برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های فرهنگ کار و شناسایی این مولفه ها در کتب درسی دوره ابتدایی، میزان توجه در برنامه درسی کودکان و حدود توجه به آن انجام پذیرفته است.
در این پژوهش از روش تحلیل محتوا از لحاظ کمی و کیفی استفاده شده و کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی، هدیه های آسمانی و علوم پنجم دبستان و مطالعات اجتماعی، هدیه های آسمانی، کار و فن آوری و فارسی ششم دبستان مورد تحلیل محتوایی قرار گرفته و فرهنگ کار در چهار بعد هویتی، علمی- مهارتی، ارزشی- هنجاری و خلاقیتی که هر کدام دارای مولفه های عملیاتی (مجموعاً 22 مولفه) می باشند، در این کتب درسی مورد ارزیابی قرار گرفته و از طریق روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بررسی آماری آن انجام پذیرفت که بر اساس آن می توان نتیجه گرفت به طور کلی میزان توجه به مولفه های فرهنگ کار در سطح پایینی قرار داشته و فقط برخی از مولفه ها در تعدادی از کتاب ها دارای ضریب اهمیت قابل توجهی بودند و به مولفه های اعتماد به نفس، تخصص گرایی، همدلی و همکاری گروهی و نوآوری بیشترین توجه و به مولفه های انعطاف پذیری، انتقال دانش و تجربه به دیگران، صداقت و تفکر نقادانه کمترین توجه شده است، یافته های تحقیق نشان داد که به مولفه های فرهنگ کار به طور متعادل و جامع در کتب درسی دوره ابتدایی توجه نشده است.
معرفی مفهومی و تصویری اشتغال زنان براساس پژوهش انجام شده در متون کتب درسی دوره ابتدایی بسیار کمرنگ و گذرا بوده و نتایج آماری نشان می دهد که در کلیه متون درسی از لحاظ مفهومی توجهی به اشتغال زنان به طور خاص نشده است فقط در برخی تصاویر اشتغال زنان به نمایش گذاشته شده که قابل توجه نمی باشد.
کلید واژه :
فرهنگ کار ، کتاب درسی ، دوره ابتدایی ، اشتغال زنان ، تحلیل محتوا
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات تحقیق
- بیان مسئله 9
- اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن 14
1-2-1 ضرورت نظری 14
1-2-2 ضرورت عملی 15
- هدفهای تحقیق .15
ـ هدف کلی 15
ـ اهداف جزئی 16
- سوالات تحقیق 16
- تعاریف مغهومی و عملیاتی متغییرهای تحقق .16
1-5-1 فرهنگ 17
1-5-2 فرهنگ کار 17
1-5-3 برنامه درسی 18
1-5-4 اشتغال بانوان .19
1-5-5 دوره ابتدایی 19
1-5-6 برنامه درسی .19
فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
- فرهنگ 22
- کار .28
2-2-1 مفهوم فلسفی کار .30
2-2-2 مفهوم فیزیکی کار .31
2-2-3 مفهوم اخلاقی کار .32
2-2-4 مفهوم اقتصادی کار .33
2-2-5 ابعاد کار .35
- فرهنگ کار 36
2-3-1 وجدان کار .37
2-3-2 اخلاق کار 38
2-3-3 تعهد کار 39
2-3-4 کار شایسته 41
2-3-5 راهکارهای ایجاد فرهنگ شایسته 45
- فرهنگ کار در اسلام 49
2-4-1 فرهنگ کار در قرآن کریم 51
ـ شرایط کار در قرآن .55
ـ مدیریت کارها در قرآن .58
2-4-2 فرهنگ کار در کلام ائمه معصومین .60
ـ فرهنگ کار در کلام پیامبر 61
ـ فرهنگ کار در کلام امیرالمومنین 62
ـ فرهنگ کار در مکتب امام صادق .64
ـ فرهنگ کار در کلام دیگر ائمه معصوم .66
- فرهنگ کار در کلام بزرگان و ادبیات فارسی 67
ـ کار مایه کمال و جمال 68
ـ کار عار نیست .69
ـ کار مایه آرامش روحی و روانی 69
ـ نکوهش سستی در کار 70
- عوامل موثر در ارتقاء فرهنگ کار 70
ـ خانواده 71
ـ نظام آموزشی .71
ـ دولت و حکومت .72
ـ مدیریت و سرپرستی در محیط کار 73
- فرهنگ کار در آموزش و پرورش .73
2-7-1 اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی و اهداف این دوره 78
- اشتغال زنان و برنامه درسی 81
2-8-1 مصلحت جامعه .82.
2-8-2 مصلحت خانواده .82
2-8-3 شرایظ فردی .83.
2-8-4 لحاظ کردن اولویت ها 83.
2-8-5 فرایند انتخاب شغل .85.
2-8-6 نظریه انتخاب شغل گینزبرگ .86
- برنامه درسی و فرهنگ کار 88
- مولفه های فرهنگ کار .95
2-10-1 تعریف مولفه های فرهنگ کار .100
- پیشینه تحقیقاتی .110
فصل سوم : روش پژوهش
مقدمه
- روش تحقیق 116
3-1-1 مزایای تحلیل محتوا 117
3-1-2 کاستی های تحلیل محتوا 118
3-1-3 روش آنتروپی شانون 120
- شاخص سازی تحقیق .121
- جامعه آماری و نمونه آماری .122
- ابزارهای تحقیق 122