برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با عملکردشغلی سرپرستان خط اول شرکت تولیدی لاستیک دنا به حجم 435 نفر میباشندکه نمونه آماری شامل 200 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد . طرح تحقیق از نوع همبستگی بود . ابزار اندازه گیری عبارت بود از پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون ،پرسشنامه هوش هیجانی بار_ان و پرسشنامه مهارت های ارتباطی کوئین دام . اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد ارزیابی قرار گرفت. در سطح توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیر های پژوهش و در سطح استنباطی از آزمون معنیداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد . تحلیل داده ها نشان داد که هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با عملکردشغلی در سطح یک درصد ( p<0/01) رابطهمستقیم معنیدار دارند. از طرفی شدت رابطه هوش هیجانی با عملکردشغلی از شدت رابطه مهارت های ارتباطی با عملکردشغلی بیشتر است. همچنین در بین ابعاد هوش هیجانی ابعاد حل مساله، شادمانی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، خوش بینی، احترام به خود، مسئولیت پذیری، وهمدلی باعملکرد شغلی رابطۀ مستقیم معناداری در سطح یک درصد (p<0/01) وجود داردکه بالاترین همبستگی را روابط بین فردی با عملکرد شغلی دارد. از طرفی در بین ابعاد مهارتهای ارتباطی تنها بینش نسبت به فرآیند ارتباط با عملکرد شغلی رابطۀ مستقیم معناداری در سطح یک درصد (p<0/01) دارد.
کلید واژگان : هوش هیجانی ، مهارت های ارتباطی ، عملکرد شغلی .
فهرست
فصل اول : کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه. 2
2-1 بیان مسئله 4
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش. 6
4-1 اهداف پژوهش. 8
1-4-1 هدف کلی. 8
2-4-1 اهداف جزیی 8
5-1 فرضیه های پژوهش. 9
6-1 تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و متغیرها 10
1-6-1 مفهوم عملکرد شغلی. 10
2-6-1 تعریف عملیاتی عملکرد شغلی. 12
3-6- 1 مفهوم هوش هیجانی. 12
4-6-1 تعریف عملیاتی هوش هیجانی 16
5-6-1 مفهوم مهارتهای ارتباطی 16
6-6-1 تعریف عملیاتی مهارتهای ارتباطی 50
7-6-1 سرپرست خط اول. 20
8-6-1 شرکت تولیدی لاستیک دنا. 22
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق 25
1-2 مبانی نظری. 26
1-1-2 عملکرد شغلی. 26
2-1-2 نظریه های عملکرد شغلی. 31
3-1-2 هوش هیجانی 32
4-1-2 نظریه هوش هیجانی 37
5-1-2 مهارت های ارتباطی. 47
6-1-2 نظریه مهارت های ارتباطی. 64
2-2 پیشینه پژوهش. 70
1-2-2 پژوهش های داخل کشور. 70
2-2-2 پژوهش های خارج کشور. 72
فصل سوم : فرایند پژوهش. 75
1-3 روش پژوهش و گرد آوری اطلاعات 76
2-3 جامعه آماری 76
3-3 نمونه و روش نمونه گیری. 76
4-3 ابزار پژوهش .77
1-4-3 پرسشنامه عملکرد شغلی 77
2-4-3 پرسشنامه مهارتهای ارتباطی. 78
3-4-3 پرسشنامه هوش هیجانی. 79
5-3 روش های تجزیه و تحلیل داده ها. .80
فصل چهارم : یافته های پژوهشی .81
1-4 یافته های توصیفی .82
1-1-4 متغیرهای جمعیت شناختی. 82
2-1-4 متغیرهای مورد مطالعه. .83
2-4 یافته های استنباطی. .84
1-2-4 فرضیه اصلی 84
2-2-4 فرضیه جزیی1 . .84
3-2-4 فرضیه جزیی 2 .85
4-2-4 فرضیه جزیی 3 . 85
5-2-4 فرضیه جزیی 4 86
6-2-4 فرضیه جزیی 5 . 87
فصل پنچم : بحث و نتیجه گیری. .89
1-5 بحث و نتیجه گیری. .90
2-5 پیشنهادات 95
1-2-5 پیشنهادهای پژوهشی. 95
2-2-5 پیشنهادات کاربردی. 95
3-5 محدودیتهای پژوهش. 96
منابع 97
فهرست جداول
1-4 میانگین وانحراف معیار متغیرهای تحقیق. 83
2-4 میانگین و انحراف معیار ابعاد هوش هیجانی 83
3-4 میانگین و انحراف معیار ابعاد مهارتهای ارتباطی 83
4-4 ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه 84
5-4 ماتریس همبستگی ابعاد هوش هیجانی و عملکرد شغلی 84
6-4 ماتریس همبستگی ابعاد مهارتهای ارتباطی و عملکرد شغلی 85
7-4 نتایج تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی از روی هوش هیجانی ومهارتهای ارتباطی به شیوه همزمان 86
8-4 نتایج تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی از روی ابعاد هوش هیجانی گام اول 86
جدول 9-4- نتایج تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی از روی ابعاد مهارتهای ارتباطی به شیوه همزمان 87
1-1 مقدمه
سازمان های امروزی به راحتی کالا ها و مواد اولیه مورد نیاز خود را از سایر سازمان ها و کشورهای دیگر تامین می کنند و تنها منبعی که به سهولت در شکل ایده آل آن قابل مبادله نیست نیروی انسانی است به طوری که میتوان گفت مهمترین سرمایه رقابتی یک کشور نیروی انسانی کارآمد وبا استاندارد است) عباسی ، 1392 ) .
یکی از مواردی که در مورد نیروی انسانی هر سازمان با اهمیت بوده و مدیران سعی در ارزیابی و بهبود آن دارند عملکرد شغلی افراد است . لذا در سالهای اخیر نسبت به بررسی عوامل تاثیر گذار بر این متغیر مهم ، تحقیقات مهمی صورت گرفته است .
عملکرد فرد در یک سازمان به نوع شخصیت او و نقش سازمانی که به عهده دارد و نیز به موفقیت و شرایط سازمانی بستگی دارد . این شرایط به عنوان محیط‚ فرهنگ ‚احساس ‚ مهارت های ارتباطی ‚ توانمند سازی ‚ عملکرد شغلی مورد مطالعه وتوجه قرار گرفته است . این سازه ها به کیفیت درونی سازمانی ( همان طور که از حاصل ادراکات کارکنان از جنبه های عینی ومحسوس سازمان است ) در پشتکار وتعهد و وجدان کاری فرد تاثیر مثبت