دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی
گرایش: بالینی
عنوان:
مقایسه جنسیتی ساختار دو مولفه ای استعداد بین دانش آموزان
تیزهوش و عادی پایه اول دبیرستان های استعدادهای درخشان و عادی شهر تهران
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر مهران فرهادی
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر احمدیان
جناب آقای دکتر کاظمی حقیقی
92-91
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول : کلیات پژوهش 2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مسأله. 4
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-4 اهداف پژوهش 6
1-5 پرسش پژوهش. 6
1-6 تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی. 7
1-7 تعریف عملیاتی متغییرها. 8
فصل دوم : پیشینه پژوهش. 9
2-1 مروری بر ادبیات هوش. 10
2-1-1تعریف هوش 10
2-1-2 نظریههای هوش 13
2-1-2-1 نظریههای عاملی هوش 13
2-1-2-2 نظریه دو عاملی چارلز اسپیرمن 13
2-1-2-3 نظریه چند عاملی ال. ثراندایک 14
2-1-2-4 نظریه استعدادهای اولیه عقلی (نظریه چند عاملی ترستون) 14
2-1-2-5 نظریه گیلفورد. 15
2-1-2-6 نظریه سلسله مراتبی ورنون 16
2-1-2-7 نظریه آر. بی. کتل. 16
2-1-3 نظریههای روانشناسان شناختی 17
2-1-3-1 نظریه رشد شناختی پیاژه 17
2-1-3-2 نظریه رشد شناختی کارول 17
2-1-3-3 نظریه تریارچیک و استرنبرگ. 18
2-1-3-4 نظریه گاردنر 20
2-2 تیزهوشی. 22
2-2-1 تعاریف تیزهوشی 23
2-2-2 تیزهوش به چه کسی گفته می شود ؟ 24
2-2-3 برخی از خصایص کلی کودکان تیزهوش. 25
2-2-4 نیازهای خاص کودکان تیزهوش. 26
2-3 مروری بر ادبیات استعداد. 28
2-3-1 استعداد. 28
2-3-2 تعریف استعداد. 29
2-3-3 مراحل تحول استعداد 29
2-3-4 ارکان استعداد. 30
2-3-5 تشخیص استعداد. 31
2-3-6 ضرورت توجه به استعداد در افراد 31
2-3-7 انواع استعدادها. 33
2-3-8 آموزش و پرورش، وسیله پرورش استعدادها 35
2-3-9 اهمیت استعداد در پیشرفت تحصیلی 36
2-3-10 ویژگیهای رایج کودکان با استعداد 38
2-3-11 استعداد و آموزش 39
2-3-12 استعداد و فیزیولوژی مغز 43
2-3-13 توانایی برای مهارتی خاص 44
14-3-2تایید والدین در شناسایی استعداد و علایق کودکان 47
2-3-15 رابطه هوش و استعداد 48
2-5 پیشینه تحقیق 50
2-6 پیشینه پژوهش:. 52
فصل سوم : روش پژوهش. 56
3-1 روش پژوهش. 57
3-2 جامعه آماری. 57
3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه 57
3-4 ابزار پژوهش. 58
3-5 روش گردآوری داده ها. 58
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادها. 59
فصل چهارم : نتایج پژوهش. 60
4-1 ویژگی های جمعیت شناختی 61