تابستان1390
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1- 1 – بیان مقدمه. 2
1- 2 – بیان مسأله. 3
1- 3 – اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1- 4- اهداف کلی پژوهش 7
1- 4- 1- اهداف فرعی پژوهش 7
1- 5- فرضیه های پژوهش 7
1- 6- تعریف متغیرها و اصطلاحات پژوهش 8
1- 6- 1- تعریف متغیرها 8
1- 6- 1- 1- تعریف مفهومی یادگیری از طریق تلفنهمراه 8
1- 6-1-2- تعریف عملیاتی یادگیری از طریق تلفنهمراه 8
1- 6- 1-3- تعریف مفهومی یادگیری 8
1- 6- 1- 4- تعریف عملیاتی یادگیری 8
1- 6- 1 -5- تعریف مفهومی انگیزه پیشرفت. 8
1- 6- 1- 6- تعریف عملیاتی انگیزه پیشرفت. 8
فصل دوم: مبانی نظری
2-1- مقدمه. 10
2-2- بخش اول: فراگیری زبان دوم. 10
2- 2- 1- مکتبهای فکری در فراگیری زبان دوم. 10
2-2- 1- 1 – ساختگرایی (رفتارگرایی) 11
2-2- 1- 2- عقل گرایی و روانشناسی شناختی (کارکردی/نقشی) 11
2- 2- 1-3- دیدگاه تعاملی/ساختگرایان 12
2-2-2- نظریه های آموزش زبان 12
2-2-2-1- نظریه ناظر استفن دی کراشن (فرضیه درون نهاد) 13
2-2-2-2- نظریه موقعیتی 14
2-2- 2-3- نظریه ساختگرایی زبان 15
2-2- 2- 4 – نظریه یادگیری جمیزآشر. 16
2-2-2-5- نظریه زبانشناسی گاتگنو (طریق خاموش) 17
2-2- 2- 6- نظریه یادگیری اجتماعی زبان 17
2-2-2- 7- نظریه تلقینی لازانف. 18
2-2- 2- 8- نظریه زبان کلگرا 19
2-2-2- 9 – نظریه هوشهای چندگانه. 19
2-2-2-10- نظریه واژگانی 19
2-2-2- 11- نظریه توانش ارتباطی 20
2-2-2- 12- نظریه یادگیری جمعی 21
2-2-2-13- نظریه محتوا محور 21
2-2-3- الگوهای آموزش. 23
2-2-3-1- الگوهای آموزش زبان و فناوری رایانهای آموزش زبان 23
2-2-3-1- 1- الگوی ریچاردز راجرز در آموزش زبان 23
2-2-3-1- 2- الگوی تحلیل آموزش زبان مککی 24
2-2-3-1- 3- الگوی آموزش محتوا محور 24
2-2-3- 1- 3- 1- آموزش زبان مضمون محور 24
2-2-3- 1- 3- 2- آموزش زبان حمایت شده 24
2-2-3- 1- 3- 3- آموزش ضمیمه. 24
2-2-3- 1- 3- 4- رویکرد تدریس گروهی 25
2-2-3- 1- 3- 5- رویکرد مهارت محور 25
2-2-3- 1- 4- الگوهای شناختی 25
2-2-3- 1- 4- 1- الگوهای پردازش توجه مک لالین 25
2-2-3- 1- 4- 2- الگوهای ضمنی و صریح 26
2-2- 3- 1- 5- الگوی ساختارگرایی اجتماعی 27
2-2- 3- 1- 5- 1- فرضیه کنش متقابل لانگ. 27
2-2- 3- 1- 6- الگوی هاربارد در فناوری آموزش زبان 27
2- 2- 4- رویکردهای تدریس در زبان انگلیسی 28
2-2- 4- 1- رویکردهای سنتی درآموزش زبان انگلیسی 28
2-2- 4- 2- رویکردهای نوین در آموزش زبان انگلیسی 29
2-2- 4- 2- 1- رویکردهای مبتنی بر نظریه روانشناسی سازهگرایی 29
2-2- 4- 2- 2- رویکردهای مبتنی برفناوری 29
2-2- 4- 2- 3- رویکردهای مبتنی بریادگیری الکترونیکی 29
2-2- 4- 2- 4- نرمافزار آموزشی 30
