عنوان:
بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده ، اجرا شده و آموخته شده در درس دین وزندگی پایه سوم متوسطه مدارس دخترانه آموزش وپرورش ناحیه یک شیراز
تابستان 1393
فهرست مطالب
منشور اخلاق پژوهش. ب
تعهد اصالت رساله یا پایان نامه تحصیلی ج
صورتجلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) ه
سپاسگزاری و
تقدیم به. ز
مهربانترین همراهان زندگانیم. ز
فهرست مطالب ح
فهرست جدول ها م
فصل اول طرح تحقیق. 2
مقدمه. 3
بیان مسئله. 4
اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
اهداف پژوهش: 6
تعاریف واژهها 7
بهره وران از نتایج این پژوهش : 8
فصل دوم مبانی نظری 9
مقدمه. 10
مفاهیم برنامه درسی 10
عناوین برنامه درسیَ 13
قلمرو های برنامه درسی 15
فواید تعیین هدف در برنامه ریزی درسی 17
اصولی که در تعیین اهداف باید رعایت شود: 17
منابع تعیین در برنامه ریزی درسی 18
اصول انتخاب محتوا 19
سازمانی دهی محتوا 21
الگوهای سازماندهی محتوای برنامه ی درسی 22
روش های یاددهی- یادگیری 24
تقسیم بندی روش های تدریس. 25
ارزشیابی 26
چرا ارزشیابی 27
ضرورت ارزشیابی 27
سطوح ارزشیابی 28
چند نکته ضروری در ارزشیابی 29
تربیت دینی 29
تعریف دین 32
تعاریف دیگری از دین قابل تامل هستند: 41
در این جا لازم است به چند سوال اساسی در زمینه دین پاسخ دهیم. 42
اهمیت تربیت دینی از دیدگاه اسلام. 43
ضرورت آموزش دین 46
دین و سیاست 49
دین و تاریخ 50
دین و روانشناسان. 51
دین و جامعه شناسی 51
رویکرد نمادین به تربیت دینی 52
شاکله دینی در نوجوان. 53
تربیت دینی در برنامه ی درسی دوره ی متوسطه. 53
درس دین و زندگی 55
مهارتهای ضروری در درس دین و زندگی سال سوم دبیرستان. 56
اهداف درس دین و زندگی سال سوم دبیرستان. 57
محتوای آموزش دین و زندگی سال سوم دبیرستان. 63
اصول و معیارهای انتخاب محتوای درس دین و زندگی 63
روش های تدریس دین و زندگی 65
نقد و بررسی شیوه های یاددهی- یادگیری درس دین و زندگی 65
ارزشیابی درس دین و زندگی 66
پیشینه پژوهش: 68
فصل سوم روش شناسی پژوهش. 73
مقدمه. 74
روش پژوهش. 75
جامعه آماری 75
آمار توصیفی 75
جامعه آماری برنامه درسی قصد شده : 75
جامعه آماری برنامه درسی اجرا شده : 75
جامعه آماری برنامه درسی آموخته شده : 75
نمونه و روش نمونه گیری 76
ابزار گرد آوری اطلاعات 76
برنامه درسی قصد شده : 77
برنامه درسی اجرا شده : 77
برنامه درسی آموخته شده : 80
روایی و پایایی مقیاس ها 80
روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها 81
ملاحظات اخلاقی 82
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 83
مقدمه. 84
یافته های استنباطی : 86
بررسی و تحلیل سوالات تحقیق: 89
سوال اول فرعی تحقیق: 92
سوال دوم فرعی تحقیق: 93
سوال سوم فرعی تحقیق: 94
فصل پنجم نتیجهگیری 96
مقدمه. 97
خلاصه پژوهش. 98
بحث و نتیجه گیری از فرضیه های پژوهش: 99
محدودیتهای پژوهش: 102
پیشنهاد کاربردی 103
پیشنهادهای ویژه در ارتباط با هر یک از این سه برنامه به شرح زیر است: 103
پیشنهادات پژوهشی 105
منابع و مآخذ. 106
پیوست الف. 111
پیوست ب 114
پیوست پ 117
فهرست جدول ها
جدول 02‑1- الگوی سازماندهی محتوای برنامه درسی 23
