واحد کرمانشاه
دانشکده تحصیلات تکمیلی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ( M.A )
عنوان :
بررسی تأثیر اعتماد مصرف کننده به وفاداری نگرش و نیت خرید در بازارهای الکترونیکی (B2C) اعتماد واسطه در مقابل اعتماد فروشنده
استاد راهنما :
دکتر فرشید نمامیان
شهریور 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فصل اول
کلیات پژوهش
1 – مقدمه
تکنولوژی اطلاعات به سرعت در حال تغییر جهان از شکلی است که ما آن را می شناسیم این تغییرات که در اواخر قرن بیستم آغاز شد در آغاز قرن بیست و یکم با شتاب بیشتری خود را نشان می دهد. زیرا بشر همواره به دنبال دستیابی به نوآوری هایی بوده که تحولات عظیمی را در بر داشته است. یکی از این نوآوریهای بسیار حیاتی بکارگیری شبکه های رایانه ای ودر نهایت اینترنت در امور تجاری و بازرگانی است اینترنت و تجارت الکترونیک اصطلاحاتی هستند که امروزه بسیار به کار برده می شوند سرعت گسترش این تکنولوژی به حدی است که تمام جوانب زندگی روزمره بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. به همین دلیل اگر کسی مهارت کافی در استفاده از این تکنولوژی را نداشته باشد مانند فردی بی سواد در ایجاد ارتباط با دیگران دچار مشکل خواهد شد .)جاروسکی ،2001: (66به همین دلیل می توان گفت امروزه موفقیت هر شرکت به سازگار بودنش با محیط بستگی دارد. مشتریان، آب حیات شرکت ها هستند و لذا درک رفتار آن ها، اهمیت حیاتی دارد. راز بقای شرکت ها در این است که تولیدات خودشان را با نیازهای مصرف کنندگان منطبق کنند و متناسب با تغییرات محیط پویا و متغیر واکنش فعال داشته باشند. تجارت الکترونیکی یکی از مهم ترین مباحث امروزی است که مورد توجه سازمان ها، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. قلمرو تجارت الکترونیکی بسیار گسترده است و عملیات مختلفی از قبیل، خرید در خانه ،بانکداری خانگی، خرید سهام، انجام دادن ، مناقصات، همکاری کردن و دیگر خدمات را دربرمی گیرد. تجارت الکترونیکی انواعی دارد که مهم ترین آن ها شامل :شرکت به شرکت B2B و شرکت با مشتری B2Cاست(توربن،2005:23)که موضوع این پژوهش است
. مهم ترین ویژگی های تجارت شرکت به مشتری این است که قابلیت ایجاد روابط مستقیم با مصرف کننده را دارد و می تواند بدون واسطه، رابطه مستقیم با افراد ایجاد کند و در این حالت، نقش توزیع کننده و دلال لغو می شود و مشتری به طور مستقیم از خود شرکت خرید می کند .عامل اصلی موفقیت تجارت شرکت به مشتری به رفتار مصرف کننده مربوط است(توربن،200563:)در بازار اینترنتی، نسبت به بازار سنتی، این چالش وجود دارد که سازمان تجاری با رقبای بیش تری مواجه است و وفاداری مشتریان کمتر است . لذا در تجارت الکترونیکی، جذب، کسب اعتماد، رضایت و حفظ مشتریان برای سازمان تجاری مسأله ای مهم و دشوار است. اعتماد مصرف کننده به فروشنده از اساسی ترین عوامل موفقیت فروشندگان در تجارت الکترونیک است و می تواند بر میزان وفاداری و خرید مشتریان تاثیر گذار باشد مشتریان جهت غلبه بر ریسکهای موجود و اعتماد به تراکنشهای تجارت الکترونیک ،خواهان ارزیابی اطلاعات مرتبط با آن هستند در دنیای سنتی ،اعتماد مشتری اغلب با تعامل مستقیم فرد با سازمان و نماینده فروش آن ایجاد می شود ،نحوه ایجاد چنین اعتمادی نسبت به سازمانهای الکترونیکی تحت وب در پاره ای از ابهام قرار دارد در این شرایط پر ریسک ،فروشندگان ،به دنبال اثبات قابل اعتماد بودن خود هستند .تا بتوانند مشتریان وفادار را برای سازمانها و بنگاههای خود جلب کنند زیرا در دنیای پر از رقابت امروز جلب مشتریان وفادار می تواند یک مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب شود. در این پژوهش به بررسی تاثیر اعتماد مصرف کننده بر وفاداری نگرش و نیت خرید در بازارهای الکترونیکی پرداخته می شود.
2 – بیان مسأله
اینترنت عرصه نوینی را برای نشر, تبادل ومعاملات و مبادلات فراروی بشر قرار داده است که از بسیاری جهات یک انقلاب عمیق محسوب می شود. انقلاب بدان مفهوم که به تدریج بنیادهای اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و سیاسی را دگرگون می کند. در آینده ای نه چندان دور حجم عمده مبادلات علمی, آموزشی, اقتصادی,توریسم و بسیاری از فعالیتهای جوامع منحصرا” از طریق اینترنت انجام خواهد گرفت در یک جمله می توان چنین ادعا کرد که همه راه ها به اینترنت ختم می شود (بارات و همکارانش2002)
با توجه به نقطه آغاز و پایان مبادله چهار نوع گوناگون تجارت الکترونیک را به شرح زیر بیان کردند ریپورت و (جاروسکی2001)