برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه و رابطه علائم این اختلال با کیفیت زندگی در بازماندگان همسران قربانیان انفجار لوله گاز سرخس- مشهد انجام شد. براین اساس در قالب یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی کلیه کارکنان بازمانده پروژه ی انتقال گاز خط لوله ی سرخس- مشهد که در تاریخ 19/6/89 در محل کار حضور داشتند، شامل پیمانکاران، مهندسان، متخصصان و کارگران(55 نفر)و هم چنین کلیه خانواده ها، همسران و فرزندان ( 3 تا 19 ساله) قربانیان متوفی این انفجار (40 نفر)به عنوان و نمونه آماری پژوهش، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. قربانیان بازمانده از حادثه و همسران قربانیان متوفی به پرسشنامه های مقیاس اختلال تنیدگی پس از ضربه (M-PTSD)، پرسشنامه ی کیفیت زندگی (QOL) و پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته پاسخ دادند. در حالی که فرزندان آن ها، پرسش نامه سوگ کودکان(TGIF)(دیرگرو و همکاران، 2001)، مقیاس تجدید نظر شده ی تأثیر وقایع (CRIES-8) را هم تکمیل نمودند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که 3/14 درصد از بازماندگان این حادثه دارای اختلال استرس پس از سانحه و 4/29 درصد از فرزندان قربانیان این حادثه دارای اختلال استرس پس از سانحه و 7/16 درصد از همسران قربانیان این حادثه نیز دارای اختلال استرس پس از سانحه می باشند. به علاوه بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با علائم اختلال استرس پس از سانحه در قربانیان بازمانده نشان داد که با بالارفتن علائم اختلال استرس پس از سانحه، کیفیت زندگی قربانیان در همه ابعاد جسمانی، روانی، محیطی و اجتماعی به طور معنی داری کاهش می یابد(05/0p<). بررسی این رابطه در همسران قربانیان نشان داد در همسران بالارفتن علائم استرس اختلال استرس پس از سانحه با کاهش معنادار بعد روانی کیفیت زندگی همراه است(05/0p<). علاوه بر این بررسی رابطه علائم اختلال استرس پس از سانحه و سوگ در فرزندان قربانیان حادثه نشان داد که براساس مقیاس M-PTSD، با بالارفتن علائم اختلال استرس پس از سانحه، علائم اختلال سوگ هم در کودکان به طور معنی داری افزایش می یابد(05/0p<).
کلید واژه ها: اختلال استرس پس از سانحه، کیفیت زندگی، سوگ. انفجار خط لوله گاز سرخس- مشهد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1-مقدمه 1
1-2- بیان مسأله 2
1-3- اهمیت و ارزش تحقیق 5
1-4 اهداف پژوهش 7
1-4-1 هدف اصلی. 7
1-4-2 اهداف فرعی. 7
1-5 سؤال های پژوهش. 7
1-5-1 سؤال اصلی 7
1-5-2سؤالات فرعی 7
1-5-3 فرضیات پژوهش. 7
1-6 تعریف اصطلاحات و مفاهیم. 8
1-6-1تعریف نظری 8
1-6-2 تعریف عملیاتی 8
فصل دوم:پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 9
2-2 -مبانی نظری . 9
2-2-1-اختلال استرس پس از سانحه 9
2-2-1-1-سیر تاریخی 10
2-2-1-2 -علائم اختلال استرس پس از سانحه 10
2-2-1-3- اختلال استرس پس از سانحه در کودکان. 12
2-2-1-4-شیوع PTSD 12
2-2-1-5- مدل های تبیین و سبب شناسی اختلال PTSD 13
2-2-1-5-1- مدل زیستی 14
2-2-1-5-2- مدل شناختی . 14
2-2-1-5-3-مدل رفتاری. 15
2-2-1-5-4- مدل روانکاوی . 15
2-2-1-5-5 مدل اجتماعی – فرهنگی 15
2-2-1-5-6 مدل فراشناختی 16
2-2-1-5-7- نگرش کلی به سبب شناسی PTSD 16
2-2-2-اختلال فشار روانی حاد. 17
2-2-2-1-علائم اختلال فشار روانی حاد 18
عنوان صفحه
2-2-3-کیفیت زندگی . 18
2-2-3-1- مؤلفه های کیفیت زندگی 19
2-2-3-2- اندازه گیری کیفیت زندگی. 20
2-2-3-3- رویکردهای تبیین کیفیت زندگی. 21
2-2-3-3-1-تبیین زیست شناختی کیفیت زندگی 21
2-2-3-3-2-تبیین روانشناختی 21
2-2-3-3-3- رویکرد روانشناختی – اجتماعی. 21
2-2-3-3-4- نظریه های یادگیری. 22
2-2-3-3-5- رویکرد پزشکی 22
2-2-3-4- رابطه اختلال استرس پس از سانحه با کیفیت زندگی 23
2-2-4- سوگ. 23
2-2-4-1-نقش سن در ادراک سوگ 24
2-2-4-2-نظریه های مربوط به سوگ. 25
2-2-4-2-1-نظریه ی زیستی 25
2-2-4-2-2- نظریه ی شناختی 25
2-2-4-3 رابطه اختلال استرس پس از سانحه با سوگ(داغدیدگی) 26
2-3-پیشینهی پژوهش 27
2-3-1-پیشینه پژوهش در خارج از کشور. 27
2-3-2 – مطالعات انجام شده در داخل کشور. 30
2-4 -نتیجه گیری 31
فصل سوم:روش پژوهش
3-1 مقدمه 33
3-2- طرح پژوهش 33
3-3- جامعه آماری. 34
3-4- نمونه و روش نمونه گیری 34
3-5 – ابزارهای پژوهش. 34
3-5-1- مقیاس اختلال تنیدگی پس از ضربه (M-PTSD) 34
3-5-2-پرسش نامه سوگ کودکان(TGIF)(دیرگرو و همکاران، 2001) 35
3-5-3- مقیاس تجدید نظر شده ی تأثیر وقایع (CRIES-8) 35
3-5-4 پرسشنامه ی کیفیت زندگی (QOL) 36
3-5-5- مقیاس اطلاعات جمعیت شناسی 37
3-6- شیوه های تجزیه و تحلیل 37
عنوان صفحه
فصل چهارم:یافته های تحقیق
4-1- مقدمه. 38
4-2 -یافته های توصیفی 38
4-3-ارزیابی سؤالات و فرضیات پژوهش. 42
4-4- یافتههای جانبی 48
4-5 خلاصه. 51
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری