برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش 2
1-1-.مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
1-4- اهداف پژوهش. 6
1-4-1- هدف اصلی پژوهش: 6
1-4-2- اهداف فرعی پژوهش: 6
1-5- پرسش های پژوهش: 6
1-5-1- پرسش اصلی پژوهش: 6
1-5-2- پرسش های فرعی پژوهش: 6
1-6- فرضیه های پژوهش. 7
1-6-1- فرضیه اصلی: 7
1-6-2- فرضیه های فرعی: 7
1-7- متغیرهای پژوهش. 7
1-8- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش 7
فصل دوم: ادبیات پژوهش و مبانی نظری 8
2-1- مقدمه. 9
2-2- تعاریف سرمایه روانشناختی 9
2-2-1- مولفه های سرمایه روانشناختی عبارتند از اعتماد به نفس، خوش بینی، امیدواری و انعطافپذیری 10
2-2-2 سرمایه روانشناختی در عرصه مدیریت و توسعه منابع انسانی 14
2-2-3- سرمایه روانشناختی و خلق مزیت رقابتی پایدار. 14
2-3-تعاریف سرمایه اجتماعی 15
2-3-1- مولفه های سرمایه اجتماعی 17
2-3-2- رویکردهای نظری سرمایه اجتماعی 24
2-4- تعاریف کارایی 28
2-4-1- تفاوت کارایی با اثربخشی 29
2-4-2- راه های افزایش کارایی 29
2-4-3- نقش آموزش در افزایش کارآیی منابع انسانی در سازمانها 32
2-5- تعاریف عملکرد. 33
2-5-1- عوامل مؤثر بر عملکرد. 33
2-5-2-گزینش و ارتقاء. 35
2-5-3- حفظ و نگهداری کارکنان. 37
2-6- پیشینه پژوهش. 38
2-6-1- پژوهش های داخلی 38
2-6-2- پژوهش های خارجی 40
2-7- چارچوب نظری پژوهش. 40
2-7-1- دیدگاه های جامعه شناختی 40
2-7-2- دیدگاه های روانشناختی 42
2-7-3- دیدگاه های مدیریتی 44
2-8- فرضیه های پژوهش. 51
2-9- مدل مفهومی پژوهش. 52
فصل سوم: روش تحقیق 53
3-1- مقدمه. 54
3-2- روش پژوهش. 54
3-3- جامعه آماری 54
3-4- روش نمونه گیری و حجم نمونه. 54
3-5- روش های جمع آوری اطلاعات 55
3-6- پرسشنامه سرمایه روانشناختی 55
3-6-1- روایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی 55
3-6-2- پایایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی 56
3-6-3- روش نمره گذاری پرسشنامه سرمایه روانشناختی 56
3-7- پرسشنامه سرمایه اجتماعی 57
3-7-1- روایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی 57
3-7-2- پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی 57
3-7-3- روش نمره گذاری پرسشنامه سرمایه اجتماعی 58
3-8- پرسشنامه عملکرد کارکنان. 58
3-8-1- روایی پرسشنامه عملکرد کارکنان. 58
3-8-2- پایایی پرسشنامه عملکرد کارکنان. 58
3-8-3- روش نمره گذاری پرسشنامه عملکرد کارکنان. 59
3-9- فنون پردازش داده ها 59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 60
4-1- مقدمه. 61
4-2- آمار توصیفی: 62
4-2-1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر جنس. 62
4-2-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر وضعیت تاهل. 64
4-2-4 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر میزان تحصیلات 65
4-2-5 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر سابقه کار. 66
4-2-6 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر سرمایه روانشناختی 67
4-2-7 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر سرمایه اجتماعی 68
4-2-8 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر عملکرد کارکنان. 69
4-3- بررسی فرضیه های پژوهش. 70
فرضیه اصلی: 70
فرضیه های فرعی 74
فرضیه شماره یک : اعتماد به نفس کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 74
فرضیه شماره دو: امیدواری کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 76
فرضیه شماره سه : انعطاف پذیری کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 78
فرضیه شماره چهار : خوش بینی کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 80
فرضیه شماره پنج : اعتماد پذیری کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 82
فرضیه شماره شش : پایبندی به اخلاقیات کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 84
فرضیه شماره هفت : مشارکت کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 86
فرضیه شماره هشت : تعهد سازمانی کارکنان بر کارآیی عملکرد کارکنان تاثیر دارد. 88
تحلیل مسیر. 90
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 95
5-1- مقدمه. 96
5-2- بحث و نتیجه گیری 96
5-3-. نتیجه گیری کلی 96
5-4- بحث و بررسی 97
v فرضیه اصلی: 97
v فرضیه فرعی اول: 97
v فرضیه فرعی دوم. 98
v فرضیه فرعی سوم. 99
v فرضیه فرعی چهارم. 99
v فرضیه فرعی پنجم. 100
v فرضیه فرعی ششم. 101
v فرضیه فرعی هفتم. 102
v فرضیه فرعی هشتم. 102
5-5- پیشنهادهای کاربردی پژوهش. 103
5-6- پیشنهاداتی برای پژوهش های بعدی 104
5-7- محدودیت های پژوهش. 104
فهرست منابع 106
الف: منابع فارسی 106
ب: منابع لاتین 108
پیوست 1. 109
پیوست 2. 111
پیوست 3. 115
چکیده
امروزه یکی از مسائلی که مدیران با آن روبرو هستند بهبود عملکرد کارکنان و در نتیجه افزایش کارایی و بهره وری سازمان می باشد. در تحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان، به عوامل سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی پرداخته شده است. این پژوهش براساس هدف، جزء پژوهش های بنیادی و از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی، غیر آزمایشی است.
