پایان نامه ارشد مدیریت: تدوین استراتژی مدیریت دانش با ترکیب روشهای SWOT و BSC واولویت بندی استراتژی ها با استفاده از روش ANP ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم و فنون مازندران پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته:MBA عنوان: تدوین استراتژی مدیریت دانش با ترکیب روش های SWOT و BSC واولویت بندی استراتژی ها با بهره گرفتن از روش ANP مطالعه موردی شرکت سبلان تهویه استاد راهنما: دکتر سید علی حدیقی استاد مشاور: پروفسور ایرج مهدوی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: فصل اول: کلیات پژوهش و ساختار پایان نامه. 1 1-1 مقدمه 2 1-2 تعریف موضوع و مسئله اصلی تحقیق 3 1-3 اهداف اساسی پژوهش 6 1-4 اهمیت موضوع. 7 1-5 روش بررسی و مطالعه. 9 1-6 روش های تجزیه و تحلیل و اولویت بندی گزینه ها. 10 1-6-1ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 10 1-6-2 ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 10 1-7 تجزیه و تحلیل 11 1-8 کارت امتیازات متوازن. 11 1-9 اولویت بندی استراتژی ها با بهره گرفتن از فرآیند تحلیل شبکه ای. 11 1-10 پرسش های پژوهش 11 1-11 فرضیات مسئله. 12 1-12 جاﻣﻌﺔ آﻣﺎری و ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ. 12 1-13 واژگان کلیدی 13 فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع 14 2-1 مقدمه . 15 2-2 مدیریت دانش 16 2-2-1 تاریخچه مدیریت دانش 16 2-2-2 سیر تحول مدیریت دانش 17 2-2-3 تعاریف مدیریت دانش 18 2-2-4 چرخه مدیریت دانش 20 2-2-5 ویژگیهای مدیریت دانش 21 2-2-6 نظریه های مدیریت دانش 21 2-2-7 دیدگاه های مدیریت دانش 22 2-2-8 مزایای مدیریت دانش 23 2-3 مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک 24 2-4 مدیریت استراتژیک 25 2-5 پیشینه تحقیق 26 فصل سوم : روش پژوهش .29 3-1 مقدمه. 30 3-2 فرآیند برنامه ریزی استراتژیک 30 3-2-1 تدوین ارکان جهت ساز. 31 3-2-1-1 بیانیه های ماموریت. 32 3-2-1-2 چشم انداز. 33 3-2-1-3 ارزش ها، بایدها و نبایدها 33 3-2-2 شناخت و تحلیل محیط داخلی/ خارجی 34 3-2-2-1 فرآیند شناسایی عوامل داخلی و خارجی سازمان 35 3-2-2-2 ارزیابی محیط بیرونی 36 3-2-2-3 ارزیابی محیط درونی سازمان. 38 3-2-3 تدوین و طراحی استراتژی 40 3-2-3-1 مدل تحلیل (SWOT) 3-2-4 کارت امتیازات متوازن. 43 3-2-4-1 مراحل پیاده سازیBSC. 3-2-5ترکیب تحلیل SWOT با کارت امتیازات متوازن BSC. 3-3 اولویت بندی استراتژی ها 45 3-3-1 نظریه تصمیم گیری 46 3-3-2 تعریف تصمیم گیری 47 3-3-2-1 تصمیم گیری با معیارهای چند گانه. 47 3-3-2-2 مدلهای تصمیم گیری چند هدفه. 47 3-3-2-3 مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه. 47 3-4 مقدمه ای بر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه ای. 48 3-5 فرآیند تحلیل شبکه ای. 51 3-5-1 رویکرد گام به گام روش فرآیند تحلیل شبکه ای 51 3-5-1-1 محاسبه وزن در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه 55 3-5-1-1-1 روش بردار ویژه 56 3-5-1-1-1-1 محاسبه وزن ها در روش بردار ویژه.56 3-5-1-2 محاسبه نرخ ناسازگاری 57 3-5-1-3 شاخص ناسازگاری تصادفی 58 3-6 تلفیق فرآیند تحلیل شبکه ای و تحلیل SWOT. 3-7 الگوریتم پیشنهادی ANP برای اولویت بندی استراتژی های ماتریس SWOT 3-8 روش گرد آوری اطلاعات. 