برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
هدف ازاین پژوهش بررسی سبک های مدیریت کلاس درس و رابطه آن با خود ارزشیابی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش عبارت از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی درسال 93-1392 هستند که تعداد آنها 2189 بوده است. با بهره گرفتن از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای، نمونه ای با حجم 309 نفر انتخاب ومورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها دراین پژوهش، دو پرسشنامه محقق ساخته سنجش سبک های مدیریت کلاس و خودارزشیابی دانشجویان بود که روایی آن ها با استناد به نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن ها نیز با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ، برای دو پرسشنامه سنجش سبک های مدیریت کلاس و خودارزشیابی دانشجویان به ترتیب 78% و 85% به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی شامل جداول، نمودارها، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و آزمون آمار استنباطی کولموگروف اسمیرنف، آزمون t تک گروهی، آزمون فریدمن، آزمون تحلیل واریانس دوطرفه، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت غیرمداخلهای کم بوده است، میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت مداخلهای زیاد بوده است و میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت تعاملی کم بوده است. همچنین نتایج نشان داد بین سبک مدیریت غیرمداخلهای و تعاملی با خودارزشیابی دانشجویان، رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. و اما بین سبک مدیریت مداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان، رابطه معناداری وجود ندارد. |
واژههای کلیدی: مدیریت کلاس، خود ارزشیابی، سبک مدیریت مداخلهای، سبک مدیریت غیرمداخلهای، سبک تعاملی |
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه 3
1-1- بیان مسأله 4
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-3- اهداف پژوهش 6
1-3-1- هدف اصلی 6
1-3-2- اهداف ویژه 6
1-4- سوالات و فرضیههای پژوهش 6
1-5- تعریف مفهومی و عملیاتی 7
1-5-1- مدیریت کلاس: 7
1-5-2- سبک مدیریت غیرمداخلهای: 7
1-5-3- سبک مدیریت مداخلهای: 7
1-5-4- سبک مدیریت تعاملی: 7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه 11
2-1- تأملی بر ماهیت و تعاریف مدیریت کلاس درس 11
2-2- اهمیت و ضرورت مدیریت کلاس درس 13
2-3- سبکهای مدیریت کلاس 14
2-3-1- سبک مداخلهای2: 15
2-3-2- سبک تعاملی1: 16
2-3-3- سبک غیر مداخلهای1: 17
2-4- عوامل مؤثر در مدیریت کلاس 18
2-4-1- دانش معلم 19
2-4-2- ویژگیهای شخصیتی 19
2-4-3- روش تدریس 20
2-4-3-1- روش خبره، متخصص یا کارشناس1 21
2-4-3-2- روش آمرانه2 21
2-4-3-3- مدل فردی3 22
2-4-3-4- روش تسهیل کننده1 22
2-4-3-5- روش تفویضی2 22
2-5- سبک مدیریت کلاس و ارزشیابی 23
2-6- تاریخچه ارزشیابی آموزشی 23
2-7- تعریف ارزشیابی 24
2-8- ضرورت ارزشیابی در آموزش دانشگاهی 25
2-9- ماهیت و تعاریف خودارزشیابی 27
2-10- اهمیت خود ارزشیابی 29
2-11- نقش خودارزشیابی در فرایند یادگیری 30
2-12- پیشینه پژوهش 31
2-12-1- پژوهشهای داخلی 31
2-12-2- پژوهشهای خارجی 33
2-13- نتیجهگیری 34
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه 39
3-1) روش پژوهش 39
3-2) جامعه آماری 39
3-3) حجم نمونه و روش نمونه گیری 40
3-4) ابزار گردآوری داده ها 40
3-5) روائی و پایائی ابزار گردآوری دادهها 41
3-6) روش تجزیه و تحلیل دادهها 41
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 45
4-1- یافتههای توصیفی 45
4-1-1- توزیع افراد نمونه بر حسب دوره تحصیلی 45
4-1-2- توزیع افراد نمونه بر حسب رشته تحصیلی 46
4-1-3- توزیع افراد نمونه بر حسب سال تحصیل 47
4-2- تجزیه و تحلیل سؤالات و فرضیههای پژوهش 48
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 نتایج 59
5-2 پیشنهادها 62