برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق 2
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 8
1-4 اهداف تحقیق 8
1-5 سوالات تحقیق 9
1-5 فرضیه های تحقیق 9
1-7 تعریف متغیرها 10
1-7-1 پنج عامل بزرگ شخصیت. 10
1-7-2 سبک های دلبستگی 10
1-7-3 وابستگی به اینترنت. 11
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش. 12
2-1 ادبیات نظری تحقیق 13
2-1-1 نظریه های مرتبط با شخصیت. 13
2-1-1-1 خصوصیات شخصیت. 14
2-1-1-2 مطالعه شخصیت. 14
2-1-1-3 رویکردهای شخصیت. 15
2-1-1-3-1 رویکرد روان تحلیلگری 16
2-1-1-3-2 رویکرد نو روان تحلیلگری 17
2-1-1-3-3 رویکرد عمر. 17
2-1-1-3-4 رویکرد پدیدارشناختی 18
2-1-1-3-5 رویکرد شناختی 19
2-1-1-3-6 رویکرد رفتاری 20
2-1-1-3-7 رویکرد یادگیری اجتماعی 20
2-1-1-3-8 رویکرد حیطه محدود 21
2-1-1-3-9 رویکرد صفات و تحلیل عاملی 21
2-1-1-4 الگوهای پنج عاملی شخصیت. 23
2-1-1-4-1 روان رنجورخویی 26
2-1-1-4-2 برون گرایی 26
2-1-1-4-3 انعطاف پذیری (آزاداندیشی) 27
2-1-1-4-4 همسازی (دلپذیری، خوشایندی) 27
2-1-1-4-5 مسئولیت پذیری (وظیفه شناسی، با وجدان بودن) 28
2-1-2 نظریه های مرتبط با وابستگی به اینترنت. 29
2-1-2-1 پیدایش و همه گیر شناسی اینترنت در جهان. 31
2-1-2-2 ورود و همه گیر شناسی اینترنت در ایران. 33
2-1-2-3 تعریف های مختلف از وابستگی به اینترنت. 35
2-1-2-4 انواع وابستگی به اینترنت. 37
2-1-2-4-1 وابستگی به روابط جنسی مجازی 37
2-1-2-4-2 وابستگی به روابط مجازی 37
2-1-2-4-3 وابستگی به خرید، تجارت و مزایده 38
2-1-2-4-4 وابستگی به جست و جو و ذخیره اطلاعات. 38
2-1-2-4-5 وابستگی به کامپیوتر (بازی های کامپیوتری و یا برنامه نویسی علوم کامپیوتر) 38
2-1-2-4-6 عمده ترین فعالیت های درون خطی 39
2-1-2-4-7 تأثیر جنسیت در کاربرد اینترنت. 42
2-1-2-4-8 موقعیت اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی و وابستگی به اینترنت. 43
2-1-2-4-9 نظارت والدین 43
2-1-2-4-10علائم و نشانه های وابستگی به اینترنت. 44
2-1-2-4-11 پیامدهای وابستگی به اینترنت. 57
2-1-3 نظریه های مرتبط با سبک های دلبستگی 61
2-1-3-1 دلبستگی چیست. 61
2-1-3-2 ویژگیهای دلبستگی 61
2-1-3-3 ارزیابی «وضعیت عجیب» آینزوُرث. 62
2-1-3-4 دلبستگی بزرگسالان و کیفیت ارتباط زوجینی براساس مشاهده تعاملات آن ها 62
2-1-3-5 دلبستگی در طول زندگی 66
2-1-3-6 دلبستگی مطمئن 67
2-1-3-7 دلبستگی دوسوگرا 68
2-1-3-8 دلبستگی اجتنابی 69
2-1-3-9 دلبستگی سازمان نیافته. 70
2-2 پیشینه پژوهش. 71
2-2-1 پیشینه پژوهش های خارجی 71
2-2-2 پیشینه پژوهش های داخلی 76
فصل سوم: روش تحقیق 78
3-1 مقدمه. 78
3-2روش تحقیق 78
3-3 جامعه آماری، نمونه گیری 78
3-4 ابزار گردآوری دادهها 79
3-5 روش های تجزیه و تحلیل آماری 81
فصل چهارم: یافته های تحقیق 82
4-1 مقدمه. 83
4-2 یافته های توصیفی 83
4-3 یافته های استنباطی 96
فصل پنجم: نتایج تحقیق 100
5-1- مقدمه. 101
5-2- بحث و نتیجه گیری 102
5-3- محدودیت ها 107
5-4- پیشنهادات. 107
منابع و مآخذ. 108
منابع فارسی 108
منابع لاتین 112
چکیده
در سراسر کره ی زمین اینترنت در حال تبدیل شدن به جزئی از زندگی روزمره مردم است. اینترنت در ابتدا به عنوان ابزاری برای تسهیل ارتباطات و تحقیقات در بین نهادهای علمی و نظامی به وجود آمد. اما استفاده ای که امروزه برخی از افراد از آن می کنند، مشکل عمده ای را برای سلامت روانی جامعه ایجاد کرده است. وابستگی به اینترنت می تواند در اثر عوامل درون فردی و برون فردی رخ دهد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه عوامل شخصیتی و سبک های دلبستگی در فرد با وابستگی به اینترنت است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه تهران می باشد که در حجم نمونه 100 نفر با روش نمونه گیری تصادفی اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه وابستگی به اینترنت یانگ، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا و پرسشنامه سبک های دلبستگی هزن و شیور می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هرچه وابستگی به اینترنت افزایش یابد، میزان اجتناب و دو سو گرابودن افراد افزایش مییابد ولی با سبک ایمن همبستگی معناداری ندارد. همچنین وابستگی به اینترنت از میان پنج عامل شخصیت تنها با مسئولیت پذیری افراد رابطه ای معکوس دارد و با عامل روان نژندی، برون گرایی، دلپذیر بودن و انعطاف پذیری همبستگی معناداری ندارد.