2-2- 4- 2- 5- یادگیری سیار در آموزش زبان انگلیسی 31
2-2- 4- 2- 6- پیام متنی 32
2-3- بخش دوم: فناوری و آموزش. 32
2-3- 1- کاربردهای فنآوری در آموزش. 33
2-3- 1-1- نقشهای یاددهی-یادگیری فاوا 34
2-3- 1- 2- نقش فاوا در تسهیل یاددهی- یادگیری 34
2-3- 1- 3- نقش فاوا در انگیزه یادگیری 34
2-3- 1- 4- نقش فاوا یادگیری شادگر محور 34
2-3- 1- 5- نقش فاوا در سنجش و ارزیابی 35
2-3- 1- 5- 1- ارزیابی یادگیری آموزشگاهی (یادگیری دروس) 35
2-3- 1- 5- 2- ارزیابی مهارتهای فاوا 35
2-3- 1- 5- 3- نقش فاوا در بهبود مهارتهای تفکر. 35
2-3- 2- یادگیری مادام العمر و فناوری 36
2- 3- 3- یادگیری از طریق موبایل 37
2- 3- 3- 1- انواع وسایل موبایل 39
2-3-3- 1- 1- دستیار دیجینال شخصی(PDA) 39
2-3-3- 1-2- گوشیهای هوشمند. 39
2-3- 3- 1-3- تلفنهمراه 39
2-3-3 -1- 4- لپ تاب شخصی و نوت بوک. 40
2-3- 3- 2- رابطه یادگیری از طریق موبایل، یادگیری الکترونیکی و یادگیری از راه دور 40
2- 3- 3- 3- فواید به کارگیری یادگیری از طریق موبایل در آموزش عالی 41
2-3-3- 4- مشخصات و ویژگیهای ابزار موبایل 41
2-3- 3- 4- 5- اهداف یادگیری از طریق موبایل 42
2-3- 3- 6- ویژگیهای یادگیری از طریق موبایل 42
2-3- 3-7- مزایای یادگیری از طریق موبایل 43
2-3-3- 8- معایب یادگیری از طریق موبایل 43
2-3-3-9- الگوهای (مدل) یادگیری از طریق موبایل 43
2-3- 3- 9- 1- مدل فریم(FRAME ) 43
2-3-3-9- 1- 1- خلاصه الکوی فریم. 45
2-3-3-9- 2- مدل یادگیری سیار در کشورهای در حال توسعه. 46
2-3-3-9-2- 1- عوامل موفقیت در الگوی مالینسون 48
2-3-3-9-3- الگوهای فرهنگی 48
2-3-3-9-3- 1- الگوی (مدل)Hofsteds 48
2-3-3- 9-3-2- الگوی Hall 49
2-3-3-9-4- مدل tenseITS 49
2-3-3- 9- 5- مدل یادگیری تلفیقی از طریق موبایل (مدل تلفیقی) 49
2-3-3- 9- 5- 1- جنبه تکنولوژیکی 50
2-3-3- 9- 5-2- جنبههای مربوط به دانشگاه 51
2-3- 3- 9-5-3- جنبههای مربوط به دانشجو. 51
2-3-4- تلفنهمراه 51
2-3- 4- 1- تاریخچه آموزش مبتنی بر موبایل (تلفنهمراه) 54
2-3- 4-2- دلایل به گارگیری تلفنهمراه درآموزش. 55
2-3- 4-3- مدلهای یادگیری از طریق تلفنهمراه 57
2-3- 4- 4- پیام کوتاه (اساماس) 57
2-3-4- 5- محدودیتهای تلفنهمراه 58
2-3-4- 5- 1- محدودیت روانشناسی 58
2-3- 4- 5- 2- محدودیت آموزشی تلفنهمراه 59
2-3- 4- 5- 3- محدودیت فنی و تکنولوژیکی 59
2-3- 4- 5 – 4- محدودیت از نظر هزینه و امکانات 59
2-3-4-5- 5- محدودیتهای فرهنگی 59
2-4- بخش سوم: پیشینه تحقیق 59
2-4- 1- دسته اول 59
2-4- 1- 1- تحقیقاتی که روشهای مخلف تدریس را با هم مقایسه کردهاند. 59
2-4- 1- 2- تحقیقاتی که فناوری را در آموزش زبان به کار بردهاند. 61
2-4- 2- دسته دوم تحقیقاتی که در مورد انگیزه پیشرفت انجام گرفته است. 62
