عنوان :
ارزیابی مدیریت کلاسی از منظر توجه به مهارتهای اجتماعی در مدارس ابتدایی اشکنان در سال تحصیلی 94-1393
خرداد ماه 1394
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده .1
فصل اول : طرح تحقیق
- مقدمه 2
- بیان مسأله 4
- اهمیت و ضرورت تحقیق.6
- اهداف تحقیق9
1-4-1-هدف اصلی تحقیق9
1-4-2- اهداف ویژه تحقیق.9
- سؤالات تحقیق10
1-5-1- سؤال اصلی تحقیق10
1-5-2- سؤالات ویژه تحقیق10
- تعاریف عملیاتی تحقیق11
- تعریف عملیاتی تحقیق.12
فصل دوم : مبانی نظری و تجربی تحقیق
2-1- مقدمه .13
2-2- تعریف مدیریت 13
2-3- تعریف مدیریت کلاس14
2-4- اهمیت و ضرورت مدیریت و انضباط کلاس.15
2-5- عوامل مؤثر بر مدیریت کلاس .15
1- ویژگیهای شخصیتی معلم .15
- روش های تدریس .16
- فنون تدریس16
- تدبیر منفی .17
- کم و زیاد کردن تن صدا .17
- حرکتهای معلم .17
- تأکید روی بعضی از مفاهیم و کلمات .17
- اشارات معلم .17
- مکثهای به موقع و هدفمند .17
- تشویق و تمجید دانش آموزان .17
- نگاه های معنی دار 18
- ضربه زدن به میز و صندلی 18
- تدوین قوانین و مقررات کلاس 18
2-6- محیط کلاس درس 18
2-7- مؤلفه های مدیریت کلاس داری .19
2-8- معلم به عنوان مدیر کلاس درس 24
2-9- سنجش و آموزش مهارتهای اجتماعی .31
2-10- تعاریف مهارتهای اجتماعی 33
2-11- اهمیت مهارتهای اجتماعی 33
2-12- نمونه هایی از مهارتهای اجتماعی 34
2-13- سنجش مهارتهای اجتماعی 36
2-14- الگوی نارسایی مهارتهای اجتماعی 36
2-15- سنجش با مشاهده 38
2-16- گروه سنجی 38
2-17- رتبه بندی ها 39
2-18- درجه بندی ها 40
2-19- مصاحبه های رفتاری40
2-20- ایفای نقش رفتاری 40
2-21- آموزش مهارتهای اجتماعی .41
2-22-کسب مهارتهای اجتماعی 45
2-23- پرورش تواناییهای شناختی دانش آموزان 47
2-24- خود رهبری47
2-25- ایجاد زمینه برای رشد راهبردهای خود رهبری.47
2-26- پرورش و تقویت ویزگیهای مثبت اخلاقی 49
2-27- پرورش روحیه حق محوری .49
2-28- خود مدیریتی .50
2-29- خود مدیریتی رفتاری .51
2-30- ادارک از خود 52
2-31- احترام به خود 53
2-32- احترام به خود ناشی از سازمان 53
2-33- خودکامیابی .55
2-34- الگوی معرفت پذیری اجتماعی از خود مدیریتی 55
2-35- تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سبک هویت و ابراز وجود دانش آموزان .55
2-36- اثرات یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی .57
2-37- توانایی در مدیریت 58
2-38- اثرات مدیریت مشارکتی .60
2-39- آثار و مزایای مشارکت و مدیریت مشارکتی 63
2-40- پیشینهی تحقیق.64
2-40-1- پیشینهی داخلی .64
2-40-2-پیشینهی خارجی .68
2-41- جمع بندی 73
2-42- مدل نظری پژوهش .74
2-43- بررسی محیط پژوهش 77
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 84
3-2- روش تحقیق.84
3-2-1- نوع روش تحقیق.85
3-3- جامعه آماری 85
3-4- نمونه رو روش نمونه گیری86
3-5- روش گردآوری دادههای تحقیق.86
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق89
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1- مقدمه 90
4-2- اطلاعات جمعیت شناختی تحقیق.91
4-3- بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده زا ازمون گولموگروف اسمیرنوف94
4-4- بررسی سؤالات تحقیق95
4-5- مقایسه میانگین رتبه مؤلفه ها با بهره گرفتن از آزمون فریدمن 114
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه .115
5-2- بررسی سؤالات تحقیق115
5-3- نتیجه گیری123
5-4- پیشنهادات115
5-4-1- پیشنهادات کاربردی 115
5-4-2- پیشنهادت پژوهشی .126
5-6- محدودیتهای تحقیق127
منابع و مأخذ 128
منابع فارسی .128
منابع لاتین.135
پرسشنامه.145
چکیده انگلیسی .149
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-1- ارتباط مؤلفههای تحقیق (سؤالات تحقیقاتی ) و سؤالات پرسشنامه.12
جدول 2-1- عوامل تعیین کننده احترام به خود ناشی از سازمان و نتایج آن53
جدول 3- 1- جامعه آماری.86
جدول 3-2- روش نمره دهی به مقیاس لیکرت در پرسشنامهی تحقیق.87
جدول 3-2- بررسی روایی پرسشنامه با تحلیل عاملی.88
جدول3-3- نتایج آزمون آلفای کرونباخ.89
جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس جنسیت91
جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات92
جدول 4-3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سابقه تدریس93
جدول شماره 4-4- نتایج آزمون نرمال بودن داده های تحقیق.94
جدول 4-5- نتایج توصیفی مربوط به میزانتوجه به مهارتهای کلامی در فرایند مدیریت کلاسی.95
جدول 4-6- دیدگاه معلمان در مورد مهارتهای کلامی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن تحصیلات96
جدول 4-7- دیدگاه معلمان در مورد مهارتهای کلامی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن سابقه96
جدول 4-8- نتایج توصیفی مربوط به میزانتوجه به مهارت برقراری ارتباط در فرایند مدیریت .97
جدول 4-9- دیدگاه معلمان در مورد مهارت برقراری ارتباط در مدیریت کلاسی با احتساب تحصیلات98
جدول 4-10- دیدگاه معلمان در مورد مهارت برقراری ارتباط در مدیریت کلاسی با احتساب سابقه98
جدول 4-11- نتایج توصیفی مربوط به میزانتوجه به مهارتهای احساسی در فرایند مدیریت کلاسی.100
جدول 4-12- دیدگاه معلمان درمورد مهارتهای کلامی درمدیریت کلاسی با در نظر گرفتن تحصیلات.101
جدول 4-13- دیدگاه معلمان در مورد مهارتهای کلامی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن سابقه.101
جدول 4-14- نتایج توصیفی توجه به مهارت خود مدیریتی در فرایند مدیریت کلاسی.102
جدول 4-15-دیدگاه معلمان در مورد خودمدیریتی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن تحصیلات103
جدول 4-16- دیدگاه معلمان مهارت خودمدیریتی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن سابقه103
جدول 4-17- مربوط به میزانتوجه به مهارتهای تحصیلی در فرایند مدیریت کلاسی104
جدول 4-18-دیدگاه معلمان در مورد مهارت تحصیلی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن تحصیلات105
جدول 4-19- دیدگاه معلمان مهارتهای تحصیلی در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن سابقه.105
جدول 4-20- نتایج توصیفی مربوط به میزانتوجه به مهارت ابراز وجود در فرایند مدیریت کلاسی106
جدول 4-21- دیدگاه معلمان مهارت ابراز وجود در مدیریت کلاسی با در نظر گرفتن تحصیلات107