کلیدواژه ها:
وابستگی به اینترنت، سبک های دلبستگی، پنج عامل شخصیت، دانشجویان دانشگاه تهران
1-1 مقدمه
ارتباط یکی از مهمترین نیازهای فطری انسان است و از اساسی ترین مواردی است که توجه بشر را به خود جلب کرده است و بزرگترین اختراعات نیز در این حوزه بوده است. پیدایش زبان، خط، چاپ، رادیو و تلویزیون و مهمتر از همه اینترنت به عنوان قویترین ابزار ارتباطی عصر حاضر همه حاصل نیاز بشر به ارتباط می باشند. آیین اینترنت، نوعی شیوه زندگی را طلب می کند که در آن ارتباط هیچ گاه قطع نمیشود (برتون،1382). بشر مدتهاست که از طریق خیالپردازی، دیدن فیلم و مطالعه خاطرات با محیطهای مجازی آشناست. رایانه تأثیر چشمگیری بر زندگی بشر نداشت و اکنون می رود تا آدمی را هر چه بیشتر در خود غرق کند. پیشرفت های پی در پی علوم رایانه محیط های مجازی را انعطاف پذیرتر، پیچیده تر و به محیط های واقعی شبیه تر کرده است. این دنیای مجازی که در واقع زاییده فن آوری و پیشرفت های علوم انفورماتیک میباشد پدیده ی جدیدی است که با توجه به فراگیری آن لازم است جنبه های مختلف و پیامدهای حاصل از گسترش کاربرد آن، به دقت بررسی شده و مورد توجه قرار گیرد.
در سراسر کره ی زمین اینترنت در حال تبدیل شدن به جزئی از زندگی روزمره مردم است و هر نوآوری که با تمامی مردم وابسته و همبسته گردد، اثرات روانشناختی و جامعه شناختی گوناگونی بر آنها اعمال می کند (امیدوار و صارمی، 1389). جذابیت این محیط ها تأثیرات زیادی بر رفتار آدمی دارد تا حدی که ممکن است آدمی به تدریج بیشتر در محیط هایی زندگی کند که خالق آنها برنامه نویسان رایانه ای هستند؛ مثلاً بازی های رایانه ای فرد را به دنیای جدیدی وارد می کنند که عناصر آن اگرچه همه مجازی اند ولی به تدریج قادرند جای عناصر واقعی دنیای واقعی را بگیرند، به طوری که شخص، بودن در این فضای مجازی را ارضا کننده تر از دنیای واقعی بیابد (دوران و دیگران،1392 ).
در آغاز واژه “اختلال اعتیاد به اینترنت ” یا[1] را روان تحلیل گری به نام گلدبرگ[2] (1996) مطرح کرد. این اختلال با عناوینی متفاوت از قبیل “وابستگی رفتاری به اینترنت “، “استفاده مرضی از اینترنت”، “استفاده مشکل زا از اینترنت”، “استفاده بیش از حد از اینترنت” و “سوء استفاده از اینترنت”. مطرح میشود. عناوین وابستگی به اینترنت و اعتیاد اینترنتی بیش از سایر عناوین به کار می روند.
بدون شک زمان معاصر تفاوت های زیادی به خصوص از لحاظ کیفی نسبت به دو یا سه دهه پیش دارد زیرا با پیشرفت فن آوری، رایانه ها به تدریج در حال وارد شدن به همه ابعاد زندگی اعم از روابط شخصی، کار، مطالعه، تفریح و فعالیت های اجتماعی شده اند. سرعت و عمق این رسوخ و نفوذ در زندگی انسان ها بخصوص بعد از ارائه بازی های اینترنتی و نیز فراگیر شدن استفاده از اینترنت بیشتر شده است و لذا در بررسی تأثیرات رایانه ها عمدتاً دو کاربرد عمده آنها یعنی بازی های رایانه ای و اینترنت مورد توجه قرار می گیرند (طارمی،1390).
ناگفته پیداست که این رشد و گسترش کاربرد اینترنت فواید و اهمیت غیر قابل انکاری دارد، چندان که در دوران حاضر، نقش و اهمیت اینترنت چنان اساسی است که بدون آن تصور برنامه ریزی، توسعه و بهره وری در زمینه های مختلف فرهنگی،