برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری با مدیریت زمان در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد در حال تحصیل در دانشگاه شهید باهنرکرمان بودند که 3457 نفر را تشکیل دادند. ابتدا از تعداد 11 دانشکده (11 خوشه)، 7 دانشکده ( 7 خوشه)، به شکل تصادفی ساده ( قرعه کشی ) انتخاب شد و بعد از هر دانشکده نیز به شکل تصادفی یک گرایش انتخاب شد و تمام دانشجویان آن گرایش شامل 102 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای گزینش شدند. آزمودنی ها دو پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (1999) و پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تسر (1991) را تکمیل کردند. هر دو پرسشنامه از نظر روایی مورد تأیید اساتید مجرب قرار گرفته است و از نظر پایایی نیز برای پرسشنامه سبک یادگیری به روش آلفای کرونباخ 81/. و برای پرسشنامه مدیریت زمان 85/. بدست آمده است. داده ها به وسیله تحلیل وایانس چند متغیره، آزمون لوین و آزمون دی سامرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای یادگیری با مدیریت زمان در میان دانشجویان کارشناسی ارشد رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین سبکهای یادگیری و مدیریت زمان به تفکیک متغیرهای جمعیت شناسی سن، جنسیت و گرایش تحصیلی نیز تفاوت معناداری را نشان ندادند، فقط دانشجویان ریاضی نسبت به دانشجویان صنایع از نظر مدیریت زمان وضعیت مطلوبتری دارند.
کلید واژه: سبک یادگیری، مدیریت زمان، یادگیری، سبک شناختی، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه
وفهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق | ||
1 | مقدمه | |
2 | 1 -1. بیان مسأله | |
3 | 1 -2. ضرورت و اهمیت تحقیق | |
4 | 1 -3. اهداف تحقیق 1-3-1. اهداف کلی
1-3-2. اهداف جزئی |
|
5 | 1-4. سوالهای تحقیق | |
6 | 1-5. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها | |
فصل دوم: پیشینه تحقیق | ||
10 | مقدمه | |
11 | 2-1. مبانی نظری سبک یادگیری | |
11 | 2-1-1. مفهوم یادگیری | |
13 | 2-1-2. عوامل مؤثر بر یادگیری | |
14 | 2-1-3. مفهوم سبک یادگیری | |
19 | 2-1-4. نظریه کاری | |
22 | 2-1-5. تفاوت سبک یادگیری و سبک شناختی | |
24 | 2-1-6. انواع سبکهای یادگیری | |
2425
25 |
2-1-6-1. سبک شناختی 2-1-6-2. سبک عاطفی
ط 2-1-6-3. سبک فیزیولوژیک |
|
26 | 2-1-7. مدلهای ارائه شده در رابطه با سبکهای یادگیری | |
27 | 2 -1-7-1. مدل سبکهای یادگیری دیوید کلب | |
31 | 2-1-7-2. سبک یادگیری فلمینگ و میلس | |
32 | 2 -1-7-3. مدل سبک یادگیری فلدر و سیلورمن | |
33 | 2-1-7-4. مدل سبکهای یادگیری وارک | |
35 | 2-1-7-5. سبکهای یادگیری هانی و مامفورد | |
37 | 2-1-7-6. سبکهای یادگیری وابسته به و نابسته به زمینه | |
39 | 2-1-7-7. مدل سبکهای یادگیری تکانشی و تأملی | |
40 | 2-1-7-8. مدل سبکهای یادگیری دان ودان | |
41 | 2-1-7-9. مدل سبکهای یادگیری گرگورک | |
42 | 2-1-7-10. سبک یادگیری گراشا – ریچمن | |
44 | 2-1-7-11. سبک یادگیری مک کارتی | |
45 | 2-1-7-12. مدل ماتیز | |
47 | 2-2. پیشینه نظری مدیریت زمان | |
47 | 2-2-1. مفهوم زمان | |
49 | 2-2-2. مفهوم مدیریت زمان | |
55 | 2-2-3. فرآیند مدیریت زمان | |
56 | 2-2-4. منافع مدیریت زمان | |
56 | 2-3. مروری بر تحقیقات انجام شده | |
57 | 2-3-1. تحقیقات انجام شده در داخل ایران در مورد سبک یادگیری | |
60 | 2-3-2. تحقیقات انجام شده در داخل ایران در مورد مدیریت زمان | |
61 | 2-3-3. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران در مورد سبک یادگیری | |
6264
65 |
2-3-4. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران در مورد مدیریت زمانجمع بندی فصل دوم
مدل مفهومی تحقیق ی |
|
66 | فصل سوم: روش تحقیق | |
66 | مقدمه | |
66 | 3-1. نوع تحقیق | |
66 | 3-2. جامعه آماری | |
68 | 3-3. روش نمونه گیری و حجم نمونه | |
6868
69 |
3-4. ابزار جمع آوری اطلاعات و روایی و پایایی آن 3-4-1. پرسشنامه سبک یادگیری
3-4-2. پرسشنامه مدیریت زمان |
|
69 | 3-5. روش جمعآوری اطلاعات | |
70 | 3-6. روشهای تجزیه و تحلیل آماری | |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها | ||
71 | مقدمه | |
71 | 4-1. توصیف شاخصهای جمعیت شناختی پاسخگویان 4-1-1. بررسی آزمودنیها به تفکیک جنسیت.
4-1-2. بررسی آزمودنیها به تفکیک سن. 4-1-3. بررسی آزمودنیها به تفکیک گرایش تحصیلی. |
|
74 | 4-2. تحلیل یافتهها با بهره گرفتن از آمار استنباطی | |
75 | 4-2-1. سؤال اول: آیا بین مدیریت زمان و سبک یادگیری رابطه معنیداری وجود دارد؟ | |
77 | 4-2-2. سؤال دوم: آیا بین سبک یادگیری به تفکیک گرایش تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد . | |
78 | 4-2-3. سؤال سوم: آیا بین سبک یادگیری دانشجویان به تفکیک سن آنها تفاوت معناداری وجود دارد ؟ | |
78 | 4-2-4. سؤال چهارم: آیا بین سبک یادگیری دانشجویان به تفکیک جنسیت آنها تفاوت معناداری وجود دارد ؟ | |
79 | 4-2-5. سؤال پنجم: آیا بین مدیریت زمان به تفکیک سن، جنسیت، گرایش تفاوت معنیداری وجود دارد ؟ز | |
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری | ||
80 | مقدمه | |
81 | 5-1. بحث و نتیجهگیری | |
83 | 5-2. پیشنهادهای تحقیق | |
83 | 5-3. محدودیتهای تحقیق | |
84 | منابع فارسی | |
95 | منابع لاتین | |
102 | پیوستها |
مقدمه
هر برنامهریز درسی، محتوایی که طراحی مینماید به منظور تحقق یادگیری اثربخش است. برای آنکه یادگیری در فراگیران در حداقل زمان ممکن و با کیفیت صورت گیرد، بایستی منطبق با تفاوتهای فردی آنها باشد. اگر در گذشته، یادگیری را تنها متأثر از هوش و عوامل ارثی میدانستند، امروزه علاوه بر آنها، عوامل دیگری از قبیل سبک یادگیری و مدیریت زمان نیز تأثیرگذار میدانند.
افراد در فضای آموزشی با سبکهای متنوع یادگیری حضور دارند که