ص۱۷).
۱ – 4 – ۲ عوامل بازدارنده
تعریف نظری: آنکه یا آنچه کسی را از امری بازدارد (لغتنامه دهخدا،۱۳۶۵، ذیل «بازدارنده»)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود از عوامل بازدارنده، عوامل و موانعی هستند که باعث میشوند تا کاربران کتابخانههای عمومی، کمتر به کتابخانه مراجعه کنند.
۱ – 4 – ۳ عوامل پیش برنده
تعریف نظری: پیش بردن حرفی یا کاری، به مقصود و هدف رسانیدن آن، کامیاب شدن، مسجّل ساختن (لغتنامه دهخدا،۱۳۶۵، ذیل «پیش بردن»)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از عوامل پیش برنده، عواملی هستند که باعث میشوند تا کاربران بیشتر به کتابخانههای عمومی مراجعه کنند.
1 – 5 اهداف کلی و جزئی پژوهش
۱ – 5 – ۱ هدف کلی
شناسایی میزان تأثیر عوامل پیشبرنده و بازدارنده در استفاده از کتابخانههای عمومی.
۱ – 5 – ۲ اهداف جزئی
شناسایی میزان تأثیر شرایط اقتصادی در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر سطح خدماتی کتابخانههای عمومی، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر نهادهای تربیتی مانند دانشگاه و مدرسه، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر تخصص و حرفه کتابداران در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر دوری و نزدیکی کتابخانه، در مراجعه و یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر موقعیت مکانی کتابخانههای عمومی، در مراجعه یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر نحوه مدیریت کتابخانه در مراجعه یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
شناسایی میزان تأثیر خانواده، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
1 – 6 سؤالات پژوهش
آیا بین شرایط اقتصادی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین سطح خدمات ارائهشده توسط کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین نهادهای تربیتی، مانند دانشگاه و مدرسه با مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین دوری و نزدیکی کاربران به کتابخانههای عمومی و مراجعه به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین موقعیت مکانی کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین نحوه مدیریت کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین خانواده (به عنوان عاملی جهت تشویق افراد) و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا بین میزان آگاهی کتابداران و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
1 – 7 فرضیههای پژوهش
شرایط اقتصادی خوب مردم با توجه به سطح تحصیلات آنها، به عنوان عاملی جهت حضور هرچه بیشتر مردم در کتابخانههای عمومی محسوب میشود.
میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس جنسیت، به صورت معنیداری متفاوت است.
میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سطح تحصیلات، به صورت معنیداری متفاوت است.
میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سطح درآمد، به صورت معنیداری متفاوت است.
میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سن کاربران، به صورت معنیداری متفاوت است.
[1]. kobal
[2] .jue
[3] .demaagd
1 .mandel
[5] .IFLA/UNESCO Guidelines for Development
تعداد صفحه :190
قیمت :37500 تومان
انی سایت SERDEREHI@GMAIL.COM