در کاهش نشانگان اضطرابی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
مقدمه: یکی از ویژگیهای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، سوگیری توجهی آنها نسبت به محرکهای تهدیدکننده است و این سوگیری یکی از مکانیزمهای مهمی است که تصور میشود باعث حفظ اضطراب اجتماعی میشود (بوگلز و مانسل، 2004؛ راپی و هیمبرگ، 1997). بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی تکنیک آموزش توجه مبتنی بر الگوی dot-probe در کاهش نشانه های اضطرابی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بوده است.
روش: نمونه پژوهش حاضر بر اساس روش در دسترس مبتنی بر هدف ،بر اساس “پرسشنامه هراس اجتماعی” (SPIN) و مصاحبه بالینی مبتنی بر DSM – IV، از جامعه آماری برگزیده شدند پس از تایید اختلال اضطراب اجتماعی شرکت کنندگان ، نهایتا 23 نفر از افراد بطور تصادفی در سه گروه آزمایش، پلاسیبو و کنترل جایگزین شدند و ابزارهای مرتبط با ترس از ارزیابی منفی و ترس از تعامل اجتماعی را در مراحل پیش و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش تکنیک آموزش توجه را دریافت کرد، گروه پلاسیبو ، مواجهه صرف و گروه کنترل در انتظار ماند.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد که تکنیک آموزش توجه بطور کلی و نیز در مقایسه با مواجهه صرف باعث بهبود سوگیری توجهی افراد به سمت محرکهای تهدیدکننده میشود. همچنین این تکنیک، باعث بهبود مولفههای ترس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش نسبت به پلاسیبو، ترس از تعامل اجتماعی و اضطراب سخنرانی در گروه آزمایش نسبت به دو گروه دیگر شد؛ اما در اجتناب از تعامل اجتماعی تفاوت معناداری بین سه گروه ایجاد نکرد.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان میدهد که تکنیک آموزش توجه در شرایط محدود و با رعایت شرایط بالینی ، می تواند سوگیری توجهی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را به همراه برخی نشانه های افراد مبتلا بهبود بخشد.
کلیدواژهها: اضطراب اجتماعی، آموزش توجه، الگوی dot-probe ، تعامل اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1: مقدمه 2
1-2: بیان مسأله 4
1-3: ضرورتهای نظری و عملی پژوهش 11
1-4: اهداف پژوهش 13
1-5: فرضیه های پژوهش 14
1-6: تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش 15
1-6-1)اختلال اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Disorder): 15
1-6-2) برنامه آموزش توجه (ATT): 15
1-6-3) سوگیری توجه (Attention Bias): 16
1-6-4) ترس از ارزیابی منفی 16
1-6-5) ترس از تعامل اجتماعی 16
1-6-6) اجتناب از تعامل اجتماعی 17
1-6-7) اضطراب سخنرانی: 17
فصل دوم: مروری بر پیشینههای نظری و عملی پژوهش 19
2-1: مقدمه 20
2-2: اختلالات اضطرابی 20
2-3: طبقه بندی اختلالات اضطرابی 21
2-4: اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) 22
2-5: ملاکهای تشخیصی اضطراب اجتماعی در DSM – IV– TR 22
2-6: ملاکهای تشخیصی اضطراب اجتماعی در ICD-10 23
2-7: شیوع 24
2-8: سیر و پیشآگهی 25
2-9: اختلالات همراه 25
2-10: تشخیص افتراقی 27
2-11: انواع فرعی تشخیصی 29
2-11-1: تعاریف DSM. 29
2-11-2: تفاوتهای بین انواع فرعی تشخیصی 31
2-12: جنبه های شخصیتی در بیماران مبتلا به اختلال هراس 35
2-13: ابعاد هراس اجتماعی 37
2-14: علتشناسی اضطراب اجتماعی 52
2-14-1: دیدگاه روان پویشی 53
2-14-2: عوامل رفتاری 54
2-14-3: عوامل عصب ـ شیمیایی 55
2-14-4: عوامل شناختی 57
2-14-5: آسیبشناسی شناختی هراس اجتماعی 59
2-15: مدلهای شناختی رفتاری 60
2-15-1: دو مدل منسجم شناختی رفتاری در اختلال هراس اجتماعی 60
2-15-2: مدل بازداری رفتاری 62
2-15-3: مدل کمبود مهارت های اجتماعی 63
2-16: درمان های هراس اجتماعی 64
2-16-1: درمان های رفتاری 65
2-16-2: درمان های شناختی و رفتاری 68
2-16-3: سایکودینامیک وروان درمانی میان فردی 72
2-17: تکنیک آموزش توجه (ATT) 75
2-17-1: پیشینه پژوهشی ATT 77
2-18: نتیجهگیری 79
فصل سوم: فرایند روششناختی پژوهش 81
3-1: مقدمه 82
3-2: نوع تحقیق 82
3-3: آزمودنیها 83
3-3-1: جامعه آماری 83
3-3-2: شیوه نمونه گیری 83
3-3-3: ملاکهای شمول و عدم شمول: 84
3-4: ابزارهای گردآوری اطلاعات 84
3-4-1:پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) 84
3-4-2: مصاحبه تشخیصی مبتنی بر SCID-I (فرست و همکاران، 1996؛ 1389) 85
3-4-3: مقیاس اضطراب اجتماعی لیبوویتز (LSAS) 86
3-4-4: فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE) (لیری، 1983) 87
3-4-5: مقیاس ادراک از عملکرد سخنرانی (PSP) 87
3-4-6: تکلیف تشخیص کاوشگر (probe discrimination task) 88
3-5: شیوه انجام تحقیق 88
3-6: شیوه تحلیل داده ها 90
فصل چهارم: نتایج پژوهش 82
4-1: مقدمه 92
4-2: نتایج مربوط به مرحله اول تحقیق: 92