جدول 2‑2- اهداف. 57
جدول 3‑1- فراوانی جامعه آماری مدارس ودانش آموزدبیر ،مدیر متوسطه دختر شهرستان شیراز- ناحیه یک 76
جدول 3‑2- جامعه آماری پژوهش. 77
جدول 3‑3- معیارهای مقیاس مربوط به مدیر. 78
جدول 3‑4- معیارهای مقیاس مربوط به دبیر. 79
جدول 3‑5- معیارهای مقیاس مربوط به دانش آموز. 80
جدول 3‑6- آزمون پایایی ابزارهای تحقیق به کمک ضریب آلفای کرونباخ 81
جدول4‑1- آمار توصیفی پرسشنامه های توزیعی بین مدیران جامعه هدف. 85
جدول 4‑3- نتایج آزمونt تک نمونه ای نظرات پاسخگویان به سؤال اول پژوهش 3test value= 86
جدول 4‑4- نتایج آزمونtتک نمونه ای نظرات پاسخگویان به سؤال دوم پژوهش3test value= 87
جدول4‑5- نتایج آزمونtتک نمونه ای نظرات پاسخگویان به سؤال سوم پژوهش3test value=. 88
جدول 4‑7- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با مدیران. 89
جدول 4‑8- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با دانش آموزان. 90
جدول 4‑9- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با دبیران. 91
جدول 4‑10- نتایج ضریب همبستگی پیرسون مرتبط با سوال فرعی اول تحقیق 92
جدول 4‑11- نتایج ضریب همبستگی پیرسون و فرضیه مرتبط با سوال فرعی دوم تحقیق 93
جدول 4‑12- نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه مرتبط با سوال فرعی سوم تحقیق 94
چکیده
هدف این پژوهش ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده ، اجرا شده وآموخته شده درس دین و زندگی سال سوم متوسطه دخترانه آموزش وپرورش ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 93-1392 بوده است پژوهش حاضر از نوع تحقیق پیمایشی می باشد . به منظور اجرای پژوهش که مبتنی بر نگرش سنجی مدیران ، دبیران و دانش آموزان در مورد برنامه های درسی قصد شده ، اجرا شده و آموخته شده بود یک مقیاس محقق ساخته طراحی واستفاده گردید .جهت تعیین روایی و پایایی هرسه مقیاس از آلفای کرونباخ استفاده شده است . نمونه آماری مربوط به برنامه درسی اجرا شده ( مدیر و دبیر ) و برنامه درسی آموخته شده ( دانش آموز ) به تعداد 22 نفرمدیر و 61 دبیر و 216 دانش آموز با بهره گرفتن از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند .تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان میدهد که فرض پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین برنامه درسی قصد شده دین و زندگی سال سوم متوسطه با برنامه درسی اجرا شده، بهوسیله ی همخوانی و همبستگی مثبت در سطح اطمینان 95 درصد (05/0>0393/0) تأییدمیشود. نتایج ضریب همبستگی نشان میدهدکه فرض پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین برنامه درسی قصد شده با برنامه درسی کسب شده، با همبستگی مثبت در سطح اطمینان 95 درصد (05/0>120/0)تأیید نمی شود.نتایج ضریب همبستگی نشان میدهد که فرض پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین برنامه درسی کسب شده با برنامه درسی اجرا شده، با همبستگی مثبت در سطح اطمینان 95 درصد (05/0>015/) تأییدمی شود.
کلید واژه : برنامه درسی قصد شده ، برنامه درسی اجرا شده ، برنامه درسی آموخته شده
فصل اول
طرح تحقیق