دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت دولتی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت دولتی
گرایش مدیریت نیروی انسانی
عنوان:
تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانکهای غرب گیلان
استاد راهنما:
دکترمراد رضایی دیزگاه
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4 چارچوب نظری. 7
1-5 اهداف تحقیق. 9
1-6 فرضیات. 9
1-7 تعاریف نظری وعملیاتی متغییرها 9
1-8 قلمرو تحقیق 11
فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق.12
2-1 مدیریت دانش. 13
2-1-1 تاریخچه 13
2-1-2 ظهور. 14
2-1-3 تعاریف و دستهبندیها. 15
2-1-3-1 تعریف دانش 15
2-1-3-2 دسته بندی دانش 16
2-1-3-3 مدیریت دانش:تعاریف 18
2-1-3-4 چرخه مدیریت دانش 19
2-1-3-5 مدلها و نگرشهای مدیریت دانش 21
2-1-4 مدیریت دانش در سازمانهای دولتی 38
2-1-5 مدیریت دانش و یادگیری سازمانی. 40
2-2 سرمایه اجتماعی. 40
2-2-1 پیدایش سرمایه اجتماعی. 40
2-2-2 سرمایه اجتماعی: مفهوم 41
2-2-3 مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی 45
2-2-4 سرمایه اجتماعی: دیدگاه ها و تعاریف 46
2-2-5 مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال. 53
2-2-6 سطوح سرمایه اجتماعی 56
2-2-7 اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان 57
2-2-8 سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟ 58
2-2-9 مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی. 59
2-3 سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش 63
2-4 پیشینه تحقیق. 67
2-4-1 نتیجهگیری از پژوهشهای انجام شده 72
فصل سوم روش اجرای تحقیق 73
3-1 روش تحقیق. 74
3-2 جامعه آماری. 74
3-3 حجم نمونه و نمونه گیری 75
3-4 روش و ابزار جمع آوری داده ها 76
3-5 روایی وپایایی از جمعآوری داده ها 77
3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها 79
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادههاو یافته های تحقیق 80
4-1 بخش اول: تحلیلهای توصیفی پژوهش 81
4-2 بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی 87
4-2-1 بررسی فرض نرمال بودن داده ها. 87
4-2-2 آزمون فرضیه ها. 88
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات 91
5-1 نتایج آمار توصیفی. 92
5-2 نتایج استنباطی. 94
5-3 پیشنهادات تحقیق. 96
5-4 محدودیتهای تحقیق. 97
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 98
منابع. 99
ضمائم و پیوستها. 107
چکیده
هدف این تحقیق سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش میباشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه شامل شعب بانکهای غرب استان گیلان میباشد. که در سطح واحد سازمانی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است جامعه آماری تحقیق برابر182 شعبه بانک دولتی وخصوصی در سطح 6 شهرستان (آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، بندر انزلی و صومعهصرا) که مشغول به ارائه خدمات هستند میباشد.که حجم نمونه 96 میباشد. و برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی دادههای از شاخص فراوانی، درصد فراوانی و از شاخصهای مرکزی استفاده شده است. و برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شده و جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگریسیون استفاده شده است. یافتهها تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش، سرمایه شناختی بر مدیریت دانش و سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش است.
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، سرمایه ساختاری، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، مدیریت دانش
1-1 مقدمه
در عصر امروزی پیشرفت علم وتکنولوژی با سرعت خارق العاده در حال حرکت به سمت جلو است و جهان امروز را خیلی متفاوت از جهان دیروز گردانیده است. و همه انسانها و سازمانها تحت تأثیر این تحولات میباشند. بانکداری امروزی با بانکداری گذشته تفاوت پیدا کرده است. و مشتری امروزی نیز با مشتری دیروزی فرق می کند مشتری دیروز به دنبال بانک و بانکدار بود تا بتواند نیازهای خود را مرتفع و از آن بهرهمند شود ولی امروز این بانکها هستند که باید در این فضای کاملا رقابتی بدنبال مشتری بگردند و زمینه رضایت آنها را فراهم کنند. چون دیگر مشتری وقت و فرصت آن را ندارد که بدنبال بانک و بانکدار باشد. و بانکها باید با برخورداری از علم روز و تشخیص نیازهای مشتریان زمینه دلخواه مشتری را فراهم بیاورند. سازمانها باید توان این را داشته باشند که خود را با شرایط روز وفق دهند و برای این کار لازم است تا سازمانها از حالت یادگیری سازمانی تغییر جهت داده و به سمت مفاهیم سازمانهای یادگیرنده و سازمانهای دانشی و مدیریت دانش حرکت کنند. مدیریت دانش یکی از این مفاهیمی است که از الزامات مهم سازمانها میباشد و سازمانها با بکارگیری مدیریت دانش امکان نوآوری در فعالیتها، فرایندها، خدمات خویش را فراهم میآورند. ودر نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود میبخشند. سازمانها باید توانایی این را داشته باشند تا دانش مورد نیاز را کسب و میان کارکنان نشر داده و در فعالیتهای روزانه خود بکار گیرند. پس شناخت عوامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش از جمله اقدامات اولیه سازمانها میباشد. از طرف دیگر یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که می تواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند سرمایه اجتماعی[1] است (پروساک و کوهن[2]، 2001). سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی[3] در سازمانها و جوامع ایفا می کند. بطوری که بدون سرمایه اجتماعی کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند شد و برنامه مدیریت دانش موفقیتآمیز نخواهد بود. برای ایجاد و تکمیل فرایند مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی جایگاه اساسی دارد (این کپن[4]،1998(. که سازمانها با استفاده درست از مدیریت دانش[5] و سرمایه اجتماعی میتوانند سازمانهای خود را به کمال مورد نظر برسانند.
بنابراین با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در سازمانها این تحقیق در پی دستیابی به شناخت بیشتر عوامل موثر بر اجرای مناسب این راهبرد میباشد. با توجه به تعاریف و ابعاد مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی که هر دو بر تعاملات و ارتباطات میان افراد تاکید دارد. در این تحقیق تلاش میشود تا چگونگی ارتباط میان سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش و نیز سه بعد سرمایه اجتماعی یعنی بعد ارتباطی، شناختی و ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانکهای غرب گیلان بررسی شود و میزان تأثیر پذیری مدیریت دانش از سرمایه اجتماعی مورد آزمون قرار گیرد. این فصل شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، چارچوب نظری، فرضیات تحقیق، اهداف تحقیق، تعاریف نظری و عملیاتی متغییرها و قلمرو تحقیق میباشد.
1-2 بیان مسئله
دانش به سرعت در حال تبدیل شدن به مهمترین مزیت رقابتی پایدار برای سازمانهاست. پیشرفتهای اخیر در فناوری اطلاعات، هزینه های مدیریت داده را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این پیشرفتها مفاهیم سازمان یادگیرنده، سازمانهای دانشی و مدیریت دانش را وارد ادبیات مدیریت و سازمان کرده است. سازمانها با بکارگیری استراتژیهای مدیریت دانش امکان نوآوری در فرآیندها، فعالیتها، محصولات و خدمات خویش را فراهم آوردهاند و در نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود میبخشند. در محیط پویا، چالشی و رقابتی کسب وکار امروزه حرکت سازمانها به طرف سازمانهای یادگیرنده از الزامات موفقیت در چنین محیطی است. و امروزه سازمانها باید توانایی این را داشته باشند که دانش مورد نیازشان را برای نوآوری در محصولات و بهبود فرایندها را کسب نمایند و میان کارکنانشان نشر دهند و در تمامی فعالیتهای روزانه مورد استفاده قرار دهند(دوستار وهمکاران،1391).