شهریور ماه 1393
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 2
1-1-بیان مسئله 3
1-2-اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
1-3-هدفهای پژوهش. 8
1-4-سوالهای پژوهش. 8
1-5- تعریف مفاهیم مطرح شده در عنوان پژوهش و سوالهای پژوهش 8
1-5-1-تعاریف مفهومی . 8
1-5-2-تعاریف عملیاتی 9
1-6- روش اجرای پژوهش. 10
فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری 12
2-1-1-ارتباط خدا با انسان و انسان با خدا . 12
2-1-1-1-دیدگاه ادیان 12
2-1-1-2-اومانیسم انسان گرایی 13
2-1-1-3-دئیسم (خداشناسی طبیعی) 14
2-1-1-4-آته ایسم (الحاد) 16
2-1-1-5-ارتباط خدا با انسان و انسان با خدا در دین اسلام . 17
2-1-2-ارتباط با طبیعت 19
2-1-2-1-ارتباط با طبیعت در ادیان دیگر 19
2-1-2-2-آثار تاثیر اومانیسم بر روابط بین انسان با طبیعت. 20
2-1-2-3-ارتباط انسان با طبیعت در دین اسلام 21
2-1-3-ارتباط انسان با دیگران . 22
2-1-3-1-بررسی آراء اندیشمندان و مکاتب و نهضت های مختلف در خصوص ارتباط با دیگران 23
2-1-3-2-دیدگاه اسلام در مورد ارتباط انسان با دیگران 30
2-1-4-ارتباط انسان با خود . 32
2-1-4-1-دیدگاه اندیشمندان و مکاتب در مورد ارتباط انسان با خود . 32
2-1-4-2-دیدگاه دانشمندان اسلامی در مورد از خود بیگانگی. 34
2-1-4-3-دیدگاه قرآن در مورد روابط انسان با خود 35
2-2-چکیده پژوهشهای انجام یافته . 37
2-2-1-پژوهشهای انجام یافته در داخل از کشور 37
2-2-2-پژوهشهای انجام یافته در خارج از کشور 42
2-2-3-خلاصه و جمعبندی 44
فصل سوم: بررسی ارتباط خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن و بررسی ارتباط انسان با خدا از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن
3-1-ارتباط خداوند با انسان . 48
3-1-1-مبانی . 48
3-1-1-1-مبناء آفرینندگی . 48
3-1-1-2-مبنا مالکیت 50
3-1-1-3-مبنا ربوبیت 51
3-1-1-4-مبنا رحمانیت و رحمیت 53
3-1-1-5-مبنا امتحان کنندگی. 54
3-1-1-6-مبنا هدایتگری 57
3-1-1-7-دادگری. 59
3-1-2-نگاه ترکیبی 63
3-1-3-دلالتهای تربیتی 64
3-1-3-1-اصل رأفت و مهربانی مربی. 65
3-1-3-1-1- روش خیرخواهی 66
3-1-4-2-اصل امتحان (ابتلاء). 67
3-1-3-2-1-روش فراهم سازی شرایط مواجهه با امتحان . 68
3-1-3-3-اصل هدایتگری مربی 69
3-1-3-3-1-روش اصلاح مربی . 70
3-1-3-3-2-روش ارائه الگو 71
3-1-3-4-اصل تناسب تکلیف با وسع 72
3-1-3-4-1-روش عرضه تکالیف در سطح بالا 73
3-1-3-5-اصل عدم تبعیض 74
3-1-3-5-1-روش برتری بر اساس ملاک . 75
3-1-3-6-اصل عدالت در مجازات 76
3-1-3-6-1-روش مجازات به قدر خطا. 78
3-2-ارتباط انسان با خداوند از منظر قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن . 79
3-2-1-مبانی . 79
3-2-1-1-مبنا گرایش فطری انسان نسبت به خداوند . 79
3-2-1-2-مبنا مملوکیت انسان . 82
3-2-2-دلالتهای تربیتی 84
3-2-2-1-اصل احیاء و شکوفایی فطرت 84
3-2-2-1-1-روش بهرهوری از عقل و اندیشه . 85
3-2-2-1-2-روش بهرهمندی از تعالیم انبیاء الهی 86
3-2-2-2-اصل تن سپردن به مالکیت خدا . 88
3-2-2-2-1-روش عبادت 90
3-2-2-2-2- روش رویگردانی از عبودیت غیر خدا. 91
3-3-باهمنگری(بررسی ارتباط خداوند با انسان از منظر قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن) 94
3-4-با همنگری(بررسی ارتباط انسان با خداوند از منظر قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن). 96
