 73 |
2-35-2 استقرار سیستم مدیریت دانش در شرکت توانیر و شرکتهای زیرمجموعه. | 75 |
2-35-3 وظایف کارشناس مسئول مدیریت دانش در توانیر . | 78 |
فصل سوم | |
3-1 مقدمه . | 82 |
3-2 روش تحقیق | 82 |
3-3 جامعه و نمونه آماری . | 84 |
3-4 نمونه و روش نمونه گیری . | 84 |
3-5 روش گردآوری اطلاعات | 86 |
3-6 ابزار جمع آوری اطلاعات . | 86 |
3-7 روایی یا اعتبار پرسشنامه . | 88 |
3-8 پایائی یا اعتماد پرسشنامه . | 88 |
3-9 روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات . | 90 |
فصل چهارم | |
4-1 مقدمه . | 93 |
4-2 توصیف داده ها | 94 |
4-2-1 وضعیت جنسی کارمندان شرکت توانیر | 94 |
4-2-2 وضعیت تاهل کارمندان شرکت توانیر . | 95 |
4-2-3 وضعیت مدرک تحصیلی . | 96 |
4-2-4 وضعیت رشته تحصیلی | 97 |
4-2-5 وضعیت سنی . | 98 |
4-2-6 وضعیت سابقه کار . | 99 |
4-3 تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش . | 100 |
4-3-1 فرضیه یک پژوهش . | 100 |
4-3-2 فرضیه دو پژوهش . | 103 |
4-3-3 فرضیه سه پژوهش. | 106 |
4-3-4 فرضیه چهار پژوهش . | 109 |
4-3-5 فرضیه پنجم پژوهش . | 112 |
4-3-6 فرضیه ششم پژوهش . | 114 |
4-4 خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها . | 115 |
4-5 رتبه بندی حلقه های مدیریت دانش با بهره گرفتن از تاپسیس فازی . | 116 |
4-5-1 مقدمه . | 116 |
4-5-2 مراحل روش تاپسیس فازی | 117 |
4-5-2-1 مرحله 1: تشکیل ماتریس تصمیم | 117 |
4-5-2-2 مرحله 2: تعیین ماتریس مزن شاخص ها | 120 |
4-5-2-3 مرحله 3: بی مقیاس کردن ماتریس تصمیم فازی | 121 |
4-5-2-4 مرحله4: تعیین ماتریس تصمیم فازی وزن دار | 122 |
4-5-2-5 مرحله 5: یافتن حل ایده آل فازی و حل ضد ایده آل فازی | 123 |
4-5-2-6 مرحله 6: محاسبه فاصله از حل ایده آل و ضد ایده آل . | 124 |
4-5-2-7 مرحله 7: محاسبه شاخص شباهت | 125 |
4-5-2-8 مرحله 8: رتبه بندی گزینه ها | 125 |
فصل پنجم | |
5-1 مقدمه . | 129 |
5-2 یافته ها . | 130 |
5-3 اولویت حلقه ها بر اساس تاپسیس فازی . | 133 |
5-4 محدودیت های پژوهش | 134 |
5-5 نکات کاربردی برای آینده . | 135 |
5-6 نتیجه گیری و پیشنهادات . | 135 |
چکیده
دانش در دنیای پیشرفته امروز سازمان ها، به سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابتی اصلی شده است و می تواند برای سازمانهایی که به خوبی آن را می شناسند و مدیریت می کنند، فراهم آورنده فرصت و در عین حال برای سازمانهایی که تحولات محیط را نمی شناسند یا نمی خواهند بشناسند ، به عنوان تهدید جدی قلمداد شود. در حقیقت مدیریت دانش که اکنون خود را به عنوان ابزار کلیدی مدیریت قرن جدید مطرح کرده است، فرآیند خلق، سازماندهی، تبادل و بکاربستن دانش است که به سازمان کمک می کند تا بصیرت و درک لازم را از تجربه خود به دست آورند. در حقیقت این تحقیق به منظور رسیدن به اهدافی همچون تعیین وضعیت چرخه مدیریت دانش در چهار حلقه خلق دانش، سازماندهی، اشاعه و بکار بستن و فراهم آوردن مقدمات لازم برای ارتقای کیفیت و اثربخشی شرکت توانیر در راستای دستیابی به اهداف مربوطه می باشد .در این راستا روش تحقیق استفاده شده، کاربردی از نوع علی توصیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شرکت مادر تخصصی توانیر به علت تنوع وظایف، وجود افراد متخصص و دارای تحصیلات عالیه به تعداد کافی مد نظر قرار گرفت. در روش نمونه گیری نیز گروه های مختلفی از کارکنان داشتیم ولی چون تاثیری در جمع آوری اطلاعات نداشت از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد .تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی و تحلیلی است و داده های بدست آمده از جمع آوری پرسشنامه به وسیله برنامه نرم افزاری spss، ارائه جداول توزیع فراوانی، آزمون دو جمله ای، آزمون فریدمن، استفاده از ضریب همبستگی و استفاده از تاپسیس فازی برای اولویت بندی حلقه ها استفاده شده است. نتایج حاصل به این صورت است که بین حلقه های سازماندهی دانش، بکاربستن دانش و مبادله دانش با وضعیت مطلوب آن تفاوت متوسطی وجود دارد و بین حلقه خلق دانش با وضعبت مطلوب آن تفاوت کمی وجود دارد .