برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
تربیت اخلاقی موضوعی میان رشته ای است که از یک سو، با روان شناسی و از سوی دیگر با علوم تربیتی و اخلاق ارتباط دارد: در ضمن تربیت اخلاقی از مهمترین ساحت های تربیت است.
بهترین منبع استخراج مفاهیم و نکات مرتبط با تربیت اخلاقی نهج البلاغه است. هدف از انجام این تحقیق تبیین و تشریح دیدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه در خصوص تربیت اخلاقی می باشد. به عبارت دقیق تر هدف تحقیق، استخراج و شرح دیدگاه های نهج البلاغه در مورد ویژگی های ارتباط انسان با خدا، خودش، انسان دیگر و آنگاه تشریح استلزامات تربیت اخلاقی مرتبط با هر کدام از موارد مذکور است. این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد و روش جمع آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای است و با مراجعه به نهج البلاغه صورت گرفت.
نتایج تحقیق مبین آن است که نهج البلاغه دارای مطالب و نظرات قابل توجهی در خصوص ویژگیهای خدا، انسان، جهان می باشد که می توان از آن به عنوان مبانی تربیت اخلاقی استفاده نموده و از آنها، اصول و رهنمودها و نکات تربیت اخلاقی را به منزله استلزامات تربیت اخلاقی مبتنی بر آن مبانی، استخراج و استنتاج نمود. از دیدگاه حضرت علی(ع) تربیت اخلاقی صحیح تا حد زیادی متأثر از بینش و آگاهی انسانهای نسبت به خداوند، خود و انسان دیگر می باشد، که با کسب علم و دانش، پرورش عقل و خرد، کسب فضائل اخلاقی، اجتناب از رذایل اخلاقی و داشتن الگوی مناسب می تواند در همه موارد به بینش صحیح و لذا رفتار صحیح و استوار نائل آید.
کلمات کلیدی: تربیت، اخلاق، نهج البلاغه، خدا، انسان.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات. 1
مقدمه. 2
بیان مسأله 3
هدف کلی. 8
اهداف جزئی 8
اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
سؤال های تحقیق 13
تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش 13
الف- تعاریف مفهومی 13
ب- تعاریف عملیاتی. 14
روش اجرای تحقیق. 14
الف- نوع تحقیق و شیوه جمع آوری اطلاعات. 14
ب- روش تجزیه و تحلیل داده ها یا اطلاعات 15
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 16
مقدمه 17
مبانی نظری 18
رویکرد مکتب فضیلت گرایی به ترتیب اخلاقی . 19
رویکرد مکتب وظیفه گرایی به تربیت اخلاقی 20
رویکرد منفعت گرایی به تربیت اخلاقی 22
نتیجه گیری 24
چکیده پژوهش ها و مقاله های انجام شده در ایران 25
نتیجه گیری 41
فصل سوم: ویژگی های انـسان در ارتـباط با خداوند و تربیـت اخـلاقـی مـتنـاظـر
با آنها (در نهج البلاغه). 43
مقدمه. 44
گرایش به خدا . 44
گرایش به زیبایی 48
گرایش به خیر اخلاقی 51
گرایش به آزادی 52
گرایش به عدالت 53
فصل چهارم: ویـژگـی هـای انـسان در ارتـبـاط بـا خـودش و تـربیت اخلاقـی مـتنـاظـر
بـا آنـها (در نهج البلاغه) 59
مقدمه. 60
کرامت انسان 60
دو بعدی بودن انسان 67
ضعیف بودن انسان 76
فصل پـنجـم: ویـژگـی های انـسان در ارتـباط بـا انـسان های دیگر و تربیت اخلاقی متناظر
با آنها (در نهج البلاغه). 86
مقدمه. 87
انسان موجودی اجتماعی است 87
عوامل موثر در تربیت اخلاقی انسان در ارتباط با انسان های دیگر با توجه به نهج البلاغه. 89
انفاق. 89
ایثار. 93
وفا. 95
برّ 98
احسان. 101
عدل. 104
تواضع. 107
موانع تربیت اخلاقی انسان در ارتباط با انسان های دیگر با توجه نهج البلاغه 11
نفاق 111
حسد. 115
سوء ظن 116
غیبت 118
بخل. 120
کذب. 125
کبر. 127
فصل ششم: استلزامات تربیتی مرتبط با آن ویژگی ها (در نهج البلاغه) 129
مقدمه. 130
استلزامات تربیتی . 130
فصل هفتم: نتیجه گیری 136
نتیجه گیری . 137
پیشنهادها. 142
محدودیت های تحقیق. 143
منابع و مأخذ 144
مقدمه
عصر ما بحران علوم انسانی است، دوران تقلید کورکورانه و رفتار است؛ دنیای جدائی ها، سوء استفاده ها، رشد و گسترش علم و تکامل ماشینیسم، عصر استبداد عقلی است؛ برخی افراد که بدنبال علم هم می روند بخاطر کسب علم و دانایی در قبال