برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
مطالعه حاضر، برآن بود متغیرهای رشدی و هیجانی تاثیرگذار بر شایستگی قضاوت اخلاقی را مورد بررسی قرار دهد. روش این تحقیق ، جزوتحقیقات غیر آزمایشی است که درآن سعی می شود روابط علی از طریق غیرآزمایشی آزمون گردد و نمونه تحقیق شامل 652 دانش آموز پسر و دختر پایه سوم دبیرستان های استان اردبیل است. در این پژوهش ، شایستگی قضاوت اخلاقی به عنوان توانایی استدلال شناختی به طور منطقی وکاربرد اصول اخلاقی در موقعیت ها معنی می شود. متغیرهای رشدی پژوهش عبارتند از الگوهای ناکارآمدی خانواده، زندگی معنوی، منابع اقتدار اخلاقی. متغیرهای هیجانی عبارتند از: همدلی ، شرم و احساس گناه. فرض بر این است که متغیرهای رشدی، رشد هیجانی اخلاق فردی را تسهیل می کند. همچنین هیجانات اخلاقی ، شایستگی قضاوت اخلاقی را پیش بینی می کند. این روابط فرضی در مدل معادلات ساختاری، مورد آزمون قرار گرفت که تلاش اولیه درپی بود تا بین متغیرهای رشد ی ، هیجانی و شایستگی اخلاقی پیوند ایجاد کند. همچنین مدل حاضر برآن بود پیوندی بین جهت گیری یادگیری اجتماعی و ساختار گرایی شناختی ایجاد کند. در نهایت مدل حاضر می کوشد روند رشدی را در پیش بینی قضاوت اخلاقی مطرح کند. تحلیل نتایج شامل مراحل زیر بود:1) تحلیل عامل اکتشافی 2) برنامه آماری لیزرل و برازش مدل. مدل معادلات ساختاری برازش کلی ضعیفی را برای کل داده ها نشان داد، با وجود این، برازش مدل اندازه گیری برحسب بارگیری عاملی و مدل ساختاری، روابط امید بخشی در بین سازه ها به دست آورد. لازم به ذکر است که تفاوتهای بین دو جنس در ارتباط با متغیر های مدل مشاهده شد، یعنی اینکه دخترها در برخی متغیرها نمرات بالایی بدست آوردند، ولی تفاوت معناداری بدست نیامد .هچنین در ارتباط با تعامل بین جهت گیری یادگیری اجتماعی و ساختارگرایی شناختی، نتایج امیدوارکننده ای بدست نیامد. در هر صورت مطالعه حاضر در ارتباط با نقش نظریه ها و تعمیم چارچوب مدل معادلات ساختاری برای پژوهش های چند سازه ای در مرتبط با موضوعات اخلاقی، می تواند سودمند باشد .
واژه های کلیدی: شایستگی اخلاقی، متغیرهای رشدی ، متغیرهای هیجانی ، جنسیت
” فهرست مطالب“
عنوان...صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه. 1
بیان مساله:. 5
اهداف پژوهش. 10
سوالات پژوهش. 10
اهمیت و ضرورت پژوهش. 11
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. 12
تعریف مفهومی. 12
تعریف عملیاتی. 13
فصل دوم: پیشینه نظری وادبیات پژوهشی
دیدگاه های فلسفی اخلاق. 21
رویکرد های جامعه شناختی نسبت به اخلاق. 22
نظریه های روان شناختی اخلاق. 23
نظریه شناختی ویگوتسگی و اخلاق. 36
بازسازی داربست. 37
نقش داربست در رویکرد رشدی – شناختی برای آموزش اخلاقی. 39
نظریه شخصیتی لیفتون از منش اخلاقی. 40
متغیرهای پژوهش. 41
خانواده وکارکرد آن. 41
نقش هیجان در رشد اخلاقی. 46
هیجان شرم وگناه. 48
نظر برخی روان شناسان در درباره شرم و گناه. 49
پدیدار شناسی شرم و گناه. 50
تفاوت شرم و گناه. 50
موقعیت هایی که تداعی کننده شرم و گناه هستند 52
اندازه گیری هیجانات خود- آگاهی. 53
همبسته ها و تفاوت های جنسیتی شرم و گناه. 54
همدلی. 55
منابع اقتدار اخلاقی. 56
تمایز قدرت و اقتدار. 56
جنسیت و استدلال اخلاقی. 58
نظریه گیلیگان در باره جهت گیری های اخلاقی. 60
متغیرفرهنگ و رشد اخلاقی. 62
مطالعات تفاوت های جنسیتی در رشد اخلاقی. 65
مدلها و اخلاق. 68
نمونه هایی از پژوهش های مدل معادلات ساختاری درباره رشد اخلاقی 70
جمع بندی پیشینه پژوهش. 72
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
روش پژوهش. 75
جامعه و نمونه. 76
روش گردآوری داده ها. 77
ابزارهای جمع آوری اطلاعات. 77
مقیاس باورها ودرگیری معنوی 78
پایایی. 79
روایی. 79
الف) تحلیل عاملی اکتشافی:. 79
ب )تحلیل عاملی تاییدی. 81
مقیاس منابع اقتدار اخلاقی. 82
پایایی. 83
روایی. 83
الف) تحلیل عاملی اکتشافی. 83
ب )تحلیل عاملی تاییدی. 86
پرسشنامه خود گزارشی خانواده. 87
پایایی. 88
روایی. 88
الف) تحلیل عاملی اکتشافی. 88
ب) تحلیل عاملی تاییدی. 90
شاخص واکنش بین فردی. 91
پایایی. 92
روایی . 92
الف) تحلیل عاملی اکتشافی. 93
ب) تحلیل عاملی تاییدی. 95
آزمون قضاوت اخلاقی. 97
پایایی. 98
روایی . 98
تحلیل عاملی اکتشافی. 98