برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تمایزیافتگی خود با تیپهای شخصیتی A، B در خانوادهی افراد مبتلا به بیماری ام.اس و مقایسه آن با افراد عادی در سطح شهر مشهد انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل دو گروه نمونه است. نمونهی اول شامل کلیهی افرادی است که در شهر مشهد به هنگام اجرای تحقیق (سال 1393) سکونت داشته و یکی از اعضای خانوادهی آنها اعم از همسر، پدر، مادر، خواهر، برادر و یا فرزندشان به بیماری ام.اس مبتلا میباشد و نمونهی دوم شامل افراد نرمالی که هیچ بیمار ام.اسی در اطرافیان خود ندارند. آزمونها بر روی 190 نفر (95 نفر در هر نمونه) اجرا گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامهی تمایزیافتگی اسکورن و فریدلندر (2004) که شامل 46 ماده است و پرسشنامهی تیپ شخصیتی فریدمن و روزنمن که 25 ماده دارد. بعد از جمعآوری دادههای موردنیاز، این داده ها با به کار بردن روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، واریانس چندمتغیره و آزمون یومن ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین تمایزیافتگی بالا و تیپ شخصیتی B، و همچنین رابطه معناداری بین تمایزیافتگی پایین و تیپ شخصیتی A، وجود دارد. امّا در بررسی تمایزیافتگی دو گروه (گروه نرمال و خانوادهی افراد مبتلا به ام.اس.)،تفاوت معناداری یافت نشد. نتایج حاکی از آن است که فاکتورهایی علاوه بر بیماری یک عضو خانواده نیاز است تا سیستم خانواده را به سمت از دست دادن تمایزیافتگی خود هدایت کند و فشارهای دیگر نیز میتوانند تأثیر مشابهی بر عملکرد خانواده داشته باشند.
کلید واژهها: تمایزیافتگی خود، تیپهای شخصیتی A,B، مولتیپل اسکلروزیس (ام.اس)
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه پژوهش
بیان مسئله. 1
ضرورت و اهمیت تحقیق 3
اهداف تحقیق 5
هدف کلی. 5
اهداف ویژه 5
فرضیههای اصلی. 5
فرضیههای فرعی 6
تعاریف نظری و عملی متغیرهای پژوهش 6
فصل دوم: پیشینه پژوهش
خانواده و بیماری مزمن. 12
دیدگاه سیستمی در خانواده درمانی. 15
نظریه سیستمی بوئن 17
مفاهیم کلیدی نظریه بوئن 18
تمایزیافتگی. 18
مقیاس نظری تمایزیافتگی بوئن. 19
ابعاد تمایزیافتگی خود 19
تمایزیافتگی خود در رویکرد ساختنگر 19
مرزهای خانواده. 20
تعریف تیپ شخصیتی. 19
نظریه های تیپشناسی 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه بقراط و جالینوس 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه فروید(رویکرد روانکاوی) 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه اسکینر و واتسون (رویکرد رفتاری) 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه بندورا و راتر (رویکرد یادگیری اجتماعی). 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه آلپورت و کتل و آیزنگ (رویکرد تحلیل عاملی). 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه مازلو و راجرز (رویکرد انسان گرایانه) 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه رویکرد شناختی. 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه رویکرد حیطهی محیط 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه یونگ. 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه آدلر 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه جان هالند. 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه کارن هورنای 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه راستان و ویولا. 19
تیپهای شخصیتی شانزده گانهی مایرز- بریگز. 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه دیل تای. 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه رانک 19
تیپهای شخصیتی از دیدگاه اسپرانگر. 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه اگزیستانسیالیست 20
تیپهای شخصیتی از دیدگاه اریک فروم 20
تیپهای شخصیتی A، B. 19
تاریخچهی بیماری ام.اس 19
مولتیپل اسکلروزیس. 20
فرایند خود ایمنی در ام.اس 19
علائم و نشانه های ام.اس. 20
ادبیات و پیشینه 20
بحث و نتیجهگیری. 19
فصل سوم: روش پژوهش
طرح پژوهش. 44
شرکتکنندگان (جامعه و نمونهی آماری). 44
ابزار پژوهش 45
پرسشنامهی تمایزیافتگی اسکورن و فریدلندر 45
روش نمرهگذاری پرسشنامهی تمایزیافتگی خود 45
پرسشنامهی تیپ شخصیتی فریدمن و روزنمن. 46
روش نمرهگذاری پرسشنامهی تیپ شخصیتی. 47
روش اجرای پژوهش. 48
روش تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش 48
معیار ورود 49
معیار خروج. 49
معیارهای اخلاقی. 49
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
آمار توصیفی. 51
آمار استنباطی. 55
بررسی مفروضههای آماری. 55
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
بحث و نتیجهگیری. 61
فرضیه های اصلی 61
فرضیه های فرعی 64
جمعبندی نهایی 67
محدودیتها 68
پیشنهادها. 68
پیشنهادهای پژوهشی. 68
پیشنهادهای کاربردی 69
منابع فارسی. 70
منابع لاتین. 74
پیوست 1: پرسشنامهی تیپهای شخصیتی . 77
پیوست 2: پرسشنامهی تمایزیافتگی خود. 79