برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
این پژوهش، به منظور بررسی تأثیرآموزش مهارت های یادداشت برداری بر انگیزه پیشرفت در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی با روش آزمایشی ( طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) انجام یافته است. جامعه ی آماری، شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان ورودی 89-1388 است. نمونه ی تحقیق، شامل 110نفر ، 55 نفر گروه آزمایش(30 نفر دانشکده ادبیات و25 نفر دانشکده بهداشت) و 55 نفر گروه کنترل(30 نفر دانشکده ادبیات و25 نفر دانشکده بهداشت) است که به طور تصادفی، انتخاب و جایگماری شده اند. برای انتخاب نمونه مورد نیاز روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای به کار گرفته شد، به این ترتیب که هرکدام از کلاس ها ی دانشکده های ادبیات و بهداشت به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شد. سپس از هر دانشکده به صورت تصادفی دو کلا س مجموعاً چهار کلاس انتخاب شد و مجدداً به طور تصادفی یک کلاس از هر دانشکده به گروه آزمایش و یک کلاس به گروه کنترل تخصیص داده شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه ی انگیزه پیشرفت در یادگیری رضابخش و مقیاس کارآمدی دانش آموز مورگان-جینکز استفاده شد. پیش از اجرای آموزش در دوگروه پیش آزمون اجرا شد. سپس هفت جلسه کارگاه آموزشی دوساعته، در مدت هفت هفته، در مورد نمونه های گروه آزمایش اجرا گردید. بعد از اتمام دوره آموزش، از دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و برای تأیید نتایج از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که انگیزه پیشرفت در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان گروه آزمایش، پس از آموزش مهارت های یادداشت برداری به طور معناداری افزایش یافت. از اینرو، لازم است دست اندرکاران امرآموزش نسبت به ترویج آموزش مهارت های یادداشت برداری سرمایه گذاری بیشتری نمایند.
واژگان کلیدی: مهارت های یادداشت برداری ، انگیزه پیشرفت ، یادگیری، خودکارآمدی تحصیلی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح مسئله
مقدمه 1
1-1. بیان مسئله 2
1-2. اهداف تحقیق 5
1-3.اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4.فرضیه های تحقیق 8
1-5.تعریف مفاهیم مطرح شده در فرضیه های تحقیق 9
فصل دوم: بررسی پیشینه مسئله
مقدمه 12
2-1.مبانی نظری مسئله 12
2-1-1.یادداشت برداری 12
2-1-2.کارکردهای یادداشت برداری 12
2-1-3.ارتباط یادداشت برداری با شناخت و فرا شناخت 13
2-1-4. ارتباط یادداشت برداری بایادگیری وضرورت آموزش این مهارت 14
2-1-5.فواید یادداشت برداری 16
2-1-6.مراحل یادداشت برداری 16
2-1-7.روش های یادداشت برداری 18
2-1-8.راهکارهایی برای نوشتن یادداشت های با کیفیت 24
2-1-9.انگیزه پیشیرفت در یادگیری 25
2-1-10.انگیزه یا انگیزش 25
2-1-11.انگیزه پیشرفت 26
2-1-12.الگوی اتکینسون 27
2-1-13. نظریه مک کللند 27
2-1-14. نقش انگیزش در یادگیری 28
2-1-15. خود کار آمدی 28
2-1-16. سطوح خودکارآمدی 29
2-1-17.ارتباط انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی 31
2-2. مروری بر تحقیقات گذشته 32
2-2-1. تحقیقات انجام شده درداخل کشور 32
2-2-2. تحقیقات انجام شده درخارج کشور 34
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه 52
3-1.روش تحقیق 52
3-2. داده های مورد نیاز متناسب با فرضیه های تحقیق 53
3-3. متغیرها ی مورد بررسی 53
3-4.جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری 53
3-5. شیوه گرد آوری داده ها 54
3-6. ابزارهای جمع آوری داده ها 54
3-7. روش های تجزیه وتحلیل داده ها 56
فصل چهارم: تحلیل داده ها
مقدمه 58
4ـ1. توزیع فراوانی جنسیت آزمودنی های دانشکده های مختلف 59
4-2.توصیف وضعیت متغیرهای اصلی پژوهش 60
4-3.بررسی فرضیه های