دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته ی روانشناسی بالینی(MA)
عنوان
مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و استعداد اعتیاد در دانشجویان دارای نشانه های کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) با دانشجویان عادی
استاد راهنما
جناب دکتر علی اکبر ارجمندنیا
استاد مشاور
جناب دکتر کیوان کاکابرائی
1392- 1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- موضوع پژوهش 5
1-3 – بیان مسئله 5
1-4 – ضرورت و اهمیت پژوهش 7
1-5- اهداف پژوهش 8
1-6- سئوالهای پژوهش 8
1-8- تعریف متغیر های پژوهش (به صورت مفهومی و عملیاتی): 9
1-8-1 راهبرد های تنظیم شناختی هیجان 9
1-8-2 استعداد اعتیاد 9
1-8-3 اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) بزرگسالان: 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 – مفهوم تنظیم هیجان 11
2-1-1 تعریف هیجانات 11
2- 1-2 تنظیم هیجان شناختی 14
2- 1-3 نه راهبرد متفاوت تنظیم شناختی هیجان 15
2-2- گرایش به اعتیاد 17
2-2-1 مفاهیم تاریخی سوء مصرف مواد و گرایش به اعتیاد 17
2- 2-2 سوء مصرف و علا ئم تشخیصی 25
2-2-3 نظریه های سبب شناسی 28
نظریه ژنتیکی 28
نظریه روان پویشی 28
نظریه های رفتاری و شناختی رفتاری 30
2-2-4 همه گیر شناسی سوء مصرف مواد 31
2-2-5 نشانه های سوء مصرف مواد 33
2-2-6 انواع مواد اعتیادآور 33
-کُند کننده ها 34
– محرک ها 37
– توهم زاها 38
2- 2-7 نظریه استعداد اعتیاد 40
2- 2-8 عوامل خطرساز اعتیاد 43
– عوامل خطرساز از نظر روانپزشکی 43
– عوامل خطرساز از نظر رفتاری 43
– عوامل خطرساز جمعیت شناختی 43
– عوامل خطرساز اجتماعی 44
2-3- اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) 46
2-3-1 اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) و علایم تشخیصی 46
2-3-2 ویژگی های تشخیصی 50
2-3-3 سبب شناسی اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی 52
عوامل ژنتیک 52
عوامل مربوط به رشد 52
آسیب مغزی 52
عوامل روانی / اجتماعی 53
2- 3-4 همه گیر شناسی اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) 53
2-4- رابطه بین متغیر ها 55
2-4-1 استعداد به اعتیاد و اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی ( ADHD ) 55
2-4-2 تنظیم شناختی هیجان و استعداد به اعتیاد 55
2-4-3 راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی ( ADHD ) 56
2-5- مروری بر تحقیقات انجام شده 56
فصل سوم :روش تحقیق
3-1 – روش پژوهش 77
3-2- جامعه آماری و روش نمونه گیری 77
3-3- ابزار پژوهش 77
3-3-1 پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی – کم توجهی بزرگسالان کانرز (CAARS-S:S): 77
3-3-2 پایایی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی – کم توجهی بزرگسالان کانرز 78
3-3-3 پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ): 80
3-3-4 بررسی پایایی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان 86
3-3-5 پرسشنامه پذیرش اعتیاد(AAS) و مقیاس استعدادالکل یا می بارگی مک اندرو MAC-R : 88
3-4- شیوه اجرا 92
3-5- تجزیه و تحلیل آماری 92
3-6- ملاحظات اخلاقی 92
فصل چهارم: یافته ها
4-1- توصیف داده ها 94
4-1-1 نمودار ها جهت نشان دادن نمرات دو گروه 95
4-2- تحلیل داده ها 99
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-3- محدودیت های تحقیق 107
5-4- پیشنهادات 108
منابع و مآخذ 110
منابع فارسی 110
منابع غیر فارسی 112
چکیده انگلیسی 115
پیوست ها 116
پیوست «الف » 116
پیوست «ب » 118
پیوست «ج» 119
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1 عوامل مخاطره آفرین در گرایش به سوء مصرف مواد 45
جدول 3-1 مقدار ضریب آلفای محاسبه شده 78
جدول 3-2 محاسبه ضریب آلفا با توجه به تک تک سوالات 79
جدول 3-3 شاخص های معناداری داده ها در اجرای اول 83
جدول 3- 4 ماتریس چرخشی برای 4 عامل تنظیم هیجان 84
جدول 3- 5 ضریب اعتبار و سوال های هر خرده مقیاس 85
جدول 3- 5 همبستگی خرده مؤلفه ها با نمره کل پرسشنامه 85
جدول 3-6 آزمون t برای مقایسه 4 مؤلفه و نمره کل تنظیم هیجان شناختی در دختران و پسران 86
جدول 3-7 مقدار ضریب آلفای محاسبه شده 86
جدول 3-8 محاسبه ضریب آلفا با توجه به تک تک سوالات 87
جدول 3-9 نتایج آزمون تی (t) گروه های مستقل 90
جدول 3-10 نتایج آماره های توصیفی برای سه مقیاس AAS ، APS ، MAC-R به تفکیک گروه 91
جدول 3-11 نتایج همسانی درونی (آلفا) و همبستگی بین سه مقیاس AAS، MAC-R، APS،221N- 92
جدول 4-1 آماره های توصیفی داده های گروه عادی 94
جدول 4-2 آماره های توصیفی داده های گروه مبتلایان به کمبود توجه/بیش فعالی 95
جدول 4-3 نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکراهه در متغیر تنظیم شناختی هیجان 99
جدول 4-4 نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکراهه در متغیر سرزنش خود و فاجعه سازی 99
جدول 4-5 نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکراهه در متغیر کنارآمدن و پذیرش 100
جدول 4-6 نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکراهه در متغیر مثبت اندیشی 100
جدول 4-7 نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکراهه در متغیر سرزنش دیگران 101
جدول 4-8 نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکراهه در متغیر گرایش به اعتیاد 101
جدول 4-9 بررسی رابطه مولفه های تنظیم شناختی هیجان و استعداد به اعتیاد در مبتلایان به بیش فعالی 102
فهرست نمودار ها
عنوان