فصل چهارم: بررسی ارتباط انسان با خود از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن
4-1-مبانی 100
4-1-1-مبناء توانایی جهت خودشناسی و خودسازی. 100
4-1-2-مبناء بازگشت نتایج اعمال به خود 102
4-1-3-مبناء خروج از اعتدال، ظلم به خود . 104
4-2-دلالتهای تربیتی . 107
4-2-1-اصل خودشناسی. 107
4-2-1-1-روش شناخت فطری. 108
4-2-1-2-روش شناخت عقلی 108
4-2-1-3-روش شناخت وحیانی. 109
4-2-2-اصل خودسازی 109
4-2-2-1-روش تفکر 110
4-2-2-2-روش مراقبه 111
4-2-3-اصل عاقبت اندیشی راجع به نتایج اعمال . 111
4-2-3-1-روش اعطای بینش 112
4-2-4-1-اصل اعتدال و احقاق حق. 114
4-2-4-1-1-روش کسب بصیرت و معرفت 115
4-3-باهمنگری 116
فصل پنجم: نحوه ارتباط پیامبران خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن
5-1-مبانی 119
5-1-1-مبنا رأفت و مهربانی . 119
5-1-2-مبنا هدایتگری . 121
5-1-3- مبنا تواضع پیامبران. 122
5-1-4- مبنا صبر و پایداری 124
5-1-5- مبنا هم زبانی 126
5-2- دلالت های تربیتی 127
5-2-1- اصل رأفت و مهربانی مربی. 127
5-2-2- اصل هدایت گری مربی. 127
5-2-3- اصل تواضع مربی 127
5-2-3-1- روش ابراز تواضع در مسیر و سلوک اجتماعی 129
5-2-4- اصل صبر و استقامت مربی 130
5-2-4-1- روش تغافل 131
5-2-5- اصل رعایت فهم مخاطب. 133
5-2-5-1- روش شناخت استعدادها و توانایی های متربی. 134
5-2-5-2- روش ارائه بر اساس ترتیب و تسلسل منطقی 134
5-3- با هم نگری. 136
فصل ششم: بررسی ارتباط انسان با دیگران از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن
6-1- مبانی 140
6-1-1- مبناء هویت جمعی. 140
6-2- دلالت های تربیتی 142
6-2-1- اصل سنت گزینی و سنت زدایی 142
6-2-1-1- روش سنجش سنتها بر اساس معیار اسلام. 145
6-2-2- اصل حفظ و ارتقای فردیت 146
6-2-2-1- روش زمینه سازی برای تاسی به مصداق های حفظ و ارتقای فردیت در تاریخ 148
6-2-2-2- روش ارائه بینش نسبت به ارزش های وجودی فردی آدمی. 150
6-2-3- اصل غلبه بر خودمحوری 151
6-2-3-1- اصل غلبه بر خودمحوری. 154
6-2-3-2- گفتگو با دیگران 155
6-3- با هم نگری. 156
فصل هفتم: بررسی ارتباط انسان با طبیعت از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن
7-1- مبانی 160
7-1-1- مبنا طبیعت نشانه ای برای تفکر انسان 160
7-1-2- مبنا طبیعت مسخر انسان 161
7-2- دلالت های تربیتی . 162
7-2-1- اصل تفکر در آیات الهی 163
7-2-1-1- روش تفکر و توجه به آیات الهی 164
7-2-2- اصل بهره وری صحیح. 165
7-2-2-2-1- روش ارتقای سطح بینش. 166
7-3- با هم نگری. 168
فصل هشتم: نتیجه گیری
8-1- نتیجه گیری. 171
8-1-1- ارتباط خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 171
8-1-2- ارتباط انسان با خدا از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 173
8-1-3- ارتباط انسان با خود از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 175
8-1-4- ارتباط پیامبران خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه میباشد؟ 176
8-1-5- ارتباط انسان با دیگران از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 178
8-1-6- ارتباط انسان با طبیعت از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 179
8-2- پیشنهاد کاربردی 180
8-3- پیشنهاد پژوهشی. 180
8-4- محدودیت ها. 181
منابع فارسی 182
منابع لاتین 192