برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه انگیزش تحصیلی وسازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دردانشآموزان پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه در سال تحصیلی 93-1392 بود. در ذیل این هدف، 5 فرضیه تنظیم و مورد آزمون قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل همه دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان ابرکوه در سال تحصیلی 93-1392 بود که با توجه به اطلاعات کسب شده از دفتر طرح و برنامه ریزی اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه 744 نفر بودند. بر اساس جدول مورگان و کرجسی از این جامعه آماری، تعداد241 نفر (123 دختر و 118 پسر)، از طریق روش نمونه گیری خوشهای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی متغیر انگیزش تحصیلی ترجمه فارسی مقیاس انگیزش تحصیلی AMS، برای سازگاری اجتماعی پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (زیر مقیاس سازگاری اجتماعی) و برای سنجش متغیر عملکرد تحصیلی، از معدل پایان سال دوم متوسطه دانش آموزان استفاده شد. یافته های این تحقیق رابطه معناداری بین متغیر انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی نشان نداد. در سطح ریز مقیاسها نیز رابطه قابل توجهی دیده نشد. بر اساس نتایج، هیچ تفاوت معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر از رشتههای مختلف تحصیلی در مقیاسهای مختلف انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی وجود نداشت. همچنین میان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر و مشغول به تحصیل در رشتههای ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی تفاوت معنیداری دیده نشد. از میان متغیرهای پیشبین، تنها انگیزه درونی توان پیش بینی عملکرد تحصیلی را داشت. بنابراین هیچ یک از فرضیات این تحقیق تأیید نشد. در پایان تبیینهای احتمالی نتایج مورد بحث قرار گرفت و بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاداتی ارائه و محدودیتهای تحقیق بیان شد.
کلمات کلیدی: انگیزش تحصیلی، سازگاری اجتماعی، عملکرد تحصیلی، دوره تحصیلی متوسطه، دبیرستان، ابرکوه
فهرست مطالب
فهرست مطالب صفحه
فصل اول: طرح کلی پژوهش 1
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مسأله:. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش: 5
1-4- متغیرهای اساسی پژوهش 6
1-5- اهداف پژوهش. 7
1-5-1- هدف کلی. 7
1-5-2- اهداف جزیی تحقیق 7
1-6- فرضیات پژوهش. 7
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش. 13
مقدمه. 14
2-1- مبانی نظری و پیشینه پژوهش. 14
2-1-1- انگیزش. 14
2-1-1-1- انواع انگیزه. 17
2-1-1-2- بی انگیزگی. 24
2-1-1-3- نظریه های عمده درتوضیح انگیزش. 22
2-1-1-4- نظریه های رفتاری انگیزش. 27
2-1-1-5- نظریه های شناختی انگیزش. 33
2-1-2- سازگاری اجتماعی. 37
2-1-2-1-مؤلفه های سازگاری اجتماعی. 41
2-1-2-2-پایه های نظریه سازگاری اجتماعی . 49
2-2- پیشینه پژوهشی 49
2-2-1- تحقیقات انجام شده در خارج کشور 61
2-2-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 60
فصل سوم: روش پژوهش 69
3-1- روش پژوهش. 69
3-2- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 70
3-2-1- جامعه آماری. 70
3-2-2- نمونه و روش نمونه گیری. 70
3-3- ابزارهای پژوهش 71
3-3-1- پرسشنامه انگیزش تحصیلی. 71
3-3-2 – پرسشنامه سازگاری اجتماعی 72
3-4- نحوه اجرای پرسشنامه و جمع آوری داده ها 80
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها. 74
فصل چهارم: یافته های تحقیق 75
مقدمه 76
4-1- یافته های توصیفی 76
2-2- یافته های استنباطی 84
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری. 97
5-1- بحث و نتیجه گیری یافته های تحقیق 98
5-2- پیشنهادهای پژوهشی. 102
5-2-1- پیشنهادات اجرایی 102
5-2-2- پیشنهادات پژوهشی 102
5-3- محدودیت های پژوهش. 102
فهرست منابع 105
پیوست ها. 118
مقدمه:
انگیزهها[1] نیروهای محرکی هستند که در موجود زنده، حالتی از نشاط و فعالیت را بر میانگیزند.انگیزهها عامل بروز رفتار هستند و او را به سوی هدف یا هدفهای مشخصی راهنمایی می کنند. آنها، وظایف ضروری و مهمی برای موجود زنده انجام می دهند. انگیزش به معنای وسیع و تحت عنوان علت یا چرایی رفتار،تمامی روانشناسی را در بر میگیرد(خداپناهی، 1385: 19).
انگیزه پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از انگیزههای روانی است. انسان خواهان پیشرفت و ترقی در تمام ابعاد زندگی میباشد، یکی از این پیشرفتها که خود نیز می تواند زمینهساز پیشرفتهای دیگر باشد پیشرفت تحصیلی به عنوان ملاک ارزیابی و گزینش افراد در مراحل مختلف شغل و رشته تحصیلی میباشد. از مهمترین عواملی که می تواند در یادگیری توأم با موفقیت یادگیرنده نقش داشته باشد، انگیزه پیشرفت تحصیلی است. دانش آموزان با باورهای انگیزشی مثبت، همچون حفظ اهداف درونی برای یادگیری و نیاز به پیشرفت تحصیلی بالا، بیشتر از دانش آموزان دارای باورهای انگیزشی پایین در پردازش عمیق، بسط و سازماندهی تکالیف، درگیر میشوند. انگیزش درونی یکی از تعیینکننده های گرایش به مطالعه و یادگیری است و ترس از شکست در افراد با انگیزه درونی پایین، دیده شده است ( قربانی، 1386: 1). سازگاری اجتماعی یک سازه کلان است که دسته ای از