برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده: پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی میزان توجه برنامههای درسی دوره پیش از دبستان به رشد شخصیت کودکان انجام شده است. در کنار موضوع اصلی پژوهش میزان توجه برنامههای درسی بر هر یک از ابعاد رشد شخصیت عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، معنوی، عقلانی کودکان مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور پژوهشی کمی از نوع پیمایشی در مراکز پیش دبستانی شهر تبریز انجام گردید. تعداد 190 والدین (مادر) و 61 مربی مرکز پیش دبستانی از طریق نمونهگیری تصادفی از ناحیه چهار شهر تبریز انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بود استفاده گردد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت. همچنین برای رتبهبندی میزان توجه برنامه درسی در انواع رشد عاطفی، اجتماعی، عقلانی، معنوی، اخلاقی از آزمون فریدمن استفاده گردید بهطوری که میانگین رتبههای هر یک از انواع رشد محاسبه شد و بین میانگین رتبههای متغییرها اختلاف معنیداری وجود داشت و میزان توجه برنامه درسی در انواع رشد به ترتیب از زیاد به کم شامل رشد اجتماعی، رشد عاطفی، رشد اخلاقی، رشد عقلانی، رشد معنوی میباشد. |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت مساله 6
اهداف پژوهش 8
سؤالهای پژوهش 9
متغیرها . 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه 13
مفهوم برنامه درسی . 13
سطوح برنامه درسی 15
اهداف برنامه درسی . 16
منابع تعیین هدفها . 17
محتوا . 19
انتخاب محتوا 20
راهبردهای یاددهی یادگیری 20
طبقه بندی روش های تدریس 21
ارزشیابی در برنامه ریزی درسی و آموزشی . 22
اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی . 22
انواع ارزشیابی در برنامه درسی دوره پیش دبستان 23
آموزش و پرورش دوره پیش دبستان . 24
ویژگی نوآموزان دوره پیش دبستان. 25
هدفهای آموزشی در دوران اولیه کودکی. 32
اجتماعی شدن 32
دستیابی به ارزشها 33
کسب صلاحیت فکری. 34
یادگیری نظامهای زبانی 35
یادگیری راه های بیان خود 35
زیبایی شناسی. 36
یادگیری مهارتهای جسمانی 36
کسب خودمختاری شخصی. 36
برنامه درسی مراکز پیش دبستانی 37
جهت گیری هدفها در دوره پیش دبستانی. 39
اهداف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی. 40
محتوای برنامه درسی دوره پیش دبستانی . 41
محتوای علوم طبیعی و اکتشاف در برنامه درسی 41
محتوای ریاضیات و حل مسأله 41
محتوای دینی و قرآنی 42
سوادآموزی و زبان آموزی با محوریت کاربرد 42
هنر و خلاقیت با محوریت آفرینندگی 42
اصل مهم در سازماندهی روش تدریس در دوره پیش دبستانی 42
اهمیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستان 43
تعلیم و تربیت دوره پیش از دبستان از نظر دانشمندان بزرگ مغرب زمین 45
تفاوت کودکان در سنین پیش دبستان 49
شخصیت 51
رشد اجتماعی کودک. 53
رشد عاطفی کودک. 55
رشد اخلاقی کودک 56
رشد معنوی کودک 57
رشد عقلانی کودک 58
نقش مهم بازی به عنوان محور اصلی برنامه درسی دوره پیش دبستانی 58
پیشینه خارجی. 60
پیشینه داخلی. 62
نتیجهگیری 67
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه 69
جامعه آماری . 69
حجم نمونه و روش نمونه گیری. 69
نوع پژوهش 69
ابزار پژوهش 69
روش تعیین پایایی و روایی ابزار پژوهش. 70
روش گردآوری اطلاعات. 70
روش های آماری تحلیل داده ها 70
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه . 73
سؤال 1 پژوهش. 89
سؤال 2 پژوهش. 91
سؤال 3 پژوهش. 92
سؤال 4 پژوهش. 93
سؤال 5 پژوهش. 94
رتبه بندی تأثیر برنامه درسی در انواع رشد 96
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه 98
سؤال اول پژوهش. 98
سؤال دوم پژوهش. 99
سؤال سوم پژوهش. 100