دی شهرگیلانغرب
استاد مشاور:
دکتر مهدی سبحانی نژاد
تابستان1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش برنامه درسی پنهان، بر مسئولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه اول از دیدگاه معلمان شهر گیلانغرب درسال تحصیلی 93-1392 بود. در این پژوهش شش مولفه به عنوان مؤلفههای برنامه درسی پنهان که، شامل معلم، دانشآموز، روش تدریس، ارزشیابی، قوانین و مقررات و محیط فیزیکی میباشد، در نظر گرفته شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهر گیلانغرب که جمعیت آن ها 100نفر میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری در این پژوهش نمونه تحقیق کلیه جامعه آماری بود که به صورت تمام سرشماری 99 نفر شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(t استودنت تک گروهی، t مقایسه میانگین دو گروه مستقل، تحلیل واریانس)، استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر معنادار مؤلفههای برنامه درسی پنهان بر مسئولیت پذیری دانش آموزان است. نتایج تحقیق در راستای متغیرهای تعدیل کننده پژوهش به طور کلی نشان از عدم وجود تفاوت معنادار بین اظهارات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جنسیت، سن، سطح تصیلات، مدرسه محل تدریس و وضعیت استخدام میباشد. به عبارت دیگر میتوان اذعان داشت که بین اظهارات پاسخگویان در خصوص نقش برنامه درسی پنهان بر مسئولیت پذیری دانش آموزان بر حسب متغیرهای سن، جنس و. تفاوت معناداری وجود ندارد.
واژههای کلیدی: برنامه درسی پنهان، مسئولیت پذیری، متوسطه اول، گیلانغرب
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 بیان مسئله. 13
2-2 اهمیت و ضرورت تحقیق15
1-2-1 اهمیت و ضرورت نظری.15
1-2-2 اهمیت و ضرورت کاربردی15
3-1 هدفهای تحقیق16
1-3-1 اهداف کلی:.16
1-3-2 هدفهای جزئی16
1-4 سؤالهای تحقیق.17
1-4-1 سؤالهای فرعی17
1-5 تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم تحقیق17
1-5-1 تعاریف نظری17
1-5-2 تعاریف عملیاتی.18
فصل دوم: مطالعات نظری
2-1 بخش اول: مبانی نظری برنامه درسی پنهان.20
2-1-1 مفهوم شناسی برنامه درسی پنهان20
2-1-2 تاریخچه برنامه درسی پنهان20
2-1-3 نظریهها و دیدگاههای برنامه درسی پنهان.24
2-1-3-1 دیدگاه و کار غیر نظری25
2-1-3-2 دیدگاه نظریه عملکردی.26
2-1-3-3 دیدگاه نظریه انطباقی.26
2-1-3-4 نظریه انتقادی-بازآفرینی27
2-1-4 ابعاد و مؤلفههای برنامهدرسیپنهان.29
2-1-5 ضرورت توجه به برنامهدرسیپنهان31
2-2 بخش دوم مطالعات نظری: مسئولیتپذیری34
2-2-2 جلوهای از مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قرآن 36
2-2-3 خانواده و مسئولیت پذیری کودکان.37
2-2-4 پیش شرط و فرایند مسئولیتپذیری38
2-2-5 آموزش مسئولیت پذیری. 39
2-2-6 مسئولیت پذیری و مدرسه41
2-2-7 مسئولیت پذیری دانش آموزان.43
2-2-8 خود مختاری و مسئولیت.45
2-2-9 مسئولیت و عزت نفس47
2-3 بخش سوم: مروری بر پیشینه پژوهشهای انجام شده
2-3-1پژوهشهای داخلی49
2-3-2 پژوهشهای خارجی.51
فصل سوم:روششناسی تحقیق
3-1 روش انجام پژوهش.57
3-2 جامعه پژوهش57
3-3 نمونه تحقیق.57
3-4 ابزار تحقیق.57
3-5 پایایی ابزار58
3-5 روشهای تجزیه و تحلیل دادهها58
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1 بخش اول: تحلیل توصیفی59
4-1-1 جنسیت.59
4-1-2 سن.60
4-1-3 سطح تحصیلات.61
4-1-4 مدرسه محل تدریس62
4-1-5 وضعیت استخدام63
4-2 بخش دوم: تحلیل استنباطی.64
4-2-1 بررسی سوال اول پژوهش64
4-2-2 بررسی سوال دوم پژوهش .71
4-2-3 بررسی سوال سوم پژوهش78
4-2-4 بررسی سوال چهارم پژوهش.85
4-2-5 بررسی سوال پنجم پژوهش.92
4-2-6 بررسی سوال ششم پژوهش.99
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1 نتیجه گیری107
5-1-1 نتایج بررسی اولین سؤال پژوهش.107
5-1-2 نتایج بررسی دومین سؤال پژوهش108
5-1- 3 نتایج بررسی سومین سؤال پژوهش .109
5-1-4 نتایج بررسی چهارمین سوال پژوهش .110
5-1-5 نتایج بررسی پنجمین سوال پژوهش.112
5-1- 6 نتایج بررسی ششمین سوال پژوهش.113
5-2 پیشنهادهای پژوهش.115