کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای تهران
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فصل اول: مقدمه و کلیات پژوهش
1-1. مقدمه 2
1-2. بیان مسأله 4
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش 8
1-4. اهداف پژوهش 9
1-4-1. هدف اصلی 9
1-4-2. اهداف ویژه 9
1-5. پرسشهای پژوهش 9
1-6. تعاریف عملیاتی پژوهش 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
2-1. مقدمه 12
2-2. مبانی نظری 13
2-2-1. آموزش عالی 13
2-2-1-1. تعریف آموزش عالی 13
2-2-1-2. رسالت آموزش عالی 15
2-2-2. دورههای تحصیلی 16
2-2-3. برنامه ریزی، برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی 16
2-2-4. برنامهی درسی 18
2-2-5. شایستگی کانونی 20
2-2-5 -1. مفهوم شناسی شایستگی 20
2-2-5-2. تاریخچهی آموزش مبتنی برشایستگی 25
2-2-5-3. انواع شایستگیها 28
2-2-5-4. آموزش مبتنی بر شایستگی 32
2-2-5-5. سطوح شایستگیها در تدوین برنامهی درسی مبتنی بر شایستگی 36
2-2-5-6. شایستگیهای مورد تأکید در برنامه های درسی آموزش عالی 38
2-2-5-7. اهمیت شایستگیهای کانونی 39
2-2-6. اهمیت و جایگاه آموزش در رشته علم اطلاعات و دانششناسی 40
2-3. پیشینه پژوهش در خارج و ایران 47
2-3-1. پیشینهی پژوهشهای شایستگیهای مورد نیاز کتابداران در خارج 48
2-3-2. پیشینهی پژوهش وضعیت آموزش شایستگیهای کانونی تخصصی کتابداران در خارج 54
2-3-3. پیشینهی پژوهشهای شایستگیهای مورد نیاز کتابداران در ایران 58
2-3-4. پیشینهی پژوهش وضعیت آموزش شایستگیهای کانونی تخصصی کتابداران در ایران 66
2-3-5. جمعبندی پیشینهها 72
فصل سوم: روششناسی پژوهشD:UsersfarehDesktopپایان نامه.docx – _Toc379612829
3-1. مقدمه 75
3-2. نوع پژوهش 75
3-3. روش پژوهش 76
3-4. جامعهی پژوهش 77
3-5. ابزار گردآوری دادههای پژوهش 78
3-6. روایی پرسشنامه 79
3-7. پایایی پرسشنامه 81
3-8. روشهای آماری به کار رفته برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش 84
3-9. روش تجزیه و تحلیل دادهها 84
3-10. محدودیتهای پژوهش 85
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش
4-1. مقدمه 87
4-2. بررسی توصیفی جامعهی پژوهش 87
4-3. پاسخ به پرسشهای پژوهش 90
4-4. یافته های جانبی پژوهش 118
فصل پنجم: نتیجهگیری
5-1. مقدمه 122
5-2. بحث و نتیجه گیری در پرسشهای پژوهش 123
5-4. پیشنهادهای پژوهش 142
5-5. پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 144
فهرست منابع 146
پیوست 161
چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین الگوی شایستگی کانونی در سطح تخصصی و سنجش آن در میان دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی بوده که به روش پیمایشی، و سندی – تحلیلی انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی در ترمهای 7،6،5 و 8 دانشگاههای تهران، شهید چمران، شیراز و فردوسی مشهد در سال 1392-1393 میباشد. بعد از مرور گسترده متون، الگوی شایستگی کانونی تخصصی دانشجویان، در این پژوهش شامل 11 شایستگی میباشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامهای محقق ساخته بوده که روایی آن از طریق روایی صوری و همچنین از طریق محاسبهی ضریب همبستگی هر یک از عاملها با نمرهی کل پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به 4 روش آلفای کرونباخ (82/0)، تنصیف اسپیرمن براون (77/0)، تنصیف گاتمن (67/0) و بازآزمایی (82/0) محاسبه شده است. علت استفاده از 4 روش برای تأیید پایایی محقق ساخته بودن پرسشنامهی پژوهش میباشد. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها روی 143 پرسشنامهی برگشتی انجام شد. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و کمترین و بیشترین داده) و برای تعیین معنی داری تفاوتها از آمار استنباطی ( آزمون تی، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه) استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که در تمامی موارد دانشجویان نیم سال هشتم نسبت به دانشجویان نیم سال پنجم وضعیت بهتری دارند و اختلاف نین آنها معنی دار است. همچنین نتایج آزمون تی اهمیت این تفاوت را تأیید می کند. بنابراین آموزش بر ارتقا سطح شایستگیهای کانونی تخصصی طی نیم سالهای مختلف تحصیلی اثر گذار بوده است. بررسی میانگین شایستگیها، در دانشجویان دانشگاههای مورد پژوهش نشان میدهد که دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خدمات اطلاعاتی و الکترونیکی، کاربران و کاربردهای اطلاعات، فراهم آوری و مدیریت مجموعه، فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی، نیازها و رفتارهای اطلاعاتی و ابعاد شناختی و نظری رشتهعلم اطلاعات و دانششناسی از سایر دانشگاهها بهتر بوده اند و میانگین دانشجویان دانشگاه شیراز در سازماندهی و بازیابی اطلاعات، اقتصاد اطلاعات، مدیریت دانش و علمسنجی و اطلاعسنجی از سه دانشگاه دیگر بیشتر است. نتایج حاصل از بررسی شایستگیهای کانونی تخصصی دانشگاههای مختلف نشان میدهد که از لحاظ حداقل یکی از خرده مقیاسهای شایستگی تخصصی تفاوت معنی داری وجود دارد اما بین سطح شایستگی کانونی تخصصی دانشجویان و معدلشان اختلاف معنی داری وجود ندارد. در نهایت طرح برنامهی درسی بر اساس مدل مارپیچ مضاعف و با در نظر گرفتن شایستگیها در دو سطح عمومی و تخصصی، به عنوان مبنایی برای برنامه درسی در دورهی کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی پیشنهاد شده است. |
1-1. مقدمه
دوران حاضر برای کسانی که با خدمات علم اطلاعات و دانششناسی درگیر هستند، دوران آرامی نیست. ما کتابداران در این زمان که تغییرات اجتماعی بر استفادهکنندگان و سازمانهای مرتبط با علم اطلاعات و دانششناسی تأثیرگذار است و در حقیقت رشته علم اطلاعات و دانششناسی را دگرگون می کند، دچار هیجان و دلهره هستیم. مجبوریم با خلاقیت، تطبیقپذیری و انعطافپذیری مصممانه به این تغییرات واکنش نشان دهیم.