61 3-8-1 روایی ابزار جمع آوری داده ها61 3-8-2 پایایی ابزار جمع آوری داده ها 63 3-8-2-1 ضریب آلفای کرونباخ 64 3-9 فرآیند کلی تحقیق 65 فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق 68 4-1 مقدمه 69 4-2 معرفی سازمان. 69 4-2-1 چشم انداز سازمان. 70 4-2-2 ارزش ها ی سازمان. 70 4-3 تحلیل محیط داخلی شرکت سبلان تهویه. 70 4-3-1 فرآیند شناسایی نقاط قوت و ضعف 70 4-3-2 ارزیابی وضعیت محیط داخلی سازمان. 72 4-4 تحلیل محیط خارجی سازمان. 74 4-4-1 فرصت ها و تهدیدات مربوط به مدیریت دانش 75 4-4-2 ارزیابی موقعیت سازمان نسبت به مولفه های خارجی 76 4-5 تدوین استراتژی 77 4-6 اولویت بندی استراتژی ها 80 4-6-1 ساختار سلسله مراتبی سازمان. 80 4-6-2 ماتریس مقایسات زوجی عوامل اصلی 81 4-6-3 وابستگیهای درونی میان گروه های SWOT. 4-6-4 اولویت های گروه های SWOT 4-6-5 اولویت های نسبی فاکتورهای SWOT 4-6-6 اولویت نهایی (کلی) فاکتورهای SWOT 4-6-7 درجه ی اهمیت فاکتورهای SWOT 4-6-8 تعیین اولویت نهایی گزینه های استراتژی 99 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 101 5-1 نتیجه گیری 102 5-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 105 مراجع106 مراجع فارسی 107 مراجع لاتین. 110 ضمائم و پیوست ها 116 چکیده: امروزه دانش یکی از مهمترین منابع سازمانی می باشد که مدیریت و بهره برداری صحیح از آن می تواند مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ایجاد کند.به منظور اطمینان از پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان، مسئله مهم در وهله ی نخست، انتخاب و ارزیابی راهبرد مدیریت دانش مطلوب است که باید بر مبنای چهارچوب متناسب بنا نهاده شود و غالبا می بایست تعداد زیادی از عوامل و معیارهای سازمانی را مد نظر قرار دهد. شناخت این عوامل می تواند به سازمان ها در طراحی، برنامه ریزی و پیاده سازی مدیریت دانش یاری دهد.انتخاب استراتژی برای مدیریت دانش، مستلزم شناسایی و تحلیل عوامل زیادی از سازمان است.در این پژوهش با کمک روش تحلیلی SWOT و BSC استراتژی های مدیریت دانش سازمان توسط مدیران و خبرگان شرکت سبلان تهویه تدوبن گردید.در نهایت برای حداکثر کردن تاثیر استراتژی ها، با بهره گرفتن از فرآیند تحلیل شبکه ای که از روش های تصمیم گیری چند معیاره(MCDM ) است برای اولویت بندی استراتژی ها استفاده گردید.در الگورتیم پیشنهادی مهمترین عوامل اثر گذار داخلی و خارجی سازمان از طریق پر کردن پرسشنامه توسط کارمندان سازمان شناخته می شود تا استراتژی های مدیریت دانش دقیق تر تدوین شوند. بر خلاف بسیاری از روش های تصمیم گیری چند معیاره که بر فرض استقلال معیارها و گزینه ها متکی هستند، فرآیند تحلیل شبکه ای می تواند از طریق تعاملی نظام یافته، با همه گونه وابستگی بین معیارها و گزینه ها، پاسخ هایی به مراتب بهتر و دقیق تر از سایر روش های تصمیم گیری چند معیاره عرضه کند و با توجه به برخورداری از این نوع مزیت، در این مقاله با تلفیق دو روش SWOT و ANP چهارچوب موثری به منظور کمک به شرکت سبلان تهویه که به دنبال ارزیابی و انتخاب دانش است توسعه داده شده است. ادامه مطلب