واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه
عنوان :
بررسی ویژگی های فردی بیمه گر در تمایل به خرید بیمه گذاران بیمه
بدنه (مطالعه موردی شعب و نمایند گی های شرکت بیمه البرز) از دیدگاه بیمه گران
استاد راهنما:
دکتر شهرام گیلانی نیا
استاد مشاور:
دکتر حسین گنجی نیا
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه. 3
1-2) بیان مسئله. 4
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4) اهداف تحقیق 6
1-5) چارچوب نظری 6
1-6) مدل مفهومی تحقیق 7
1-7) پرسش های تحقیق 7
1-8) فرضیه های تحقیق 7
1-9) تعاریف متغیرها 8
1-10) قلمرو تحقیق 9
1-10-1) قلمرو موضوعی 9
1-10-2) قلمرو مکانی 9
1-10-3) قلمرو زمانی 9
1-11)جمع بندی 9
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول : مبانی نظری
2-1) مقدمه. 11
2-2) تعریف بیمه و عقد قرارداد آن. 13
2-2-1) ریشه لغوی بیمه 13
2-2-2) تعاریف بیمه 13
2-2-3) تعریف عقد بیمه 14
2-3) تاریخچه پیدایش بیمه در ایران و جهان 15
2-3-1) تاریخچه پیدایش بیمه 15
2-3-2) تاریخچه پیدایش بیمه در جهان. 16
2-3-3) تاریخچه پیدایش بیمه در ایران 17
2-3-4) ساختار صنعت بیمه در ایران 19
2-3-5) تاریخچه بیمه بدنه در ایران 20
2-4) دسته بندی کلی رشته های بیمه 20
2-4-1) بیمه های زندگی(عمر) 20
2-4-2) بیمه های غیرزندگی 21
2-5) انواع بیمه 22
2-6) اصول بیمه 22
2-7) اصول حاکم بر قراردادهای بیمه 23
2-7-1) اصل حسن نیت 23
2-7-2) اصل غرامت یا اصل زیان 23
2-7-3) اصل نفع بیمه پذیر 24
2-7-4) اصل جانشینی 25
2-7-5) اصل تعدد بیمه. 25
2-7-6) اصل داوری 25
2-7-7) اصل علت نزدیک. 26
2-7-8) اصل اتکایی 26
2-8) تعریف بیمه بدنه. 27
2-9) قلمرو جغرافیایی پوشش قرارداد بیمه بدنه. 27
2-10) خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه. 27
2-11) خسارت های مستثناء شده یا غیرقابل جبران در بیمه بدنه. 28
2-12) بیمه مضاعف در بیمه بدنه. 28
2-13) شرایط خطرات اضافی بیمه بدنه. 29
2-14) نحوه صدور بیمه نامه بدنه. 30
2-15) اصطلاحات بیمه ای 30
2-16) بررسی ویژگی های فردی بیمه گر. 32
2-16-1) طبیعت انسان. 33
2-16-2) ویژگی های عمده انسان. 33
2-16-3) ویژگی های فردی بیمه گر. 34
2-17) سوابق و پیشینه تحقیق 38
2-18)جمع بندی 41
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه. 43
3-2) روش تحقیق 43
3- 3) جامعه آماری 43
3-4) روش نمونه گیری 44
3-5-1) مطالعات کتابخانه ای 44
3-5-2) مطالعات میدانی 44
3-6) روائی و پایائی ابزار اندازه گیری 45
3-6-1) روائی (اعتبار) ابزار اندازه گیری 45
3-6-2) پایائی (اعتماد) ابزار اندازه گیری 46
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 46
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات
4-1) مقدمه. 48
4-2) بخش اول آمار توصیفی 48
4-3) بخش دوم آمار استنباطی 51
4-3-1) آزمون فرضیه اول. 51
4-3-2) آزمون فرضیه دوم. 53
4-3-3) آزمون فرضیه سوم. 55
4-3-4) آزمون فرضیه چهارم 57
4-3-5) آزمون فرضیه پنجم. 58
4-3-6) آزمون فرضیه ششم. 60
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه. 62
5-2) نتایج تحقیق 62
5-3) پیشنهادات 63
5-5) محدودیت های تحقیق 64
منابع و ماخذ 66
پیوست ها 69
چکیده
با افزایش رقابت بین شرکت های بیمه در زمینه بدست آوردن سهم بیشتری از بازار، مدیران این شرکت ها ناگزیر به دنبال راههایی برای کسب رضایت بیشتر و وفاداری مشتریان هستند. در این میان نقش کارکنان در صنعت بیمه بر هیچکس پوشیده نیست. بنابراین با شناسایی ویژگی های فردی بیمه گر و بررسی رابطه ی آن با تمایل به خرید بیمه گذاران، می توان صنعت بیمه را توسعه داد و فضای رقابتی بهتری را ایجاد نمود. در این پژوهش هدف کلی توسعه و پایداری صنعت بیمه می باشد که برای رسیدن به این هدف باید به جذب، حفظ و وفاداری بیمه گذاران پرداخت که این هدف هم خود با بررسی رابطه بین ویژگی های فردی بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران امکانپذیر می شود که در این باره روی نوع بیمه بدنه از بیمه اتومبیل از رشته بیمه های غیرزندگی تحقیق به عمل آمده است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است و روش پژوهش توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است، زیرا روابط بین عامل ها در این پژوهش موردنظر است. جامعه آماری آن کلیه کارکنان در شعب و نمایندگی های غرب گیلان (رشت،انزلی،فومن) در بیمه البرز می باشند که حدود 136 نفر هستند. به دلیل محدودیت جامعه آماری،پرسش نامه مذبور را در اختیار کلیه آن افراد قرار می دهیم در واقع برای انتخاب نمونه از تمام شماری استفاده خواهیم کرد. برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است روایی این پرسش نامه محقق ساخته را با کمک آماره ی Kmo-Bartlet که برابر 68/0 شد یا همان تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسش نامه مذبور را از طریق آلفای کرونباخ برابر 83/0 ارزیابی نمودیم که گویای روایی و پایائی (اعتبار) کافی پرسش نامه بوده است. در نتیجه بین رفتار بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران ارتباط مثبتی وجود دارد و مقدار ضریب همبستگی آن 0. 74 محاسبه شده است. همچنین بین صداقت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه ی مثبتی با ضریب همبستگی 0. 63 مشاهده شد.