2-4-3- دسته سوم تحقیقاتی که در مورد موبایل و تلفنهمراه انجام شده است. 64
2-4-3- 1- تحقیقاتی که در مورد یادگیری از طریق موبایل انجام شده است. 64
2-4-3- 2- تحقیقاتی که در مورد یادگیری از طریق تلفنهمراه انجام شده است. 66
2-4-3- 2- 1- تحقیقات داخلی 66
2-4-3- 2- 2- تحقیقات خارجی 67
2-4-4- دستهبندی تحقیقات 72
2-4-5- جمعبندی 73
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 75
3- 2- روش تحقیق 75
3- 3- جامعه و نمونه آماری 75
3-4- روش نمونه گیری 75
3-5- متغیرهای تحقیق 76
3- 5- 1- متغیر مستقل 76
3- 5-2- متغیر وابسته. 76
3- 6- ابزار جمع آوری اطلاعات 76
3- 6- 1- پرسشنامه انگیزه پیشرفت 76
3- 6- 2- آزمون معلم ساخته در درس زبان انگلیسی 77
3- 6-3- مصاحبه. 77
3- 7- روش اجرا 77
3- 8- روشهای آماری 78
فصل چهارم یافته های تحقیق
4- 1- مقدمه. 80
4- 2- اطلاعات توصیفی گروه نمونه. 80
4- 3- آمار استنباطی 83
4- 4- دادههای کیفی پژوهش ( مصاحبه) 87
4- 4- 1- قسمت اول. 87
4- 4- 2- قسمت دوم. 88
4- 5- نتیجهگیری 89
فصل پنجم بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث و نتیجه گیری 91
5- 2- آزمون فرضیه ها 92
5- 3- نتیجهگیری از دادههای کیفی 93
5-4- نتیجهگیری کلی 93
5- 5- محدودیتهای پژوهش. 93
5- 6- پیشنهادات تحقیق 93
5- 6- 1- پیشنهادات برخاسته از تحقیق 94
5- 6- 2- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 94
5- 6- 3- پیشنهادات کاربردی 94
منابع. 95
پیوستها 103
«فهرست شکلها»
شکل 2- 1- رابطه بین یادگیری از طریق موبایل، یادگیری الکترونیک و یادگیری از راه دور 41
شکل (2) مدل FRAME مارگریت کول (2009). 44
شکل(3) مدل یادگیری سیار در کشورهای در حال توسعه بارکر و مالینسون (2005). 47
شکل (4) مدل یادگیری تلفیقی از طریق موبایل غریبی و محمدی (2009). 50
فهرست نمودارها
نمودار 4- 1- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه به تفکیک گروه ها 80
نمودار 4 -2- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نمره آزمون زبان انگلیسی در مرحله اول و دوم در گروه کنترل. 83
نمودار 4- 3- مقایسه میانگین و انحراف استاندارد نمره زبان قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش 84
نمودار 4 – 4- مقایسه میانگین تغییرات نمره زبان انگلیسی قبل و بعد از مداخله دردو گروه مورد مطالعه 85
فهرست جداول
جدول شماره 3- 1 طرح تحقیق 75
جدول شماره 3- 2 روند نمونه گیری. 76
جدول 4- 1 توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه به تفکیک گروه ها 80
جدول4- 2 حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای مورد مطالعه در گروه کنترل. 81
جدول4-3 حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استانداردهای