هدف از این پژوهش بررسی نقش تعدیل کننده سرمایه اجتماعی بر تاثیر سرمایه روانشناختی بر کارایی عملکرد کارکنان در شرکت تولیدی صنعتی فراسان می باشد. ابزار پژوهش دو پرسشنامه استاندارد سرمایه روانشناختی و ارزیابی عملکرد و یک پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی می باشد، با توجه به اینکه پرسشنامه های استاندارد قبلا در مطالعات مختلف استفاده گردیده است بیشتر به اعتبار و پایایی پرسشنامه محقق ساخته با بهره گرفتن از روش های مطالعه مقدماتی، اعتبار صوری و برای تعیین پایایی نیز از زوش آلفای کرونباخ استفاده شده است، که این پرسشنامه ها بین 120 نفر از کارکنان شرکت تولیدی صنعتی فراسان توزیع گردید داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزارSpss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت تحلیل آماری پژوهش از رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. سپس آزمون فرضیه، مشخص گردید نقش تعدیل گر سرمایه اجتماعی بر تاثیر سرمایه روانشناختی بر کارایی عملکرد کارکنان معنی دار نبود.
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی، کارایی عملکرد کارکنان و شرکت تولیدی صنعتی فراسان
1-1-.مقدمه
در عصری زندگی میکنیم که از آن به عنوان جنگ استعدادها یاد کرده میشود. که در واقع این اصطلاح به نقش مهم و اساسی نیروی انسانی در عملکرد بالای سازمانها اشاره دارد. شناسایی، جذب، نگهداری و توسعه استعدادها از وظایف عمده سازمانهای امروزی میباشد (فروهر، هویدا و جمشیدیان، 1390).
چشم انداز کنونی مدیریت استعدادها، به عنوان یک امر حیاتی در دستیابی به مزیت رقابتی با بهره گرفتن از مهمترین داراییهای سازمانی (سرمایه های انسانی)، مستلزم یک تغییر پارادایم به سمت توجه به توانمندی ها و ظرفیت های مثبت کارکنان است (جمشیدیان و فروهر، 1392).
در دو دهه اخیر مفهوم سرمایه اجتماعی در زمینه ها و اشکال گوناگونبه عنوان یکی از کانونی ترین مفاهیم، ظهور و بروز یافته است، هر چند شور و شوق زیادی در بین صاحب نظران و پژوهشگران، مشابه چارچوب مفهومی و ابزارتحلیلی ایجاد کرد. لیکن نگرش هها، دیدگاه ها و انتظارات گوناگون را نیز دامن زده است. به طور کلی میزان سرمایه اجتماعی در هر گروه با جامعه ای نشان دهنده میزان اعتماد افراد به یکدیگر است. همچنین وجود میزان قابل قبولی از سرمایه اجتماعی موجب تسهیل کنشهای اجتماعی می شود. بطوریکه در مواقع بحرانی می توان برای حل مشکلات از سرمایه اجتماعی به عنوان اصلی ترین منبع حل مشکلات و اصلاح فرایندهای موجود سود برد. از این رو شناسایی عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی اهمیت بسزایی دارد (امامقلی، 1389).
سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی به طور کلی ایده های نوینی نیستند بلکه شرایط ایجاد شده در سازمانها باعث شده که این مفاهیم به گونه ای مطرح شوند که مدیران به آنها بیشتر توجه کرده و به اهمیت و فواید آنها پی ببرند. به خاطر وجود زمینه ی مساعد برای مباحث اجتماعی در حوزه ی سازمان و مدیریت بررسی سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در این حوزه و استفاده از آنها در مطالعات سازمانی به سرعت افزایش یافت (فقیهی و فیضی، 1385).
1-2- بیان مساله
در دنیای رقابتی امروز استفاده بهینه از منابع اهمیت بسیار بالایی دارد. سازمانهایی در این رقابت پیروز می گردند که از منابع خود به بهترین نحو استفاده نموده و بالاترین میزان بهره وری را داشته باشند. یکی از منابع مهم سازمانها کارکنان می باشند. بهبود عملکرد کارکنان یکی از مسائل اساسی است که مدیران با آن مواجهند. عوامل متعددی وجود دارد که بر عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد که از میان این عوامل می توان به سرمایه اجتماعی[1] و سرمایه روانشناختی[2] اشاره کرد (معمارزاده، عطایی و اکبری، 1388).