برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده . 1
فصل نخست: کلیات پژوهش
مقدمه .2
بیان مسئله 4
اهمیت پژوهش. .9
اهداف پژوهش. .11
فرضیه ها 11
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها . 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی
مقدمه 15
مبانی نظری تعهد سازمانی. 15
مبانی نظری دلبستگی شغلی. 35
مبانی نظری ویژگی های شخصیت. 50
تحقیقات پیشین .68
جمع بندی. 77
فصل سوم ( روش پژوهش )
طرح کلی تحقیق79
جامعه آماری.79
نمونه و روش نمونه گیری.64
ابزارهای اندازه گیری81
پرسشنامه تعهد سازمانی .81
پرسشنامه دلبستگی شغلی .82
پرسشنامه ویژگی های شخصیت. .83
روش اجرای پژوهش. .84
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 85
ملاحظات اخلاقی پژوهش. 85
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها
یافته های توصیفی 87
بررسی فرضیه های پژوهش 89
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه. .97
بحث و نتیجه گیری .97
نتیجه گیری. .107
محدودیت های پژوهش 108
پیشنهادهای پژوهش. .109
منابع. 110
پیوست ها. .120
فهرست جداول
جدول شماره 3-1: جامعه آماری پژوهش بر حسب جنسیت. 79
جدول شماره 3-2: ترکیب جنسیتی گروه شرکت کنندگان در پژوهش .80
جدول 3-3: ترکیب گروه شرکت کنندگان در پژوهش برحسب میزان تحصیلات .80
جدول4-1: اطلاعات مربوط به ابعاد ویژگی های شخصیت .87
جدول4-2: اطلاعات مربوط تعهد سازمانی کارکنان .88
جدول4-3: اطلاعات مربوط به دلبستگی شغلی کارکنان .88
جدول 4-4: ضریب همبستگی درونی بین ابعاد ویژگی های شخصیت با تعهد سازمانی 89
جدول4-5: ماتریس همبستگی بین ویژگی های شخصیتی و دلبستگی شغلی. 90
جدول4-6: ماتریس همبستگی بین ویژگی های شخصیتی و تعهد سازمانی .91
جدول4-7- نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد شخصیت بر تعهد سازمانی به شیوه گام به گام. .92
جدول4-8: ماتریس همبستگی بین ویژگی های شخصیتی و دلبستگی شغلی. 93
جدول4-9- نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد شخصیت بر دلبستگی شغلی به شیوه گام به گام. .94
رابطه بین ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی
در بین کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران
به وسیله: محمد صیاد
چکیده
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی می باشد که با هدف کلی تبیین رابطه بین ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی دربین کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران به اجرا درآمده است. تعداد 249 نفر از کارمندان و مدیران جامعه مذکور(700 نفر)، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، به پرسشنامه های تعهد سازمانی موادی، استیرز و پورتر (1974)، دلبستگی شغلی ادوارد زوکیلپاتریک (1984) و فرم کوتاه ویژگی های شخصیت نئو (1985) پاسخ دادند. داده های حاصل از این پژوهش با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی (همبستگی پیرسون) و استنباطی(رگرسیون خطی ساده) در قالب نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و یافته ها نشان داد: 1- بین ابعاد عصبیت، پذیرش و سازگاری با تعهد سازمانی رابطه ی معنی داری ندارند. ولی بین ابعاد برون گرایی و وظیفه شناسی با تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. 2- بین عصبیت و پذیرش با دلبستگی شغلی رابطه ی معناداری وجود ندارد. اما بین دیگر ویژگی های شخصیت(برون گرایی، سازگاری و وظیفه شناسی) با دلبستگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد. 3- ابعاد برون گرایی و وظیفه شناسی شخصیت، پیش بینی کننده ی مثبت و معنادار تعهد سازمانی کارکنان می باشند و قادرند 11 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیش بینی نمایند. 4- ابعاد سازگاری، برون گرایی و وظیفه شناسی شخصیت پیش بینی کننده ی مثبت و معنادار دلبستگی شغلی کارکنان می باشند و قادرند 11 درصد از واریانس دلبستگی شغلی را پیش بینی نمایند.
1- با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود که سازمان ها به منظور در خدمت گرفتن نیروهای متعهد و دلبسته، قبل از استخدام از آن ها آزمون های شخصیتی بگیرند.
2- پیشنهاد می گردد که کار گروهی با عنوان راهکارهای افزایش تعهد و دلبستگی شغلی تشکیل تا با آسیب شناسی، نقاط ضعف را به قوت و تهدیدات به فرصت تبدیل گردد.
3- توجه بیشتر به خصوصیات شخصیتی از جمله ابعاد سازگاری، برون گرایی و وظیفه شناسی در زمینه انتصاب کارکنان.
کلمات کلیدی: ویژگی های شخصیتی، تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی
مقدمه:
سازمانهای عصر حاضر با نگاه راهبردی به منابع انسانی آن را به عنوان دارایی هوشمند و ارزشمند در نظر دارند و بیش از پیش به تعهد و دلبستگی کارکنان توجه دارند. در جامعه امروز تعهد کارکنان و ارتقاء سازمانی به صورت یکی از مهم ترین اهداف سازمان و کارکنان آن در آمده است. و از آنجا که بین اقدام های مدیریت منابع انسانی و ویژگی های شخصیتی کارکنان رابطه مستقیمی وجود دارد، از این رو، حیات دوباره بخشیدن به کارکنان، از راه توجه به خصیصه های شخصیتی آنها، کلید موفقیت هر سازمان بشمار میرود (بزاز جزایری و پرداختچی، 1388).
کارکنان در جامعه سازمانی امروزی، سرمایه اصلی سازمان محسوب می شوند که رفتار آنان در بعد فردی متاثر از عوامل چهارگانه نگرش1، ویژگی های شخصیت2، ادراک3 و یادگیری4 مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد، که آگاهی از نگرش کارکنان در جهت شناخت آنها در راستای پیشبرد اهداف و ارتقاء سازمان امری ضروری محسوب می شود(رابینز5، 2005).
از آنجائیکه نگرش های شغلی مى توانند به عنوان یکى از عوامل اثر گذار در شکل دهى به رفتارهای شغلی عمل کنند، تحقیقات